Veerpotten (was: schokdempers)

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
master of puppets

Veerpotten (was: schokdempers)

Bericht door master of puppets » vr 30 dec, 2005 19:55

hallo

ik ben 17 jaar en ik ben nu bezig me het restaureren van men eigen eend
maar kan iemand me uitleggen hoe ik mijn schokdempers door die ringen van men chassis moet vastmaken

let wel op ben nieuw in automechaniek
dus vergeef het mij als mijn vragen wat raar of dom lijken

alvast merci

Edit Tom D. --> Topictitel aangepast

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 dec, 2005 19:59

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Bedoel je dat je de schokbrekerbout nog mist?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

master of puppets

schokdempers

Bericht door master of puppets » vr 30 dec, 2005 20:06

nee nee

ik heb alles nog
maar aan het chassis zijn zo 2 ringen aan weerszijden
en in de voorste ringen is een spleet in
en in de achterste niet
hoe moet ik die schokdempers,die dikke buis nu daar tussen krijgen
??

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 dec, 2005 20:14

Je bedoelt de veerpotten?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 30 dec, 2005 20:15

aah, de veerpot!

let op op de je de goede kant voor heb (daar staat "AV" in geslagen ;) )
Als je de voorkant hebt gevonden:
* Om de trekstang (die dunne stang die eruit kom) doe je dan een rubber blok, en een dunne moer.
* Dan de achterste trekstang door de dichte bus duwen.
* Dan de voorste trekstang (ook met rubber en moer) door de opening in de voorste duwen.
De veerpot hangt dan aan de trekstangen op zijn plaats.
Dit is niet de bedoeling, je moet dan over de trekstang, en in die bussen een "bus" plaatsen (ik zet er zo foto's bij ;) ). De bus is hol, met 2 stukken schroefdraad op. De kant waar geen schroefdraad zit moet de veerpot in.

Zit dat? Dan de moeren aandraaien, de vrije moer (die zit aan de buiten kanten van het chassis), moet op 12 mm van de zijkant van de bus zitten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik plaats zo wat foto's erbij
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 30 dec, 2005 20:25

de foto's:

veerpot in ophanging aan de achterkant:
Afbeelding


en de bussen, met moeren nog erop bij sommigen:
Afbeelding
Die lange kant zonder schroefdraad zit dus in de veerpot.
De moet aan de kant van de schroefdraad zit er 12mm op.

Bij het erop zetten van sommige dingen bestaat de kans dat de trekogen (die (2) dingen die linksboven op de onderste foto liggen) losmoeten. Zorg er bij het erop draaien dat je ze er even ver opdraaid ;)

En nog een tip: Gebruik veel vet (zuurvrij vet, of kopervet). Dan komt het bij de volgende chassiswissel allemaal weer goed los!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gast

Bericht door Gast » vr 30 dec, 2005 21:24

dank u wel
ben ik al veel mee
want ik zie nu ongeveer een deel van men probleem
de hele veerpot wat ik heb staat al volledig ineen maar ik kreeg die moer nie losgedraaid
dus dacht ik dat die er zo hoorde op vast te zitte
ma ik krijg em nie zo er van af
hij is ook al wa oud maar nog in degelijke staat
maar het zit stroef allemaal
dus als ge een manier weet om alles weer soepel te maken zodat ik het kan losdraaien en vast maken
kweet da ik dus veel vet moet gebruiken

alvast heel fel bedankt en greetz

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 30 dec, 2005 21:45

moeren en bussen zijn nieuw te koop. Dus je zou met een beitel de moeren die er nu opzitten kapot kunnen slaan, en er dan nieuwe opzetten.
Met een flinke waterpomptang moeten ze ook los te krijgen zijn.

Bij mijn eend hebben we ze er met behulp van hamer, waterpomptang, en veel geduld losgekregen. Heb 2 moeren moeten doorslijpen.
Dan zit de bus zelf vaak ook in de houder vastgerot, de voorste meer dan de achterste...

Als je oude chassis weg doet kun je ook de houdes voorzichtig openslijpen. Dan de bussen in een bankschroef klemmen en veel kruipolie (kun je er nu ook opspuiten en in laten trekken) gebruiken, dan komen ze ook wel los.

Laatste oplossing is geld uit geven en 4 nieuwe bussen en 8 nieuwe moeren kopen, maar wat niet hoeft, hoeft niet ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 30 dec, 2005 21:53

Hoi master of puppets (Metallica fan ??),

Welkom op het forum.

Als je hier vaker denkt te gaan komen, kan ik je adviseren om jezelf te registreren. Biedt alleen maar voordelen !!

Marcel

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 31 dec, 2005 08:08

Tom Duckpower schreef: Dan zit de bus zelf vaak ook in de houder vastgerot...
:evil: :evil: :evil: Hoe kom je erbij, en ze gaan makkelijk los joh... :evil: :evil: :evil:

En laat los....

:oops:
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 31 dec, 2005 15:59

Die moeren is inderdaad een rotklus. Vaak toch vast gerot. Aan de achterzijde krijg je ze wel los, maar de voorzijde is vaak helemaal verrot.

Ik heb ook een aantal moeren moeten doorslaan met een beitel. En vervolgens ook het oude chassis kapot geslepen om alles eruit te krijgen. Inderdaad, veel vet kan in de toekomst veel werk schelen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 31 dec, 2005 16:02

het klootste van allemaal is dat je een sleutel 46 nodig hebt ;)

Daarom wil een grote waterpomptang ook helpen, of je moet toevallig iemand weten die je zo'n sleutel kan lenen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

master of puppets
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: za 31 dec, 2005 17:34
Locatie: eigenbilzen

Bericht door master of puppets » za 31 dec, 2005 17:37

owkeej
thx voor de info

yep marcel metallica fan \m/
en ben nu geregistreerd
mercikes voor de tip

greetz
ben eigenaar v/e eend,moet hem wel zelf restaureren, ben nieuw in automechaniek,ma opgeven ken ik nie,dus ik zal ooit in men eigen eend rondtouren

Plaats reactie