Veertje in carburateur: nu gasklep niet helemaal dicht...
-
- Gebruiker
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Veertje in carburateur: nu gasklep niet helemaal dicht...
Hey allemaal,
Terugkomend van Ducks-meet-Bugs viel me op dat het gaspedaal niet meer lekker terug omhoog kwam. Eenmaal thuis kwam ie helemaal niet meer omhoog. Ik eendje opengemaakt, en ik zag dat het "hendeltje" op de carb waaraan de gaskabel zit niet meer terug wil komen naar z'n ruststand. Althans, niet zonder dat ik 'm een duwtje geef. Nu is dat onder het rijden erg lastig, dus weet iemand hoe ik moet zorgen dat dat hendeltje weer omhoog komt? Er zit een veer aan, die zit nog netjes vast. Iemand een idee?
Alvast bedankt!
Terugkomend van Ducks-meet-Bugs viel me op dat het gaspedaal niet meer lekker terug omhoog kwam. Eenmaal thuis kwam ie helemaal niet meer omhoog. Ik eendje opengemaakt, en ik zag dat het "hendeltje" op de carb waaraan de gaskabel zit niet meer terug wil komen naar z'n ruststand. Althans, niet zonder dat ik 'm een duwtje geef. Nu is dat onder het rijden erg lastig, dus weet iemand hoe ik moet zorgen dat dat hendeltje weer omhoog komt? Er zit een veer aan, die zit nog netjes vast. Iemand een idee?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door pcrodent op di 14 mar, 2006 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang
-
- Gebruiker
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Gaskabel los maakt geen verschil (losgemaakt bij pedaal). Het lijkt wel of het hendeltje in een hoek zit waaruit ie niet kan worden getrokken door die veer. Overigens is de carburateur aan die kant behoorlijk smerig met allerlei prut, is loshalen en schoonmaken een goed idee? En is dat een goed idee als je weinig tot geen ervaring met eend-techniek hebt? 

Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
loshalen bij carburateur was natuurlijk handiger, want als het aan de kabel ligy weet je het nu nog niet.
Verder kun je met gerust hart op alle bewegende delen wat wd40 spuiten. Alleen opletten, er zit een buisje aan de bovenkant van je carburateur. Daar niet inspuiten aub.
Carb lekker laten zitten. Desnoods motorreinger halen van bv valma, even er opspuiten in laten trekken, daarna met remmenreiniger de boel schoonspuiten en vervolgens carburateur met wd40 inspuiten, anders is het veel te droog en dat is ook niet goed.
Verder kun je met gerust hart op alle bewegende delen wat wd40 spuiten. Alleen opletten, er zit een buisje aan de bovenkant van je carburateur. Daar niet inspuiten aub.
Carb lekker laten zitten. Desnoods motorreinger halen van bv valma, even er opspuiten in laten trekken, daarna met remmenreiniger de boel schoonspuiten en vervolgens carburateur met wd40 inspuiten, anders is het veel te droog en dat is ook niet goed.
-
- Gebruiker
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Ah gelukkig WD40 mag gewoon. Ik twijfelde dus heb het maar niet gedaan. Wel al beetje schoongemaakt aan de buitenkant, hij ging nu iets soepeler heen en weer maar nog steeds niet netjes terug na plankgas.
Aan de pedaalkant zag ik hoe ie los moest, aan de carbkant wist ik het niet zeker. Maar ik heb het gevoel dat het niet aan de kabel ligt maar aan de veer of aan de carburateur (vies). Morgen even WD-40'en
Bedankt tot zover!
Aan de pedaalkant zag ik hoe ie los moest, aan de carbkant wist ik het niet zeker. Maar ik heb het gevoel dat het niet aan de kabel ligt maar aan de veer of aan de carburateur (vies). Morgen even WD-40'en

