probleem met vorst

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 11 jan, 2006 22:21

meet de spanning eens als je start. Vanwege de extra moeite die het ronddraaien kost, kan er te weinig overblijven voor een goeie vonk.

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 11 jan, 2006 22:50

Lelijke Eend schreef:Of je het nou nevel of damp noemt, dat maakt echt geen bal uit. Beide keren condenseert de benzine waardoor starten moeilijk gaat.
zoals ik al zei, dan moet iedere eend er last van hebben....
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 11 jan, 2006 23:17

Casonline schreef:
Lelijke Eend schreef:Komt waarschijnlijk door condens in het spruitstuk. Benzine condenseert en is dus geen damp meer.
.

Het klink mij wat onwaarschijnlijk in de oren, aangezien de benzine dezelfde temperatuur heeft als het spruitstuk, ze staan tenslotte in dezelfde koude lucht. De benzine in het spruitstuk is geen damp en zeker niet als de motor koud is, daarvoor zou het namelijk eerst moet verdampen in hoog tempo, waar je warmte voor nodig hebt en die is er op dat moment niet. De benzine word versproeit door, hoe kan het ook anders, het sproeiertje.
sorry hoor maar dit is de grootste missvating die er bestaat in een carb wordt niks versproeit. Door de luchtstroom door venturi zuigt deze luchtstroom de benzine uit je vlotterkamer door de sproeier. Dit is ook de reden waarom er een acceleratiepomp op zit. Deze spuit benzine in venturi op het moment dat je gas geeft omdat er een vertraging in het moment van aanzuigen zit. Eenmaal op toeren regelt de luchtstroom de rest zelf. Dit is ook de reden waarom vlotterniveau zo verschrikkelijk belangrijk is.

De engelsen hebben dit opgelost met de SU carburateur. Daar wordt de gasschuif door onderdruk omhooggezogen, doordat de onderduk zelf de gasschuif omhoogt trekt zal de hoeveel aangezogen bezine in de juiste verhouding zijn met de hoeveel aangezogen zuurstof. Bij een SU carb heb je daarom ook geen acceleratiepomp nodig.

Bij injectie heb je ook dit probleem, op het moment dat je gas geeft zal de potmeter welke je gasstand meet in combinatie met je toerental even een extra hoeveelheid benzine spuiten om vervolgens weer terug te gaan naar de juiste mix van 13,7:1

En zo zijn er nog veel meer puntjes, maar ff serieus googlen en je wordt er echt wijzer van.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 11 jan, 2006 23:19

Duintje schreef:het is meer je accu die minder wordt bij lage temperaturen en ook je startmotor krijgt alles moeilijker rond als de olie dik is vanwege de kou.

Als het in de kou niet gaat en in de warmte wel, dan is er toch iets is slechte conditie (accu / bougiekabels / ontsteking)
juist :D

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » do 12 jan, 2006 22:12

Owkee, weer wat geleerd, maar in het spruitstuk en cilinders is het toch wel iets van een nevel?? Anders zou de verbranding nooit optimaal kunnen zijn??
Maar zou deze nevel kunnen neerslaan?? en daarmee vooroorzaken dat de motor slecht start?? Want daar ging het uiteindelijk om.

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » do 12 jan, 2006 22:23

probeer je eend eens met een paar man aan te duwen. Dan is je ontsteking de enige die spanning vraagt en zal het daar niet aan liggen.

Als hij dan wel zo aanslaat is het toch echt je accu.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 13 jan, 2006 00:20

zie antwoord duitnje, tuurlijk zal het iets uitmaken bij extreme kou, maar als je je bedenkt dat zweedse auto's in scandinavische landen een stekker hebben om voor te verwarmen en als je dan ook weet dat ze dan alleen de olie en koelwater voorverwarmen zegt dit genoeg dat het in eerste instantie niet aan de carburatie ligt.

de dikke olie zorgt er voor dat de startmotor het behoorlijk zwaar krijgt, tel daarbij op dat de accu door de kou er ook nogs eens minder op presteerd, dan snap je wel dat bij extreme kou een goede startmotor en nog betere accu het belangrijkste zijn.

en controlleer ook altijd de accuklemmen maar ook de el. kabel naar je startmotor en natuurlijk de massa. Slechte bedrading vreet ook heel van weg van de capaciteit van je accu.

jos meijer
Eenmalige poster

Bericht door jos meijer » vr 13 jan, 2006 08:19

los van alle wijsheden:
ik heb zelden (zeg nooit nooit) gehoord van eenden die door carburatieproblemen niet/slecht willen starten.
Wel is de brandstofpomp (een nieuwe kost bijna niks) heel vaak de oorzaak met vergelijkbare symptomen (eerst wel lopen tot de vlotterkamer leeg is en dan niet meer) en de ontsteking is een goede tweede.
Als die niet optimale bougievonkjes produceert zal de zaak snel verzuipen. En dan doet ie het na een paar uur (of na even starten zonder bougies) ook wel weer.
Nieuwe bougiekabels (siliconenrubber) zijn ook al voor weinig bij de meeste autoassecoireswinkels te krijgen.
Ultieme oplossing is natuurlijk de montage van een elektronische ontsteking van www.duckservice.nl of www.franzose.de of www.mehariclub.com
Bovenstaande aanpassingen hebben bij mij in ieder geval geleid tot een bij de meest barre weersomstandigheden probleemloos starten van een mehari die altijd buiten, en soms wel 2 maanden stil staat.....
Het wintergordijntje gaat pas werken als de motor op temperatuur komt, en zorgt dan vooral voor aangenaam warme voeten. Voor het starten kan het helaas niets uitrichten.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 13 jan, 2006 10:25

nou zolas iedereen weet is bij mij alles gemeten duintje, de spanning op de ontsteking is netjes 10.6 volt, maar ik krijg een beetje de zelfde antworden omdat een aantal mensen niet terug lezen,

van het weekend ga ik toch nog wat pakkingen vervangen van het spruitstuk.

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 13 jan, 2006 10:34

Ramon2cv schreef:nou zolas iedereen weet is bij mij alles gemeten duintje, de spanning op de ontsteking is netjes 10.6 volt, maar ik krijg een beetje de zelfde antworden omdat een aantal mensen niet terug lezen,

van het weekend ga ik toch nog wat pakkingen vervangen van het spruitstuk.
Ik heb nergens gelezen dat je de spanning tijdens het starten gemeten zou hebben. Waar staat dat dan ?

Het enige dat ik zie staan is dat je accu goed is.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 13 jan, 2006 18:14

netjes 10,6 volt is wel erg weinig,hoop toch dat je meer tegen de 13,8 zit hoor. Zo te lezen toch een rotte accu. Maar misschien zit ik helemaal verkeerd als ik denk dat een 12volt accu in goede staat 10,6 volt leverd. Toch ff die accu van je meten Ramon

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 16 jan, 2006 08:30

die accu is net gloedje nieuw?

Gerard maas heeft me verteld dat 10.6 ideaal is (dit is tijdens het draaien van startmoter he) dus dat heb je nog over voor een vonk, gisteren een nieuwe contact rol geplaats, niks geholpen. Eergisteren spruitstuk pakkingen vervangen, maar de oude waren niet lek dus ook niks geholpen,

nu stop ik er mee en ik heb gewoon pech, binnen kort zet ik mijn oude blok er weer in en ga ik eens rustig kijken

Gesloten