123 blue

Gesloten
Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

123 blue

Bericht door Frank Terpstra » di 14 okt, 2003 15:46

Ik vond het volgende op www.citroenz.nl, kan iemand mij meer vertellen over deze nieuwe 123?

123-BLUE - 123ignition blue - the same as above, with vacuumadvance, works with the black 2CV- or blue Visa 2-cylinder ignition coil, complete with new base plate for the double carburettor, for the best performances and even lower fuel consumption - for profis ! - € 210 [/code]

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » di 14 okt, 2003 15:56

dat is een electronisch ontsteking, maar nu met vacuum vervroeger .
Deze past de vervroeging aan aan het vacuum in de carburateur.
(vervroegd meer, naarmate meer vacuum in de carburateur)

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 14 okt, 2003 15:58

lijkt me voor de visa blokjes..
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 14 okt, 2003 16:01

Kan ook in een 'normale'2cv.

Ik heb hem er ook inzitten...

Marcel

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » di 14 okt, 2003 16:12

Hoe vergelijkt het met een gewone 123, is het de moeite waard? hoe moeilijk is het om te instaleren, je moet kennelijk iets aan je carburateur modificeren.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 14 okt, 2003 17:00

Ik heb deze blauwe omdat ik een 123-blue testrijder was/ben.

Eerlijk gezegd merk ik niet veel verschil, maar het is ook altijd moeilijk te vergelijken. Ik rij zelf totaal niet zuinig, trap het pedaal altijd direct tot in de bodem in en rij de ene keer alleen maar bebouwde kom en andere keren weer veel snelweg.

Kortom: het rijdt prima maar of het beter is ?? Theoretisch wel, dus waarom niet.

Installeren is redelijk simpel. Carburateur eraf, kunstofplaatje wisselen en carburateur er weer op. Alleen is het vaak wel zo dat je hele olievulpijp er af moet omdat je anders niet bij de bouten van de carburateur kan komen (tenminste, dat is bij mij zo)

Marcel

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 14 okt, 2003 17:09

Ow weer iets geleerd klinkt interresant, de prijs niet €65 duurder ..??
Wat brengt morgen.???

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 15 okt, 2003 16:11

hoe werkt zo'n 123 eigenlijk?
het principe van plattinekes is vrij simpel, punten die tegen elkaar komen en weer van elkaar afgaan,
maar hoe werkt een 123ignition (de gewone, niet de blauwe) ?
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 15 okt, 2003 16:55

Ik heb destijds staan twijfelen. Ben toch maar voor de "originele" gegaan zonder vacuum spul

bevalt trouwens uitstekend. Onze Mehari zal er binnenkort ook eentje krijgen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 15 okt, 2003 18:44

rocco schreef:hoe werkt zo'n 123 eigenlijk?
het principe van plattinekes is vrij simpel, punten die tegen elkaar komen en weer van elkaar afgaan,
maar hoe werkt een 123ignition (de gewone, niet de blauwe) ?
Onder het kopje PUBLICATIES staat een heel verhaal over de 123 ontsteking

Marcel

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 15 okt, 2003 21:38

Goed, ik beken. Ik ben geen techneut. Daarom dus deze misschien domme vraag. Waarom zou ik willen dat het vacuum vervroegd wordt?
Hanzzl

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 15 okt, 2003 22:31

Je gaat het vacuum niet vervroegen, maar vervroegen naar aanleding van een vacuum.

Zonder vacuum optie wordt het moment van ontsteken berekent aan de hand van 2 magneetjes die achter de 123 op de nokkenas ronddraaien.

Dit is een redelijk nauwkeurige manier van ontsteken, maar het kan nog nauwkeuriger door het vacuum te maten

Marcel

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 15 okt, 2003 22:48

Wat is dan de functie van dat vacuum?
Hanzzl (die het nog steeds niet kan doorgronden, ondanks eendologiecursus)

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » wo 15 okt, 2003 22:55

bij een ver geopende gasklep is de druk in de carburateur het laagst. Deze onderdruk gebruiken middels een membraan of een sensor om de ontsteking extra te vervroegen, want dat is gewenst tijdens het optrekken en onder last.

Euhmm, maar dan andersom: minder vervroegen onder last natuurlijk (anti pingel)

Overigens zijn de magneetjes nog steeds nodig, het 'kenveld' wordt nu niet alleen door het toerental bepaald, maar ook door onderdruk in de carb.


B
Laatst gewijzigd door Bullit op do 13 nov, 2003 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 16 okt, 2003 09:16

de zuigers "zuigen" lucht in de cilinders als ze omlaag gaan wanneer de inlaatklep open staat. Die lucht stroomt binnen via de carburateur.
Hierdoor ontstaat er een vacuum in de carburateur.

Gesloten