Bedankt tot zover!
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang
-
- Gebruiker
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Vandaag een nader onderzoek verricht.
Het is niet de gaskabel. Ik heb gevonden hoe ie van de carb los moet.
Het is niet de grote veer. Ik vond een andere en die hielp niet tegen m'n probleem. Niet verwonderlijk, want:
Ik bleek een andere carb te hebben liggen, gekregen bij de eend. Deze heb ik bestudeerd, en de grote veer blijkt de gasklep"hevel" alleen het laatste stukje dicht te trekken, terwijl juist het eerste stuk van de terugweg bij mij niet gaat. Maar ik weet nu de boosdoener (denk ik): De "as" van de gasklephevel heeft twee veertjes. Degene het dichtst bij de carburateur is los, terwijl die dat op m'n andere carb niet is. Het veertje lijkt een rol te spelen bij het dichtduwen van de gasklep.
Vragen: kan het inderdaad dit veertje zijn?
moet de carb los om 'm recht te duwen? is ie überhaupt recht te duwen?
kan ik niet beter die andere carb erop zetten? Let wel, ik weet weinig van de herkomst van dat ding (voorzover ik iets van de momenteel gemonteerde weet
), en ze kunnen toch uitdrogen?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze prangende vragen
Het is niet de gaskabel. Ik heb gevonden hoe ie van de carb los moet.
Het is niet de grote veer. Ik vond een andere en die hielp niet tegen m'n probleem. Niet verwonderlijk, want:
Ik bleek een andere carb te hebben liggen, gekregen bij de eend. Deze heb ik bestudeerd, en de grote veer blijkt de gasklep"hevel" alleen het laatste stukje dicht te trekken, terwijl juist het eerste stuk van de terugweg bij mij niet gaat. Maar ik weet nu de boosdoener (denk ik): De "as" van de gasklephevel heeft twee veertjes. Degene het dichtst bij de carburateur is los, terwijl die dat op m'n andere carb niet is. Het veertje lijkt een rol te spelen bij het dichtduwen van de gasklep.
Vragen: kan het inderdaad dit veertje zijn?
moet de carb los om 'm recht te duwen? is ie überhaupt recht te duwen?
kan ik niet beter die andere carb erop zetten? Let wel, ik weet weinig van de herkomst van dat ding (voorzover ik iets van de momenteel gemonteerde weet

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze prangende vragen

Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang
met alleen de grote veer moet het gas al dicht gaan.
het kleine veertje is vaak kapot, en daar merk je verder weinig van.
controleer eens of de as waar de vlinderklep op loopt speling heeft.
gewoon de as van voor naar achter proberen te bewegen.
als er speling op zit loopt de vlinderklep tegen het venturi aan voordat hij helemaal dicht is , en houd je een 2000 toeren stationair over.
remedie is dan eens in de week smeren, de carb reviseren , of een verse carb.
groet,
Hubert
het kleine veertje is vaak kapot, en daar merk je verder weinig van.
controleer eens of de as waar de vlinderklep op loopt speling heeft.
gewoon de as van voor naar achter proberen te bewegen.
als er speling op zit loopt de vlinderklep tegen het venturi aan voordat hij helemaal dicht is , en houd je een 2000 toeren stationair over.
remedie is dan eens in de week smeren, de carb reviseren , of een verse carb.
groet,
Hubert
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
die dikke pakking hoort ertussen. Die scheid het warme spuitstuk van de carb (wordt wel warm, maar niet gloeiend heet).pcrodent schreef:Dacht persoonlijk meer aan vloeibare pakking... kan ook toch?
Vloeibare pakking is bij een goede voetpakking niet echt nodig lijkt me.
Je loopt met vloeibare pakking het risico dat het in het spruitstuk terecht kan komen, of het wordt door de benzine opgelost.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Gebruiker
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Kee dan hou ik het bij die voetpakking
Dank je!
Het veertje is inderdaad gebroken. In plaats van het terugmonteren van m'n "huidige" carburateur lijkt het me een beter idee om de reservecarb erop te zetten. Ik weet immers niet zeker of ik de huidige carb fatsoenlijk kan repareren met onderdelen van die oude, dan kan ik net zo goed proberen of de oude er in z'n geheel op wil.
Dus nog een vraag (ik trek wel aandacht hè?
): waarop moet ik letten bij het monteren van een "oude" carburateur (die een tijdje niet in gebruik is geweest)? Heb namelijk gehoord dat ze kunnen "uitdrogen"...

Het veertje is inderdaad gebroken. In plaats van het terugmonteren van m'n "huidige" carburateur lijkt het me een beter idee om de reservecarb erop te zetten. Ik weet immers niet zeker of ik de huidige carb fatsoenlijk kan repareren met onderdelen van die oude, dan kan ik net zo goed proberen of de oude er in z'n geheel op wil.
Dus nog een vraag (ik trek wel aandacht hè?


Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang