Vervangen van Dorpels

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Plaats reactie
antonbierdop
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 16:34

Vervangen van Dorpels

Bericht door antonbierdop » do 29 dec, 2005 12:21

Help, mijn bodemplaten en dorpels zijn verrot.

Nu heb ik een aantal prijzen vergeleken en de prijzen liggen behoorlijk dicht bij elkaar. Alleen weet iemand ook wat de goedkoopste oplossing zal zijn. Mijn eendje moet nl. voor de apk.

Ik ben even aan het rekenen geweest en een beetje vergeleken, maar ik ben rond 300 euro kwijt. Incl. volledig nwe uitlaat, dat is mij aangeraden ivm monteren.

Maar wanneer ik nwe dorpels koop en wil inlassen L+R, moet ik dan de volledige koets van het chassis verwijderen, of kan ik de koets op het chassis laten zitten.

Graag zou ik het volgende willen weten,

waar kan ik de goedkoopste onderdelen halen?
waar moet ik op letten, TIPS TIPS bij het vervangen van de dorpels en bodem platen.
Wanneer ik imitatie platen koop past dat een beetje of moet je alsnog slijpen tollen enz enz.??????

Verder ziet alles er nog redelijk uit voetenbak en derg.

Hoop snel wat van jullie te horen alvast bedankt :lol:

delfossogast

Bericht door delfossogast » do 29 dec, 2005 13:13

Ik vind dat een hele goede prijs 300,- Als je kijkt naar de kosten voor arbeid en materiaal. Ik zou niet op zoek gaan naar een goedkopere oplossing. Je kan er nauwelijks zelf voor gaan lassen als je dat niet gewend ben.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 29 dec, 2005 14:52

Nieuwe bodemplaten en dorpels voor 300 euro is niet te duur!

Zou ik zelf niet voor gaan kloten. Over imitatiespul kan k je weinig vertellen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

antonbierdop
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 16:34

onderdelen

Bericht door antonbierdop » do 29 dec, 2005 19:57

Jognens ik heb het hier alleen maar over de onderdelen excl kosten voor het laten maken.

hoop snel een aantal tips van jullie te horen.... :?

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 29 dec, 2005 20:43

delfossogast schreef: Je kan er nauwelijks zelf voor gaan lassen als je dat niet gewend ben.
hihi


anyway, je zou de koets wel op t chassis kunnen houden. voor het behouden van de vorm is dt wel makkelijk, anderszijds kun je er beter bij als de koets eraf is. vooral bij het afwerken en het inpassen is dit wel handig. Maar ik begrijp best dat je er tegenop ziet om je halve eend te demonteren.

t is dus wel mogelijk maar handiger om de koets van het chassis te halen.

ik zou zelf de volgende werkwijze aanhouden:
eerst de dorpel verwijderen en vervangen en daarna de bodemplaat vervangen.
wat betreft plaatwerk, ik heb geen ervaring met eende plaatwerk dus daar kan ik je geen zinnig antwoord over geven.
Ami 8 break

antonbierdop
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 16:34

Bericht door antonbierdop » za 31 dec, 2005 11:17

Bedankt voor de tips,

Heeft niemand anders tips?? Er zijn toch wel mensen die dit eerder hebben gedaan??

Mensen met ervaring help deze jongen, zonder ervaring :shock:

Help me aub??

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » za 31 dec, 2005 17:58

bel evt eens wat verschillende eendenhandelaren op, die kunnen je vast van alles vertellen over het plaatwerk ed. en als je het niet vertrouwt kun je de antwoorden nog naast elkaar leggen om te vergelijken.

succes!
Ami 8 break

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » za 31 dec, 2005 18:46

Gaan we,

Bodemplaat, oude eruit, nieuwe erin....
Sorry :wink:
Bodemplaten zitten vast gelast aan de dorpels en voor en achter aan de koets. Verder zitten ze met schroeven/bouten vast aan het chassis. Dus eerst alles eruit. Stoelen, bank, rails.
Beste is kant voor kant doen, eruit flexen wat eruit moet. Dat zie je aan de hand van je nieuwe onderdelen. Dus nieuw ernaast houden en je weet wat eruit moet. LET OP! Beter te weinig weg halen dan te veel.
Ik heb bij mij eenden altijd alleen de delen vervangen die echt rot/slecht waren (dus goede gedeeltes laten zitten). Scheelt een hoop werk en is zeker als je de koets erop laat erg makkelijk. Daardoor blijft het geheel beter behouden.
Maar beste is natuurlijk alles eruit en weer erin. Maaja zeker bij de dorpels is dat een behoorlijke klus. Met de deurstijlen e.d. .... Een trukje om de deurstijl op z'n plek te houden is er een houten balkje tussen te doen, dus waar normaal de voordeur zit en waar de achterdeur zit. Die deuren zou ik er ook uit halen. Lekkere werkruimte :)
Mu ja, dat is het zo'n beetje, ik neem aan dat je kunt lassen... :?
Anders moet er nog meer uitleg komen, succes, bij vragen, hoor ik het. Weet niet of dit duidelijk is. :roll:
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

antonbierdop
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 16:34

Bericht door antonbierdop » zo 1 jan, 2006 18:18

Bedankt voor je reactie,

Dus als ik het goed begrijp is het beter om de koets van het chassis te verwijderen...maar dat betekent direct veel meer werk..

OK dat is duidelijk.

Eerst alles eruit, halen wat erin zit, verrotte delen eruit slijpen en de bodemplaten verwijderen..

Daarna de dorpels vernieuwen eerst de ene zijde daarna de andere.
De nieuwe bodemplaten aan het chassis vastschroeven daarna de bodemplaten aan de dorpels lassen...Lijkt mij de meest logische volgorde :roll:

Dat met balkje is een goede tip iemand anders nog meer tips??

MVG

Arnold Duursma
1e eend gekocht 23-12-2005

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » zo 1 jan, 2006 19:00

Uhhh ik bedoel dus eerst dorpel EN bodemplaat aan de ene zijde en dan pas de andere zijde.
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

Bericht door TheSeend » ma 18 sep, 2006 12:39

als je je dorpel gaat vervangen kun je tijdelijk een STEVIGE ijzeren staaf tussen de b-stijlen en a stijlen lassen. (twee staven van beide b-naar A-stijlen)
Op die manier behoud je de stevigheid van de dorpels en heb je minimaal kans op het verspringen van de b-stijl.

Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

Plaats reactie