Stralen of afkrabben

Alles over de wielophanging
burtonbouwer
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door burtonbouwer » wo 4 jan, 2006 09:01

Evan schreef:
burtonbouwer schreef:Als je het goed doet verzwak je ze niet. Die braadresten geven geen enkele stevigheid. Had Citroen er natuurlijk gewoon vanaf moeten slijpen, maar daar was kennelijk geen tijd/geld voor. Bovendien geven deze resten meer kans op roest. Dus afslijpen en dan zo doen dat je ter plekke van de langslas net boven het hoogst liggende schaaldeel blijft; de schaaldelen zitten nooit evenhoog, je voelt altijd een verspringing in de hoogte van het oppervlak als je met je vinger van het ene schaaldeel over de las naar het andere schaaldeel gaat; het is ook veelal te zien. Ga je slijpen in het hoogst liggende schaaldeel, dan verzwak je de constructie wel, dus dat niet doen!! Ik heb het met een haakse slijper gedaan en gaf een mooi resultaat.
ben ik toch niet met je eens, je verzwakt t wel degelijk ook al slijp je niet in het schaaldeel. Een ander punt van discussie is natuurlijk of je t schadelijk is. Mijns inziens is het gewoon onzinnig om de naden af te slijpen. Je ziet het niet eens, t zit toch onder de auto. En om nou te gaan zeggen dat Citroën ze had moeten afslijpen :?
Als je bang bent voor roest, zet ze dan gewoon lekker dik in de UnderbodyCoat.
Nee hoor, een braadrand geeft geen extra stevigheid aan de constructie. Tis geen noodzaak maar als alles toch bloot ligt maar gelijk mooi platslijpen, na een RX5/RX10 beurt maakt roest sowieso geen kans meer dan en kan die er zeker 20 jaar weer tegen.
AS BUILT & IN OPERATION
Burton 590 hit the roads since 29 juni 2006
http://www.burtonbouw.nl

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 4 jan, 2006 10:58

burtonbouwer schreef:
TB schreef:Ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik ben zojuist begonnen met het afkrabben, staalborstelen, schuren enzo van een draagarm. Nou echt geen doen, zit zoveel aangekoekte rommel op. Heb geen zin 2 weken lang daarmee bezig te zijn...

Is het stralen op de een of andere manier ook zelf te doen?
Klopt is een K-werk maar moet toch want tectyl worden ze niet blij van bij het straalbedrijf. Ik was ong 70 euro kwijt voor het stralen van de 4 draagarmen en de 2 assen en nog wat kleiner spul. De echt kleine spulletjes zelf gedaan (via via op een zaterdag in een kleine straalcabine van een bedrijfje)
Ok, dan wordt het dus toch afkrabben :(

Wat is na het stralen de beste manier. Gewoon aflakken of puur een laag antiroest?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 4 jan, 2006 11:17

verzinken. chemisch / thermisch en eventueel daarna fosfaatprimer en 2k lakje.

burtonbouwer
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door burtonbouwer » wo 4 jan, 2006 13:01

TB schreef:
burtonbouwer schreef:
TB schreef:Ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik ben zojuist begonnen met het afkrabben, staalborstelen, schuren enzo van een draagarm. Nou echt geen doen, zit zoveel aangekoekte rommel op. Heb geen zin 2 weken lang daarmee bezig te zijn...

Is het stralen op de een of andere manier ook zelf te doen?
Klopt is een K-werk maar moet toch want tectyl worden ze niet blij van bij het straalbedrijf. Ik was ong 70 euro kwijt voor het stralen van de 4 draagarmen en de 2 assen en nog wat kleiner spul. De echt kleine spulletjes zelf gedaan (via via op een zaterdag in een kleine straalcabine van een bedrijfje)
Ok, dan wordt het dus toch afkrabben :(

Wat is na het stralen de beste manier. Gewoon aflakken of puur een laag antiroest?
Na het stralen uiteraard ontstoffen met een borstel en toen 2 lagen RX5 en 2 lagen RX10. Dit is een combinatie van antiroest en harde toplaag. Gaat nooit meer kaduuk en is beter dan tectyl. Kan ik echt aanbevelen.
AS BUILT & IN OPERATION
Burton 590 hit the roads since 29 juni 2006
http://www.burtonbouw.nl

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 5 jan, 2006 20:40

gewoon dikke staaldraadborstel op de slijpschijf en na een half uurtje zijn ze kaal en als nieuw, kan je niet voor naar een straler rijden.

groet frank

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 6 jan, 2006 13:50

Is ook een manier... ga eerst maar eens wat afkrabben.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

burtonbouwer
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door burtonbouwer » vr 6 jan, 2006 15:52

Frank Munneke schreef:gewoon dikke staaldraadborstel op de slijpschijf en na een half uurtje zijn ze kaal en als nieuw, kan je niet voor naar een straler rijden.

groet frank
Helaas kom je niet overal bij, hoekjes en zo!
AS BUILT & IN OPERATION
Burton 590 hit the roads since 29 juni 2006
http://www.burtonbouw.nl

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 6 jan, 2006 16:40

burtonbouwer schreef:
Frank Munneke schreef:gewoon dikke staaldraadborstel op de slijpschijf en na een half uurtje zijn ze kaal en als nieuw, kan je niet voor naar een straler rijden.

