aerodynamic drag

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

aerodynamic drag

Bericht door Evan » ma 5 dec, 2005 21:17

een acadyane heeft normaal een behoorlijke luchtverplaatsing, dat neemt vast af als je de bestelbak eraf haalt, maar in hoeverre zou dat uitmaken?
en als je dan een open laadbak erop zet, ben ik dan gek of komt de "drag"dan niet alleen maar hoger uit dan met de bestelbak?
Ami 8 break

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » ma 5 dec, 2005 21:35

Ik denk dat de turbulantie iets kleiner is, omwille van de lagere en smallere vorm dan met de bak.
Het beste zou natuurlijk een schuin aflopende achterkant zijn...
verder denk ik dat een dichte bak (dmv een zeil ofzo) ook wel kan uitmaken, doordat de lucht in de bak dan niet tegen de achterklep botst.

Maar ik ben geen aerodynamicus...

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 5 dec, 2005 21:53

als je een papieren modelletje maakt kun je dat voor een ventilator houden en kijken wat het meeste scheeld, maar ik denk dat je het beste op de neusofzo een spoiler kunt maken, omdat je daar de lucht "doorboord."

verder heel natuurkundig: Als je ervoor zorgt dat je zeil op de bak níet klappert, rijd je zuiniger omdat bewegingsenergie ook energie is, (wet behoud van energie)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

raceeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 2 mei, 2005 22:52

Bericht door raceeend » di 6 dec, 2005 11:47

thomaaas schreef:verder heel natuurkundig: Als je ervoor zorgt dat je zeil op de bak níet klappert, rijd je zuiniger omdat bewegingsenergie ook energie is, (wet behoud van energie)
hoeft niet direct... het gaat er om det je de turbulentie uit de lucht moet halen... daar gaat de energie in. en dat het zeil niet klappert betekend enkel dat het zeil niet op de plek van de turbulentie zit, maar het betekend niet dat de turbulentie niet ergens anders naartoe verplaatst is.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 6 dec, 2005 17:39

ja maar als je dan helemaal geen turbulentie meer wilt, moet je de hele voorkant vervangen denk ik, 't ging er mij meer om dat je je bak zó moet maken, dat die niet klappert, en waardoor er boven je bak geen turbulentie is... of klopt dat ook niet?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 6 dec, 2005 19:47

De druppelvorm heeft de minste luchtweerstand. Bolle kant naar voren, punt naar achteren. Maar je kan vrij moeilijk berekenen in hoeverre een driedimensionaal model (een auto ofzo) afwijkt vna die ideale vorm.

Een alternatief is het berekenen van de frontale oppervlakte. Dat is als het ware het silhouet van je auto, maar dan van de voorkant.

Overigens, de meeste auto's hebben en onlogische vorm: een vrij spitse voorkant met ene vrij stompe achterkant. Voor de luchtweerstand zouden die auto's dan ook beter achteruit kunnen rijden. Echter, een spitse voorkant met een stompe achterkant zorgt er voor dat de auto door de lucht die er langs glijdt, steviger op de weg gedrukt wordt met als resultaat meer grip. En dan is het maar net waar je voor gaat: grip of weinig luchtweerstand. Met meer grip kan je in ieder geval harder door de bochten.
Afblijven.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 6 dec, 2005 22:50

Hard door de bochten???

Alsof je met een eend hard kan op een récht stukkie weg
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » di 6 dec, 2005 23:00

minder luchtweerstand:
je zou net als bij een snoek/DS een soort kinnebak kunnen maken zodat ie meer een wigvorm heeft, maar in het ideale geval zou de neus dan ook aangepast moeten worden denk ik.

Het kinnebak idee, kan echter, als je niet de goede hoek ervoor aanhoudt voor een "opstijgend effect" zorgen :?
Ami 8 break

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 12 dec, 2005 20:24

Kijk eens ff hier:

http://www.hoffmann2cv.de/Efenderspoiler.htm

Misschien dat een spoiler helpt? die voor op de achterklep zul je denk ik niet zoveel aan hebben alleen...
Maar anderen misschien wel.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 12 dec, 2005 21:33

als ik er echt wat aan zou moeten doen:

ten eerste geen pickup, dat remt zowieso, dus een plaatwerkdeel netjes naar achteren schuin af laten lopen zou mooier zijn.

goede spoiler zorgt niet alleenvoor minder luchtweerstand maar zorgt ook dat de voortrein vaster op de weg ligt.

dan de koplampen achter een pexiglas ruitje zetten zoals je ook wel bij oude racewagens ziet

mooiste zou ook zijn om het frontoppervlak te verkleinen want die zijn bij acadiane, en ook eend en dyane nogal groot ;)

zo'n achtervleugel spoiler heeft bij een eend oid eigenlijk geen zin. je drukt de achterwielen bij hoge snelheid op de grond, maar die worden niet aangedreven dus helpt t eigenlijk niet.
T zou hoogstens iets helpen tegen t blokkeren van de achterwielen, maar als je het daar voor doet zou ik eerder een rembegrenzer erop zetten.
Ami 8 break

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 12 dec, 2005 22:24

Nja, maar misschien als het om de turbulentie gaat, dat de weerstand verminderd wordt? Bij onze bus hebben we het verbruik omlaag weten te brengen door nopjes (deurrubbers) op de motorkap te plakken.
Laatst gewijzigd door thomaaas op ma 12 dec, 2005 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 12 dec, 2005 23:03

staat wel GAAF een spoiler (ZIE HIER)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=AAYDQKDY

(ooit ga ik zo'n bak bouwen.... :D )
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 12 dec, 2005 23:19

ff voor de duidelijkheid een spoiler is gemaakt om meer wieldruk te creeren en dus kost je dat altijd energie -> lees topsnelheid. Dat is voor een F1 ook altijd het moeilijkste, juiste wieldruk maar net genoeg om toch zo hard mogelijk te kunnen.

Bij een bestelbus werkt het als stroomlijn verbeteraar en zal het verbuik naar beneden kunnen, maar dat is niet de gedachte achter een spoiler.

Voordeel bij een eend: vlakke bodem, breng deze zo ver mogelijk naar beneden en hij zal zich vastzuigen aan de weg. Monteer rubber flappen aan de zijkant en je hebt een JPS uitvoering, welke al bij de F1 verboden waren omdat het niet eerlijk was.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 12 dec, 2005 23:23

Maar toen we nog een Caravan hadden, deden we altijd een spoilerop het dak van de auto om te voorkomen dat de Caravan anders last kreeg van turbulentie en ging schommelen... hoe zit dat dan?
Ziet er trouwens wel belachelijk uit hoor.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 12 dec, 2005 23:28

zoals ik al zei, werkt als stroomlijn verbeteraar.

Moet je voor de gein eens zonder caravan rijden en de spoiler laten zitten en dan ff naar DLD planken, op de terugweg zonder spoiler en dan planken. ;) maar geloof dat je dat wel weet thomaas.

miscshien iemand die de JSP modificatie op zijn 2cv wil uitproberen, lijkt me gaaf. mmmh misschien voor de 2cv race eend vereniging die we ooit gaan opzetten. :D

Plaats reactie