Benzine

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 10 apr, 2003 21:18

afwisselen van 95 en 98 heeft geen zin.
Wat sommigen wel doen is het afwisselen van benzine met en zonder loodvervanger. Ouderwetse loodverbindingen blijven een beetje plakken en kunnen zo ook enkele tankbeurten zonder lood werkzaam blijven. Ik heb echter gehoord dat moderne loodvervanger veel minder lang achterblijft op kleppen en klepzetels.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 11 apr, 2003 00:19

Lelijke Eend schreef:Mijn Eend heeft een A06/635 motor. De vorige eigenaar heeft altijd 2 keer euro 95 en 1 keer 98 getankt (dus tankje 95, een tankje 95, een tankje 98, een tankje 95 een tankje 95, een tankje 98, een tankje 95, een tankje 95, een tankje 98 etc. etc.). Moet ik me nu ook zorgen gaan maken over mijn blok ? Of is dat (net) voldoende tegen pingelen? Ik heb net voor de 1e keer in 2 jaar (!!!) getankt en heb er 98 (zonder loodvervanger) in gedaan en ben van plan dat te blijven doen. Ik neem aan dat dat OK is? (ik vraag het nog maar ff voor de zekerheid, ik ben soms een angsthaas met faalangst)
Het om en om tanken van 95 en 98 is zeker niet voldoende tegen pingelen. Sterker nog, het is complete onzin. Bij de ene tank (95) zal hij gaan pingelen, bij de andere tank (98 ) geen probleem.

Nogmaals alle bovenstaande verhalen samenvattend: het is absoluut geen zin om om en om te tanken! Een Eend heeft simpelweg 98 nodig anders gaat hij pingelen.

Wat wel zin heeft is loodvervanger (98 ) en ongelood (98 ) om en om tanken. Loodvervanger blijft wel op je kleppen hangen een tankbeurt. Maar lood of loodvervanger hebben 'moderne' Eendjes niet echt nodig. Elke keer 98 ongelood tanken is dus het devies!

Eén uitzondering: het motorblok met code A06/664. Dat heeft een lagere compressie en mag dus op euro 95.
La vie est belle.

Pluriel

Bericht door Pluriel » vr 11 apr, 2003 13:09

Bullit schreef: trouwens ik heb zo'n S6 blokje uit 87. Dat blokje heeft een compressie van 7,9 en rijdt ook op 95. Ik heb de ontsteking echter een tikkeltje aan de vroege kant staan en tank daarom toch 98.
S6 betekent NIET per definitie dat je op euro 95 mag! Dat zijn kentekengerelateerde aantekeningen en zegt nog niets over je blok. Het gaat om het typeplaatje dat op je motorblok staat. A06/664 is geschikt voor euro 95.
Bullit schreef: Bullit, die hoopt dat ie niet die eeuwige discussie op gang brengt....
Hmm, maar als je met afstelling van je ontsteking bezig gaat, dan mag je wel discussie verwachten ;) ... Ontsteking dient gewoon te staan zoals voorgeschreven. Vervroegen of verlaten mag leuk klinken, maar heeft vaak niet het gewenste resultaat. Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de nadelen van een te vroege ontsteking?

Ingewikkelde materie, maar ik denk dat het goed is om deze discussie 'eeuwig' te houden ;)

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » vr 11 apr, 2003 14:07

ik heb een 123-visa met bruine bobine ingebouwd en heb het tijdstip ingesteld door langdurig te experimenteren. Ik merkte dat bij mijn motor een heel kleine vervroeging net wat extra souplesse onderin gaf.
(en zou theoretisch ook wat zuiniger zijn)

Citroen heeft op meer dingen gelet dan optimale prestaties. Zo geeft een vroegere ontsteking een hogere verbrandingstemperatuur, wat zorgt voor meer stikstofmonoxide. Doordat de verbranding ook sneller verloopt blijft de uitlaat temperatuur lager wat weer voor minder naverbranding zorgt.

Omdat Citroen moest voldoen aan S6 normenis is de ontsteking dus wellicht wat conservatief ingesteld.

LET OP: te veel voorontsteking werkt pingelen in de hand, je moet dus niet overdrijven en overstappen op superbenzine!

Veel te vroege ontsteking kan ernstige motorschade tot gevolg hebben!
(Verbrande zuigers en/of cilinderkoppen!)

Bullit

Gesloten