Veerpotten (was: schokdempers)
Veerpotten (was: schokdempers)
hallo
ik ben 17 jaar en ik ben nu bezig me het restaureren van men eigen eend
maar kan iemand me uitleggen hoe ik mijn schokdempers door die ringen van men chassis moet vastmaken
let wel op ben nieuw in automechaniek
dus vergeef het mij als mijn vragen wat raar of dom lijken
alvast merci
Edit Tom D. --> Topictitel aangepast
ik ben 17 jaar en ik ben nu bezig me het restaureren van men eigen eend
maar kan iemand me uitleggen hoe ik mijn schokdempers door die ringen van men chassis moet vastmaken
let wel op ben nieuw in automechaniek
dus vergeef het mij als mijn vragen wat raar of dom lijken
alvast merci
Edit Tom D. --> Topictitel aangepast
schokdempers
nee nee
ik heb alles nog
maar aan het chassis zijn zo 2 ringen aan weerszijden
en in de voorste ringen is een spleet in
en in de achterste niet
hoe moet ik die schokdempers,die dikke buis nu daar tussen krijgen
??
ik heb alles nog
maar aan het chassis zijn zo 2 ringen aan weerszijden
en in de voorste ringen is een spleet in
en in de achterste niet
hoe moet ik die schokdempers,die dikke buis nu daar tussen krijgen
??
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
aah, de veerpot!
let op op de je de goede kant voor heb (daar staat "AV" in geslagen
)
Als je de voorkant hebt gevonden:
* Om de trekstang (die dunne stang die eruit kom) doe je dan een rubber blok, en een dunne moer.
* Dan de achterste trekstang door de dichte bus duwen.
* Dan de voorste trekstang (ook met rubber en moer) door de opening in de voorste duwen.
De veerpot hangt dan aan de trekstangen op zijn plaats.
Dit is niet de bedoeling, je moet dan over de trekstang, en in die bussen een "bus" plaatsen (ik zet er zo foto's bij
). De bus is hol, met 2 stukken schroefdraad op. De kant waar geen schroefdraad zit moet de veerpot in.
Zit dat? Dan de moeren aandraaien, de vrije moer (die zit aan de buiten kanten van het chassis), moet op 12 mm van de zijkant van de bus zitten.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik plaats zo wat foto's erbij
let op op de je de goede kant voor heb (daar staat "AV" in geslagen

Als je de voorkant hebt gevonden:
* Om de trekstang (die dunne stang die eruit kom) doe je dan een rubber blok, en een dunne moer.
* Dan de achterste trekstang door de dichte bus duwen.
* Dan de voorste trekstang (ook met rubber en moer) door de opening in de voorste duwen.
De veerpot hangt dan aan de trekstangen op zijn plaats.
Dit is niet de bedoeling, je moet dan over de trekstang, en in die bussen een "bus" plaatsen (ik zet er zo foto's bij

Zit dat? Dan de moeren aandraaien, de vrije moer (die zit aan de buiten kanten van het chassis), moet op 12 mm van de zijkant van de bus zitten.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik plaats zo wat foto's erbij
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
de foto's:
veerpot in ophanging aan de achterkant:

en de bussen, met moeren nog erop bij sommigen:

Die lange kant zonder schroefdraad zit dus in de veerpot.
De moet aan de kant van de schroefdraad zit er 12mm op.
Bij het erop zetten van sommige dingen bestaat de kans dat de trekogen (die (2) dingen die linksboven op de onderste foto liggen) losmoeten. Zorg er bij het erop draaien dat je ze er even ver opdraaid
En nog een tip: Gebruik veel vet (zuurvrij vet, of kopervet). Dan komt het bij de volgende chassiswissel allemaal weer goed los!
veerpot in ophanging aan de achterkant:
en de bussen, met moeren nog erop bij sommigen:
Die lange kant zonder schroefdraad zit dus in de veerpot.
De moet aan de kant van de schroefdraad zit er 12mm op.
Bij het erop zetten van sommige dingen bestaat de kans dat de trekogen (die (2) dingen die linksboven op de onderste foto liggen) losmoeten. Zorg er bij het erop draaien dat je ze er even ver opdraaid

