Uitlijnen van je banden

Alles over de wielophanging
Gesloten
Dude
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 18:27
Locatie: vlaardingen

Uitlijnen van je banden

Bericht door Dude » wo 17 sep, 2003 10:56

is dit nodig bij een eend ? ik merk wel dat mijn stuur wat onrustig word rond de 90 en de 120 km/u, dit lijkt dus ook sterk op een uitlijn probleempje, constante trilling die verdwijnt bij ietje sneller of langzamer gaan rijden, ik heb namelijk wel eens gehoord dat dit bij zulke kleine wielmaatjes en gewichten van de auto niet uit maakt....
vroem vroem ... frut frut....... pprrrrrrrrr POOOOF

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » wo 17 sep, 2003 11:14

uitlijnen heeft te maken met de stand van de wielen ten opzichte van elkaar, jij hebt het over balanceren: alle wielen moeten gebalanceerd worden.

Trillingen die opkomen en verdwijnen bij bepaalde snelheden duiden op niet of verkeerd gebalanceerde wielen.

Ennuh, dude, ik ben geen moderator ofzo, maar je kunt voorkomen dat er 10 draadjes over hetzelfde probleem worden geplaats door je vraag op de juiste plaats te stellen. Dit heeft natuurlijk niks met 'Motor algemeen' te maken....


B.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 17 sep, 2003 12:03

opkomende trillingen en verdwijnen bij bepaalde snelheden kan wel degelijk veroorzaakt worden door verkeerd gebalanceerde wielen.
De auto van mn vriendig trilde tussen de 100 en de 120. Daarboven en daaronder was er niks aan de hand. Vorige week laten balanceren en het probleem was weg..
Iedere frequentie heeft immers zn eigen trillingen..

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Re: Uitlijnen van je banden

Bericht door BlueDuck » wo 17 sep, 2003 12:56

Dude schreef:ik heb namelijk wel eens gehoord dat dit bij zulke kleine wielmaatjes en gewichten van de auto niet uit maakt....
Klein?? durf te wedden dat de eend een van de eerste auto's is waarop standaard 15" zit. Hooguit smal. Een mini, die heeft kleine wieltjes (10" ofz0), maar zelfs die moeten gebalanceerd worden. Heb ik ook nog een vraag over, omdat eendwielen geen gat in de naaf hebben, welke bedrijven kunnen dan nog balanceren? Ik neem aan dat kwik fit ofzo daar geen apparatuur voor heeft? Ben ik dan dus gebonden aan de dichtstbijzijnde citroendealer?
Groetjes, NIels

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 17 sep, 2003 13:20

bij de bandenspecialist bij mij in het dorp is het geen probleem. Maar misschien dat ze d'r bij de Kwikpruts en Halffrots niks van snappen.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 17 sep, 2003 19:22

mijn wielen zijn niet gebalanceerd. Nergens geen problemen mee hoor.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Syntax
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 09:14
Locatie: Uitgeest

Bericht door Syntax » wo 17 sep, 2003 22:21

Mijn wielen zijn ook niet gebalanceerd, is niet nodig volgens mijn bandenboer( meer dan 30 jaar ervaring), indien goed "gelijnd", voorzer dat gaat bij de eend, en als je velgen in goede conditie zijn.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 17 sep, 2003 23:47

Ik trilde bij bochten op de snelweg al met 80 bijna de baan uit. Bij de APK bleek een band enorm te zijn gesleten. Bandjes voor uit laten lijnen en nu ligt de eend weer als een tank op de weg. Nooit meer trillingen gehad. Banden achter vragen demontage van de achterspatborden. Gewoon bij een bedrijfje laten doen, gouden gids. Hadden een compter met laserstraaltjes waar zelfs een eendenprofiel in stond (tot hun eigen verbazing). Hangen ze die lasers aan je wiel, eend op de brug en stellen maar. Net zo lang tot het beeldscherm de juiste waarden laat zien. Voor 35 euro klaar, kon er op wachten. Koffie er bij!

Hanzzl

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 18 sep, 2003 08:32

Hanzzl schreef:Ik trilde bij bochten op de snelweg al met 80 bijna de baan uit. Bij de APK bleek een band enorm te zijn gesleten. Bandjes voor uit laten lijnen en nu ligt de eend weer als een tank op de weg. Nooit meer trillingen gehad. Banden achter vragen demontage van de achterspatborden. Gewoon bij een bedrijfje laten doen, gouden gids. Hadden een compter met laserstraaltjes waar zelfs een eendenprofiel in stond (tot hun eigen verbazing). Hangen ze die lasers aan je wiel, eend op de brug en stellen maar. Net zo lang tot het beeldscherm de juiste waarden laat zien. Voor 35 euro klaar, kon er op wachten. Koffie er bij!

Hanzzl
Wat wou je laten stellen aan je achter banden ??
Wat brengt morgen.???

Syntax
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 09:14
Locatie: Uitgeest

Bericht door Syntax » do 18 sep, 2003 08:58

lijnen is de wielen corrigeren ten opzichte van de achterwielen, dwz op de achterwielen worden de lasers gezet, dat apparaat steekt zo'n 10 cm uit, en dat past niet in de wielkast.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 18 sep, 2003 09:32

O bij het uitlijnen ja das logisch dat haalde ik niet uit je verhaal.
Wat brengt morgen.???

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 18 sep, 2003 11:47

Uitlijnen heeft niks met de voorwielen t.o.v. de achterwielen te maken, maar met de rolrichting van de wielen aan een (denkbeeldige) as. Dus de voorwielen t.o.v. elkaar en de achterwielen t.o.v. elkaar. Aan de achterwielen van een eend kun je niks afstellen, je kunt alleen de draagarmen verbuigen.
De voorwielen hebben een voorziening in de spoorstangen die deze korter of langer maken. Op die manier kun je de wielen op toe- of uitspoor instellen. De meeste auto's hebben ietwat toespoor (de wielen kijken een beetje 'scheel') voor betere rechtuit eigenschappen. Een eend heeft om hem ondanks zijn simpele stuurconstructie, zonder Ackerman principe, toch een beetje de bocht om te kunnen krijgen ietwat uitspoor. (de wielen 'kijken een beetje uit elkaar')

B. die het ook maar uit een boekje heeft. :wink:

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 18 sep, 2003 12:35

Maar bij het uilijnen gebruiken ze die rechte denkbeeldige lijn van de achterwielen zie zo..en inderdaat valt er officeel weinig te stellen achter.
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » do 18 sep, 2003 14:41

Nou, de mijne rijdt prima! :P

Gesloten