Maximaal vermogen audio installatie

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Gesloten
willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33

Maximaal vermogen audio installatie

Bericht door willem dijkstra » di 11 apr, 2006 22:43

Wat is het maximale Audio vermogen dat je kunt installeren in een standaard eend elektrisch systeem??.
Ik kan de getalletjes voor de dynamo niet meer vinden.
Mijn auto heeft een VISA dynamo.
Met dank aan Punky voor http://www.12vhifi.nl/

freek W.
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 22:38
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maximaal vermogen audio installatie

Bericht door freek W. » di 11 apr, 2006 22:48

willem dijkstra schreef:Wat is het maximale Audio vermogen dat je kunt installeren in een standaard eend elektrisch systeem??.
Ik kan de getalletjes voor de dynamo niet meer vinden.
Mijn auto heeft een VISA dynamo.
Met dank aan Punky voor http://www.12vhifi.nl/
Visa dynamo 40 amp

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 11 apr, 2006 22:52

hangt een beetje af van wat je bedoelt.

Je kunt makkelijk 100 ampere trekken, alleen niet zolang (waarvan ik een voorbeeld was op de Bucks meet ducks, lol)

Een eenden dynamo doet zeg, 30 AH (ampere per uur) dus, als je eend een uur draait, kun je zonder je accu te belasten 30 ampere "verbruiken". Door de accu echter, is het mogelijk om pieken op te vangen, dus kun je kort meer vragen wanneer er meer nodig is. Een visa dynamo levert net iets meer, precies weet ik het niet meer.......

Als ik je iets "zorgeloos" maar toch vrij hard qua volume aan mag raden, zou ik zoeken naar een 30 ampere afgezekerde versterker. Je radio doet trekt MAX 10 ampere, en veel minder als je er geen speakers op aansluit. Als je dan gewoon rijdt, en dan is er absoluut geen probleem met stroom verbruik. Zeker omdat er geen continue stroomgebruik is voor muziek. Die 30 ampere wordt dus alleen "verbruikt" tijdens snelle stukken en veel lage tonen. Gemiddeld ligt het "verbuik" dus erg veel lager, en kan makkelijk door de dynamo worden bijgevoedt aan de accu tijdens het rijden, zelfs met lichten aan.

Met een leuke amp, die is afgezekerd op zeg 30 ampere, kun je met goede componenten een flinke install in je eend bowuen hoor. Een leuke 4 kanaler, front voor de compo, rear bruggen voor de sub, en je binnenspiegel is op vol vermogen niet meer te gebruiken, lol.

Succes

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 11 apr, 2006 22:53

Je kunt best ver gaan moet ik zeggen.

Is moeilijk te zeggen hoeveel vermogen je trekt namelijk. Al die versterkers ed zullen namelijk niet altijd alles vragen. Ik heb er zelf 2 inliggen en een gewone 2cv dynamo. Ook een voltmeter erbij gezet voor de controle, maar niks geen problemen mee.
Mijn lampen lijken meer stroom te trekken. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 11 apr, 2006 23:00

ff nog, wellicht ten overvloede........

je moet wel denken aan andere kabels in je eend, voor het evt aansluiten van een amp, dus niet op de standaard electrische installatie in de eend.

(en ja, ik heb voorbeelden gezien van een flinke amp, aan gesloten op het draadje van het achterlicht, met als commentaar, "Ja, hij doet het alleen als ik mijn licht aanzet")

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 11 apr, 2006 23:13

Vraag me af hoe lang hij het gedaan heeft.

Of werd de eend toen een groot licht (lees kampvuur!!!)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 12 apr, 2006 17:18

Punky schreef:Je kunt best ver gaan moet ik zeggen.

Is moeilijk te zeggen hoeveel vermogen je trekt namelijk. Al die versterkers ed zullen namelijk niet altijd alles vragen. Ik heb er zelf 2 inliggen en een gewone 2cv dynamo. Ook een voltmeter erbij gezet voor de controle, maar niks geen problemen mee.
Mijn lampen lijken meer stroom te trekken. :lol:
als ik m'n muziek vol aan zet, slaat de voltmeter iets terug, .. hoeveel ampere zul je trekken met 444 Watt versterker ? (voluit..) of moet ik aanhouden wat er op de versterker staat aan amperes ?
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 12 apr, 2006 18:37

ja, je kunt ongeveer aanhouden wat er op je amp is afgezekerd. Nu is dat ook wel iets ruimer dan minimaal, en, zoals eerder gezegd, je verbruikt niet constant, maar met pieken en dalen.

een andere "graadmeter" is de zekering die bij je accu zit, als die 30 ampere is, kan er in princiepe niet meer dan 30 ampere verbruikt worden. Pieken uitgezonderd, maar als er meer dan 30 ampere voor langer dan zeg 1 seconde wordt gevraagt, klapt de zekering.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Revers99
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 16:39
Locatie: Drachten

Re: Maximaal vermogen audio installatie

Bericht door Revers99 » wo 12 apr, 2006 21:09

willem dijkstra schreef:Wat is het maximale Audio vermogen dat je kunt installeren in een standaard eend elektrisch systeem??.
Ik kan de getalletjes voor de dynamo niet meer vinden.
Mijn auto heeft een VISA dynamo.
Ik heb momenteel een digitale JBL mono versterker, doordat alles digitaal geregeld wordt zit er geen eindtrap meer in, wat resulteerd in lager stroom verbruik met hetzelfde vermogen.

Mijn vorige versterker was een 600w mosfet versterker, daarmee stuurde ik 2 subwoofers aan van zo'n 400w. Op vol vermogen kon mijn accu niet het gewenste vermogen leveren, om langdurige bassklanken at te maken.

Om deze stroom pieken aan te kunnen vullen kun je gebruik maken van een condensator, deze condensator werkt als een grote batterij en slaat continu minimaal 12volt op, dus zodra er gedurende lange tijd veel vermogen wordt gevraagd zal de spanning niet afzakken naar bv 9,5volt. Hierdoor is er altijd 12/14volt beschikbaar voor je versterker. En kan die altijd maximaal presteren. Meestal loopt er als je dynamo bijlaad zo'n 13 tot 14volt door je systeem. (bij mij in ieder geval met een 40Amp dynamo)

Een condensator heeft verder nog het pluspunt dat ie je accu wat langer in leven laat. :o

Sinds een paar jaar heb ik ook een condensator (ook wel genoemd: powercap) en werkt alles optimaal, enkel vind heeft mijn klankast van 100liter nu wat aandacht nodig (paar extra schroefen zal niet verkeerd zijn) omdat alles nogal onder grote druk staat daar :wink:

Dus koop een condensator en je kunt een geweldige bass installatie in je eend bouwen :D
©COPYWRIGHT
Niets uit deze publicaties mag worden verveelvoudigd door middel van digitale technieken,druk,microfilm,of op welke andere wijze dan ook.

Gesloten