Vervangen van Dorpels
-
- Beginner
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 16:34
Vervangen van Dorpels
Help, mijn bodemplaten en dorpels zijn verrot.
Nu heb ik een aantal prijzen vergeleken en de prijzen liggen behoorlijk dicht bij elkaar. Alleen weet iemand ook wat de goedkoopste oplossing zal zijn. Mijn eendje moet nl. voor de apk.
Ik ben even aan het rekenen geweest en een beetje vergeleken, maar ik ben rond 300 euro kwijt. Incl. volledig nwe uitlaat, dat is mij aangeraden ivm monteren.
Maar wanneer ik nwe dorpels koop en wil inlassen L+R, moet ik dan de volledige koets van het chassis verwijderen, of kan ik de koets op het chassis laten zitten.
Graag zou ik het volgende willen weten,
waar kan ik de goedkoopste onderdelen halen?
waar moet ik op letten, TIPS TIPS bij het vervangen van de dorpels en bodem platen.
Wanneer ik imitatie platen koop past dat een beetje of moet je alsnog slijpen tollen enz enz.??????
Verder ziet alles er nog redelijk uit voetenbak en derg.
Hoop snel wat van jullie te horen alvast bedankt
Nu heb ik een aantal prijzen vergeleken en de prijzen liggen behoorlijk dicht bij elkaar. Alleen weet iemand ook wat de goedkoopste oplossing zal zijn. Mijn eendje moet nl. voor de apk.
Ik ben even aan het rekenen geweest en een beetje vergeleken, maar ik ben rond 300 euro kwijt. Incl. volledig nwe uitlaat, dat is mij aangeraden ivm monteren.
Maar wanneer ik nwe dorpels koop en wil inlassen L+R, moet ik dan de volledige koets van het chassis verwijderen, of kan ik de koets op het chassis laten zitten.
Graag zou ik het volgende willen weten,
waar kan ik de goedkoopste onderdelen halen?
waar moet ik op letten, TIPS TIPS bij het vervangen van de dorpels en bodem platen.
Wanneer ik imitatie platen koop past dat een beetje of moet je alsnog slijpen tollen enz enz.??????
Verder ziet alles er nog redelijk uit voetenbak en derg.
Hoop snel wat van jullie te horen alvast bedankt
-
- Beginner
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 16:34
onderdelen
Jognens ik heb het hier alleen maar over de onderdelen excl kosten voor het laten maken.
hoop snel een aantal tips van jullie te horen....
hoop snel een aantal tips van jullie te horen....
hihidelfossogast schreef: Je kan er nauwelijks zelf voor gaan lassen als je dat niet gewend ben.
anyway, je zou de koets wel op t chassis kunnen houden. voor het behouden van de vorm is dt wel makkelijk, anderszijds kun je er beter bij als de koets eraf is. vooral bij het afwerken en het inpassen is dit wel handig. Maar ik begrijp best dat je er tegenop ziet om je halve eend te demonteren.
t is dus wel mogelijk maar handiger om de koets van het chassis te halen.
ik zou zelf de volgende werkwijze aanhouden:
eerst de dorpel verwijderen en vervangen en daarna de bodemplaat vervangen.
wat betreft plaatwerk, ik heb geen ervaring met eende plaatwerk dus daar kan ik je geen zinnig antwoord over geven.
Ami 8 break
-
- Beginner
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 16:34
Gaan we,
Bodemplaat, oude eruit, nieuwe erin....
Sorry
Bodemplaten zitten vast gelast aan de dorpels en voor en achter aan de koets. Verder zitten ze met schroeven/bouten vast aan het chassis. Dus eerst alles eruit. Stoelen, bank, rails.
Beste is kant voor kant doen, eruit flexen wat eruit moet. Dat zie je aan de hand van je nieuwe onderdelen. Dus nieuw ernaast houden en je weet wat eruit moet. LET OP! Beter te weinig weg halen dan te veel.