En nog een tip: Gebruik veel vet (zuurvrij vet, of kopervet). Dan komt het bij de volgende chassiswissel allemaal weer goed los!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
dank u wel
ben ik al veel mee
want ik zie nu ongeveer een deel van men probleem
de hele veerpot wat ik heb staat al volledig ineen maar ik kreeg die moer nie losgedraaid
dus dacht ik dat die er zo hoorde op vast te zitte
ma ik krijg em nie zo er van af
hij is ook al wa oud maar nog in degelijke staat
maar het zit stroef allemaal
dus als ge een manier weet om alles weer soepel te maken zodat ik het kan losdraaien en vast maken
kweet da ik dus veel vet moet gebruiken
alvast heel fel bedankt en greetz
ben ik al veel mee
want ik zie nu ongeveer een deel van men probleem
de hele veerpot wat ik heb staat al volledig ineen maar ik kreeg die moer nie losgedraaid
dus dacht ik dat die er zo hoorde op vast te zitte
ma ik krijg em nie zo er van af
hij is ook al wa oud maar nog in degelijke staat
maar het zit stroef allemaal
dus als ge een manier weet om alles weer soepel te maken zodat ik het kan losdraaien en vast maken
kweet da ik dus veel vet moet gebruiken
alvast heel fel bedankt en greetz
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
moeren en bussen zijn nieuw te koop. Dus je zou met een beitel de moeren die er nu opzitten kapot kunnen slaan, en er dan nieuwe opzetten.
Met een flinke waterpomptang moeten ze ook los te krijgen zijn.
Bij mijn eend hebben we ze er met behulp van hamer, waterpomptang, en veel geduld losgekregen. Heb 2 moeren moeten doorslijpen.
Dan zit de bus zelf vaak ook in de houder vastgerot, de voorste meer dan de achterste...
Als je oude chassis weg doet kun je ook de houdes voorzichtig openslijpen. Dan de bussen in een bankschroef klemmen en veel kruipolie (kun je er nu ook opspuiten en in laten trekken) gebruiken, dan komen ze ook wel los.
Laatste oplossing is geld uit geven en 4 nieuwe bussen en 8 nieuwe moeren kopen, maar wat niet hoeft, hoeft niet
Met een flinke waterpomptang moeten ze ook los te krijgen zijn.
Bij mijn eend hebben we ze er met behulp van hamer, waterpomptang, en veel geduld losgekregen. Heb 2 moeren moeten doorslijpen.
Dan zit de bus zelf vaak ook in de houder vastgerot, de voorste meer dan de achterste...
Als je oude chassis weg doet kun je ook de houdes voorzichtig openslijpen. Dan de bussen in een bankschroef klemmen en veel kruipolie (kun je er nu ook opspuiten en in laten trekken) gebruiken, dan komen ze ook wel los.
Laatste oplossing is geld uit geven en 4 nieuwe bussen en 8 nieuwe moeren kopen, maar wat niet hoeft, hoeft niet

1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Die moeren is inderdaad een rotklus. Vaak toch vast gerot. Aan de achterzijde krijg je ze wel los, maar de voorzijde is vaak helemaal verrot.
Ik heb ook een aantal moeren moeten doorslaan met een beitel. En vervolgens ook het oude chassis kapot geslepen om alles eruit te krijgen. Inderdaad, veel vet kan in de toekomst veel werk schelen.
Ik heb ook een aantal moeren moeten doorslaan met een beitel. En vervolgens ook het oude chassis kapot geslepen om alles eruit te krijgen. Inderdaad, veel vet kan in de toekomst veel werk schelen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za 31 dec, 2005 17:34
- Locatie: eigenbilzen