groet frank
Helaas kom je niet overal bij, hoekjes en zo!
Dat is ook zo. Weet iemand een goede adres om te laten stralen in Zuid Holland? Zegmaar omgeving van Leiden.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 6 jan, 2006 19:48

burtonbouwer schreef:
Frank Munneke schreef:gewoon dikke staaldraadborstel op de slijpschijf en na een half uurtje zijn ze kaal en als nieuw, kan je niet voor naar een straler rijden.

groet frank
Helaas kom je niet overal bij, hoekjes en zo!
Maar die kunnen nog altijd afgekrabt worden, is in ieder geval veel beter dan alles met de hand eraf krabben :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » za 7 jan, 2006 00:35

Yannick schreef:
burtonbouwer schreef:
Frank Munneke schreef:gewoon dikke staaldraadborstel op de slijpschijf en na een half uurtje zijn ze kaal en als nieuw, kan je niet voor naar een straler rijden.

groet frank
Helaas kom je niet overal bij, hoekjes en zo!
Maar die kunnen nog altijd afgekrabt worden, is in ieder geval veel beter dan alles met de hand eraf krabben :wink:
Tsja en bovendien zag ik laatst bij de Aldi van die handige multi-tools (zo'n soort van klein boormachinetje) waar heel veel functies op zitten. Je hebt er een staalborsteltje op, een schuursteentje, eigenlijk van alles. Kost iets van 10 euro ofzo en is altijd goedkoper dan stralen. Hiermee kan je mooi die overgebleven hoekjes doen :idea: ...

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » za 7 jan, 2006 15:01

Nou met zo´n multitool kan je weinig hoor alleen echt preciesiewerk. Maar met een kom en rechte borstel op de flex kom je heel ver.

groet

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 7 jan, 2006 18:08

Daarnet met een verbrander aan de gang geweest. Dat gaat goed. Is een bosch en wordt max 500 graden. Je ziet het tectyl er gewoon vanaf krullen/ branden. Met plamuurmesje en het is eraf. Sommige hoekjes kom je niet bij. Maar ik denk dat dit wel goed is voordat het gestraald gaat worden.

Valt dus reuze mee.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

burtonbouwer
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door burtonbouwer » za 7 jan, 2006 20:56

TB schreef:Daarnet met een verbrander aan de gang geweest. Dat gaat goed. Is een bosch en wordt max 500 graden. Je ziet het tectyl er gewoon vanaf krullen/ branden. Met plamuurmesje en het is eraf. Sommige hoekjes kom je niet bij. Maar ik denk dat dit wel goed is voordat het gestraald gaat worden.

Valt dus reuze mee.
Volgens mij ben je goed bezig zo!
AS BUILT & IN OPERATION
Burton 590 hit the roads since 29 juni 2006
http://www.burtonbouw.nl

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 8 jan, 2006 14:47

burtonbouwer schreef:
TB schreef:Daarnet met een verbrander aan de gang geweest. Dat gaat goed. Is een bosch en wordt max 500 graden. Je ziet het tectyl er gewoon vanaf krullen/ branden. Met plamuurmesje en het is eraf. Sommige hoekjes kom je niet bij. Maar ik denk dat dit wel goed is voordat het gestraald gaat worden.

Valt dus reuze mee.
Volgens mij ben je goed bezig zo!
Maar ben er nog niet, ook de remtrommels en de fusees nog eraf halen. En de vooras uit elkaar halen, die zit ook helemaal onder de baggerzooi. Ik had de achteras en dat geval over de tank heen al een keer schoongemaakt en gespoten, maar dit wil ik toch ook laten stralen. Denk dat dat een veel beter resultaat geeft. En dan alles gewoon goed in de RX5 en RX10.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

burtonbouwer
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door burtonbouwer » zo 8 jan, 2006 19:59

TB schreef:
burtonbouwer schreef:
TB schreef:Daarnet met een verbrander aan de gang geweest. Dat gaat goed. Is een bosch en wordt max 500 graden. Je ziet het tectyl er gewoon vanaf krullen/ branden. Met plamuurmesje en het is eraf. Sommige hoekjes kom je niet bij. Maar ik denk dat dit wel goed is voordat het gestraald gaat worden.

Valt dus reuze mee.
Volgens mij ben je goed bezig zo!
Maar ben er nog niet, ook de remtrommels en de fusees nog eraf halen. En de vooras uit elkaar halen, die zit ook helemaal onder de baggerzooi. Ik had de achteras en dat geval over de tank heen al een keer schoongemaakt en gespoten, maar dit wil ik toch ook laten stralen. Denk dat dat een veel beter resultaat geeft. En dan alles gewoon goed in de RX5 en RX10.
Zo heb ik het ook gedaan ja ook met die tankbeugel. Je kunt de trommels, assen en draagarmen het beste bij ABS in Waddinxveen uitelkaar en inelkaar laten zetten; dan kun jij het mooi laten stralen en in de RX5/RX10 zetten. Tenminste, zo heb ik het gedaan. Ik had het speciale gereedschap er niet voor.
AS BUILT & IN OPERATION
Burton 590 hit the roads since 29 juni 2006
http://www.burtonbouw.nl

Plaats reactie