Ik heb bij mij eenden altijd alleen de delen vervangen die echt rot/slecht waren (dus goede gedeeltes laten zitten). Scheelt een hoop werk en is zeker als je de koets erop laat erg makkelijk. Daardoor blijft het geheel beter behouden.
Maar beste is natuurlijk alles eruit en weer erin. Maaja zeker bij de dorpels is dat een behoorlijke klus. Met de deurstijlen e.d. .... Een trukje om de deurstijl op z'n plek te houden is er een houten balkje tussen te doen, dus waar normaal de voordeur zit en waar de achterdeur zit. Die deuren zou ik er ook uit halen. Lekkere werkruimte
Mu ja, dat is het zo'n beetje, ik neem aan dat je kunt lassen...
Anders moet er nog meer uitleg komen, succes, bij vragen, hoor ik het. Weet niet of dit duidelijk is.
Bodemplaat, oude eruit, nieuwe erin....
Sorry
Bodemplaten zitten vast gelast aan de dorpels en voor en achter aan de koets. Verder zitten ze met schroeven/bouten vast aan het chassis. Dus eerst alles eruit. Stoelen, bank, rails.
Beste is kant voor kant doen, eruit flexen wat eruit moet. Dat zie je aan de hand van je nieuwe onderdelen. Dus nieuw ernaast houden en je weet wat eruit moet. LET OP! Beter te weinig weg halen dan te veel.
Ik heb bij mij eenden altijd alleen de delen vervangen die echt rot/slecht waren (dus goede gedeeltes laten zitten). Scheelt een hoop werk en is zeker als je de koets erop laat erg makkelijk. Daardoor blijft het geheel beter behouden.
Maar beste is natuurlijk alles eruit en weer erin. Maaja zeker bij de dorpels is dat een behoorlijke klus. Met de deurstijlen e.d. .... Een trukje om de deurstijl op z'n plek te houden is er een houten balkje tussen te doen, dus waar normaal de voordeur zit en waar de achterdeur zit. Die deuren zou ik er ook uit halen. Lekkere werkruimte
Mu ja, dat is het zo'n beetje, ik neem aan dat je kunt lassen...
Anders moet er nog meer uitleg komen, succes, bij vragen, hoor ik het. Weet niet of dit duidelijk is.
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY
-
- Beginner
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 16:34
Bedankt voor je reactie,
Dus als ik het goed begrijp is het beter om de koets van het chassis te verwijderen...maar dat betekent direct veel meer werk..
OK dat is duidelijk.
Eerst alles eruit, halen wat erin zit, verrotte delen eruit slijpen en de bodemplaten verwijderen..
Daarna de dorpels vernieuwen eerst de ene zijde daarna de andere.
De nieuwe bodemplaten aan het chassis vastschroeven daarna de bodemplaten aan de dorpels lassen...Lijkt mij de meest logische volgorde
Dat met balkje is een goede tip iemand anders nog meer tips??
MVG
Arnold Duursma
1e eend gekocht 23-12-2005
Dus als ik het goed begrijp is het beter om de koets van het chassis te verwijderen...maar dat betekent direct veel meer werk..
OK dat is duidelijk.
Eerst alles eruit, halen wat erin zit, verrotte delen eruit slijpen en de bodemplaten verwijderen..
Daarna de dorpels vernieuwen eerst de ene zijde daarna de andere.
De nieuwe bodemplaten aan het chassis vastschroeven daarna de bodemplaten aan de dorpels lassen...Lijkt mij de meest logische volgorde
Dat met balkje is een goede tip iemand anders nog meer tips??
MVG
Arnold Duursma
1e eend gekocht 23-12-2005
als je je dorpel gaat vervangen kun je tijdelijk een STEVIGE ijzeren staaf tussen de b-stijlen en a stijlen lassen. (twee staven van beide b-naar A-stijlen)
Op die manier behoud je de stevigheid van de dorpels en heb je minimaal kans op het verspringen van de b-stijl.
Daniel
Op die manier behoud je de stevigheid van de dorpels en heb je minimaal kans op het verspringen van de b-stijl.
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen