Uitlijnen van je banden
Uitlijnen van je banden
is dit nodig bij een eend ? ik merk wel dat mijn stuur wat onrustig word rond de 90 en de 120 km/u, dit lijkt dus ook sterk op een uitlijn probleempje, constante trilling die verdwijnt bij ietje sneller of langzamer gaan rijden, ik heb namelijk wel eens gehoord dat dit bij zulke kleine wielmaatjes en gewichten van de auto niet uit maakt....
vroem vroem ... frut frut....... pprrrrrrrrr POOOOF
uitlijnen heeft te maken met de stand van de wielen ten opzichte van elkaar, jij hebt het over balanceren: alle wielen moeten gebalanceerd worden.
Trillingen die opkomen en verdwijnen bij bepaalde snelheden duiden op niet of verkeerd gebalanceerde wielen.
Ennuh, dude, ik ben geen moderator ofzo, maar je kunt voorkomen dat er 10 draadjes over hetzelfde probleem worden geplaats door je vraag op de juiste plaats te stellen. Dit heeft natuurlijk niks met 'Motor algemeen' te maken....
B.
Trillingen die opkomen en verdwijnen bij bepaalde snelheden duiden op niet of verkeerd gebalanceerde wielen.
Ennuh, dude, ik ben geen moderator ofzo, maar je kunt voorkomen dat er 10 draadjes over hetzelfde probleem worden geplaats door je vraag op de juiste plaats te stellen. Dit heeft natuurlijk niks met 'Motor algemeen' te maken....
B.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
opkomende trillingen en verdwijnen bij bepaalde snelheden kan wel degelijk veroorzaakt worden door verkeerd gebalanceerde wielen.
De auto van mn vriendig trilde tussen de 100 en de 120. Daarboven en daaronder was er niks aan de hand. Vorige week laten balanceren en het probleem was weg..
Iedere frequentie heeft immers zn eigen trillingen..
De auto van mn vriendig trilde tussen de 100 en de 120. Daarboven en daaronder was er niks aan de hand. Vorige week laten balanceren en het probleem was weg..
Iedere frequentie heeft immers zn eigen trillingen..
Re: Uitlijnen van je banden
Klein?? durf te wedden dat de eend een van de eerste auto's is waarop standaard 15" zit. Hooguit smal. Een mini, die heeft kleine wieltjes (10" ofz0), maar zelfs die moeten gebalanceerd worden. Heb ik ook nog een vraag over, omdat eendwielen geen gat in de naaf hebben, welke bedrijven kunnen dan nog balanceren? Ik neem aan dat kwik fit ofzo daar geen apparatuur voor heeft? Ben ik dan dus gebonden aan de dichtstbijzijnde citroendealer?Dude schreef:ik heb namelijk wel eens gehoord dat dit bij zulke kleine wielmaatjes en gewichten van de auto niet uit maakt....
Groetjes, NIels
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Ik trilde bij bochten op de snelweg al met 80 bijna de baan uit. Bij de APK bleek een band enorm te zijn gesleten. Bandjes voor uit laten lijnen en nu ligt de eend weer als een tank op de weg. Nooit meer trillingen gehad. Banden achter vragen demontage van de achterspatborden. Gewoon bij een bedrijfje laten doen, gouden gids. Hadden een compter met laserstraaltjes waar zelfs een eendenprofiel in stond (tot hun eigen verbazing). Hangen ze die lasers aan je wiel, eend op de brug en stellen maar. Net zo lang tot het beeldscherm de juiste waarden laat zien. Voor 35 euro klaar, kon er op wachten. Koffie er bij!
Hanzzl
Hanzzl
Wat wou je laten stellen aan je achter banden ??Hanzzl schreef:Ik trilde bij bochten op de snelweg al met 80 bijna de baan uit. Bij de APK bleek een band enorm te zijn gesleten. Bandjes voor uit laten lijnen en nu ligt de eend weer als een tank op de weg. Nooit meer trillingen gehad. Banden achter vragen demontage van de achterspatborden. Gewoon bij een bedrijfje laten doen, gouden gids. Hadden een compter met laserstraaltjes waar zelfs een eendenprofiel in stond (tot hun eigen verbazing). Hangen ze die lasers aan je wiel, eend op de brug en stellen maar. Net zo lang tot het beeldscherm de juiste waarden laat zien. Voor 35 euro klaar, kon er op wachten. Koffie er bij!
Hanzzl
Wat brengt morgen.???
Uitlijnen heeft niks met de voorwielen t.o.v. de achterwielen te maken, maar met de rolrichting van de wielen aan een (denkbeeldige) as. Dus de voorwielen t.o.v. elkaar en de achterwielen t.o.v. elkaar. Aan de achterwielen van een eend kun je niks afstellen, je kunt alleen de draagarmen verbuigen.
De voorwielen hebben een voorziening in de spoorstangen die deze korter of langer maken. Op die manier kun je de wielen op toe- of uitspoor instellen. De meeste auto's hebben ietwat toespoor (de wielen kijken een beetje 'scheel') voor betere rechtuit eigenschappen. Een eend heeft om hem ondanks zijn simpele stuurconstructie, zonder Ackerman principe, toch een beetje de bocht om te kunnen krijgen ietwat uitspoor. (de wielen 'kijken een beetje uit elkaar')
B. die het ook maar uit een boekje heeft.
De voorwielen hebben een voorziening in de spoorstangen die deze korter of langer maken. Op die manier kun je de wielen op toe- of uitspoor instellen. De meeste auto's hebben ietwat toespoor (de wielen kijken een beetje 'scheel') voor betere rechtuit eigenschappen. Een eend heeft om hem ondanks zijn simpele stuurconstructie, zonder Ackerman principe, toch een beetje de bocht om te kunnen krijgen ietwat uitspoor. (de wielen 'kijken een beetje uit elkaar')
B. die het ook maar uit een boekje heeft.