Veertje in carburateur: nu gasklep niet helemaal dicht...

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Veertje in carburateur: nu gasklep niet helemaal dicht...

Bericht door pcrodent » zo 12 mar, 2006 17:01

Hey allemaal,

Terugkomend van Ducks-meet-Bugs viel me op dat het gaspedaal niet meer lekker terug omhoog kwam. Eenmaal thuis kwam ie helemaal niet meer omhoog. Ik eendje opengemaakt, en ik zag dat het "hendeltje" op de carb waaraan de gaskabel zit niet meer terug wil komen naar z'n ruststand. Althans, niet zonder dat ik 'm een duwtje geef. Nu is dat onder het rijden erg lastig, dus weet iemand hoe ik moet zorgen dat dat hendeltje weer omhoog komt? Er zit een veer aan, die zit nog netjes vast. Iemand een idee?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door pcrodent op di 14 mar, 2006 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 mar, 2006 17:05

gaskabel los en komt ie dan nog niet terug?

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » zo 12 mar, 2006 17:19

Ik ga even proberen. Los bij pedaal of bij carb?
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » zo 12 mar, 2006 17:27

Gaskabel los maakt geen verschil (losgemaakt bij pedaal). Het lijkt wel of het hendeltje in een hoek zit waaruit ie niet kan worden getrokken door die veer. Overigens is de carburateur aan die kant behoorlijk smerig met allerlei prut, is loshalen en schoonmaken een goed idee? En is dat een goed idee als je weinig tot geen ervaring met eend-techniek hebt? ;)
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 mar, 2006 18:09

loshalen bij carburateur was natuurlijk handiger, want als het aan de kabel ligy weet je het nu nog niet.

Verder kun je met gerust hart op alle bewegende delen wat wd40 spuiten. Alleen opletten, er zit een buisje aan de bovenkant van je carburateur. Daar niet inspuiten aub.

Carb lekker laten zitten. Desnoods motorreinger halen van bv valma, even er opspuiten in laten trekken, daarna met remmenreiniger de boel schoonspuiten en vervolgens carburateur met wd40 inspuiten, anders is het veel te droog en dat is ook niet goed.

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » zo 12 mar, 2006 18:48

Ah gelukkig WD40 mag gewoon. Ik twijfelde dus heb het maar niet gedaan. Wel al beetje schoongemaakt aan de buitenkant, hij ging nu iets soepeler heen en weer maar nog steeds niet netjes terug na plankgas.
Aan de pedaalkant zag ik hoe ie los moest, aan de carbkant wist ik het niet zeker. Maar ik heb het gevoel dat het niet aan de kabel ligt maar aan de veer of aan de carburateur (vies). Morgen even WD-40'en :)
Bedankt tot zover!
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » ma 13 mar, 2006 15:04

Vandaag een nader onderzoek verricht.
Het is niet de gaskabel. Ik heb gevonden hoe ie van de carb los moet.
Het is niet de grote veer. Ik vond een andere en die hielp niet tegen m'n probleem. Niet verwonderlijk, want:
Ik bleek een andere carb te hebben liggen, gekregen bij de eend. Deze heb ik bestudeerd, en de grote veer blijkt de gasklep"hevel" alleen het laatste stukje dicht te trekken, terwijl juist het eerste stuk van de terugweg bij mij niet gaat. Maar ik weet nu de boosdoener (denk ik): De "as" van de gasklephevel heeft twee veertjes. Degene het dichtst bij de carburateur is los, terwijl die dat op m'n andere carb niet is. Het veertje lijkt een rol te spelen bij het dichtduwen van de gasklep.
Vragen: kan het inderdaad dit veertje zijn?
moet de carb los om 'm recht te duwen? is ie überhaupt recht te duwen?
kan ik niet beter die andere carb erop zetten? Let wel, ik weet weinig van de herkomst van dat ding (voorzover ik iets van de momenteel gemonteerde weet :roll: ), en ze kunnen toch uitdrogen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze prangende vragen :)
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » ma 13 mar, 2006 15:36

met alleen de grote veer moet het gas al dicht gaan.
het kleine veertje is vaak kapot, en daar merk je verder weinig van.

controleer eens of de as waar de vlinderklep op loopt speling heeft.
gewoon de as van voor naar achter proberen te bewegen.
als er speling op zit loopt de vlinderklep tegen het venturi aan voordat hij helemaal dicht is , en houd je een 2000 toeren stationair over.
remedie is dan eens in de week smeren, de carb reviseren , of een verse carb.

groet,
Hubert

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 13 mar, 2006 16:49

even een heel andere vraag ik moet een sterkere gas veer hebben omdat hij bij mij het laatste stukje niet terug trekt,

waar kan ik dat krijgen

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » ma 13 mar, 2006 17:42

Met alleen de grote veer hoeft ie niet dicht te gaan volgens mij, want bij m'n losse carb krijgt die hevel een duwtje zodat ie weer door de grote veer dichtgetrokken kan worden.
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » ma 13 mar, 2006 18:35

Ik heb 'm losgehaald voor inspectie; als ik hem weer ga monteren, moet er dan een pakking tussen carb en spruitstuk of kan ie er zo op?
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 13 mar, 2006 18:37

er zit een dikke pakking tussen spruitstuk en carb. Voetpakking genaamd..
wel even kijken of ie mooi vlak is ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » ma 13 mar, 2006 19:06

Dacht persoonlijk meer aan vloeibare pakking... kan ook toch?

Het lijkt erop dat het veertje is gebroken trouwens. Snel weer terug naar m'n carb! :D
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 13 mar, 2006 19:08

pcrodent schreef:Dacht persoonlijk meer aan vloeibare pakking... kan ook toch?
die dikke pakking hoort ertussen. Die scheid het warme spuitstuk van de carb (wordt wel warm, maar niet gloeiend heet).
Vloeibare pakking is bij een goede voetpakking niet echt nodig lijkt me.
Je loopt met vloeibare pakking het risico dat het in het spruitstuk terecht kan komen, of het wordt door de benzine opgelost.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » ma 13 mar, 2006 19:13

Kee dan hou ik het bij die voetpakking :) Dank je!

Het veertje is inderdaad gebroken. In plaats van het terugmonteren van m'n "huidige" carburateur lijkt het me een beter idee om de reservecarb erop te zetten. Ik weet immers niet zeker of ik de huidige carb fatsoenlijk kan repareren met onderdelen van die oude, dan kan ik net zo goed proberen of de oude er in z'n geheel op wil.

Dus nog een vraag (ik trek wel aandacht hè? :roll: :( ): waarop moet ik letten bij het monteren van een "oude" carburateur (die een tijdje niet in gebruik is geweest)? Heb namelijk gehoord dat ze kunnen "uitdrogen"...
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Plaats reactie