Verwarmd achterruitje aansluiten
Verwarmd achterruitje aansluiten
Ik heb een warm achterruitje aangeschaft! Heel fijn maar hoe sluit ik die nu verantwoord aan??
Wat moet er tussen de accu en de ruit behalve een dikke zekering?
Wie kan me wegwijs maken, graag in detail!
Alvast bedankt!!
Wat moet er tussen de accu en de ruit behalve een dikke zekering?
Wie kan me wegwijs maken, graag in detail!
Alvast bedankt!!
Eend she beautiful!
PN-89-FS Club
LX-04-BB
Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)
PN-89-FS Club
LX-04-BB
Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Een achterruitverwarming zou ik aansluiten met een relais , en niet met alleen een schakelaar. Neem een gezekerde ( max.16amp) draad vanaf de accu pluspool, of vanaf de constante plusdraad achter het contactslot.( het eerste heeft mijn voorkeur). Dit noem ik draad A. Neem een tweede draad vanaf de uitgaande kant van het contactslot , dit is de draad waar spanning op staat , met het contact aan. Dit is draad B. De volgende draad komt van de uitgaande kant achter het contactslot , die naar de startmotor gaat , dus daar komt spanning op , als er wordt gestart. Dit is draad C. Als laatste de draad naar de achterruitverwarming. Dit is draad D.
Nu is het relais aan de beurt, een normaal ,,maak'' relais heeft de volgende 4 aansluitingen : 85 - 86 - 87 - 30 .
Verbind nu draad A met nr 87
B met 85
C met 86
D met 30
De verwaming werkt nu alleen met contact aan , en wordt tijdens het starten uitgeschakeld.
Er kan een controllelampje worden geplaatst tussen draad A en massa, het liefst gebruik ik een schakelaar met ingebouwd lampje , dan hoeft er alleen een massadraadje aan de schakelaar. Er hoeft op deze manier in ieder geval geen zware schakelaar tussen
Succes.
Daffy
Nu is het relais aan de beurt, een normaal ,,maak'' relais heeft de volgende 4 aansluitingen : 85 - 86 - 87 - 30 .
Verbind nu draad A met nr 87
B met 85
C met 86
D met 30
De verwaming werkt nu alleen met contact aan , en wordt tijdens het starten uitgeschakeld.
Er kan een controllelampje worden geplaatst tussen draad A en massa, het liefst gebruik ik een schakelaar met ingebouwd lampje , dan hoeft er alleen een massadraadje aan de schakelaar. Er hoeft op deze manier in ieder geval geen zware schakelaar tussen
Succes.
Daffy
relais
Thanx voor je info!
Nog ff een vraagje over het relais... Waar koop ik dat en waar vraag ik naar??
Je schrijft een gewoon 'maak' relais.... Wat is dat??
Groet!
Nog ff een vraagje over het relais... Waar koop ik dat en waar vraag ik naar??
Je schrijft een gewoon 'maak' relais.... Wat is dat??
Groet!
Eend she beautiful!
PN-89-FS Club
LX-04-BB
Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)
PN-89-FS Club
LX-04-BB
Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)
Ik heb het relais!!
Nog een vraagje; waar blijft de andere draad die aan het ruitje hoort te zittten...
Aan de ene kant van het raam komt de draad die van het relais komt maar aan de andere kant zit ook nog een aansluiting... Is dit de massa draad???
Alvast bedankt!
Nog een vraagje; waar blijft de andere draad die aan het ruitje hoort te zittten...
Aan de ene kant van het raam komt de draad die van het relais komt maar aan de andere kant zit ook nog een aansluiting... Is dit de massa draad???
Alvast bedankt!
Eend she beautiful!
PN-89-FS Club
LX-04-BB
Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)
PN-89-FS Club
LX-04-BB
Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik stelde mijn vraag misschien wat krom, maar bij mijn weten werken alle electrische ruit-verwarmingen met een knop. Je hebt de ruitverwarming ten slotte maar even nodig en niet constant tijdens het rijden, en al zeker niet in de zomer. Dan is het zonde als deze aan staat (en dus (een beetje) slijt).plop schreef:Volgens mij gaat de achterruitverwarming pas aan als je hem op contact zet en daarnaast stelt daffy ook nog voor om er een schakelaar tussen te zetten. Dus staat ie niet constant aan
Plop
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ok dan! Ik heb de boel aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing van Daffy. En wat denk je?? PERFECT!
Heel simpel, zeker voor de beginner, maar heel doeltreffend!
Ik heb inderdaad om de boel uit te schakelen en mijn slijtage te beperken een schakelaar er tussen gezet. Op draad A na de zekering en voor het relais.
Ik weet dat de slaijtage beperkt is maar aangezien een verwarmd iets toch flink stroom vraagt (luister maar naar je stationair lopende motor bij het inschakelen) is dat al een reden genoeg om er een schakelaartje tussen te zetten.
En voor de beheers-freaks is er een andere reden om hetzelfde te doen...
Daffy nogmaals bedankt voor de uitleg!!!
Heel simpel, zeker voor de beginner, maar heel doeltreffend!
Ik heb inderdaad om de boel uit te schakelen en mijn slijtage te beperken een schakelaar er tussen gezet. Op draad A na de zekering en voor het relais.
Ik weet dat de slaijtage beperkt is maar aangezien een verwarmd iets toch flink stroom vraagt (luister maar naar je stationair lopende motor bij het inschakelen) is dat al een reden genoeg om er een schakelaartje tussen te zetten.
En voor de beheers-freaks is er een andere reden om hetzelfde te doen...
Daffy nogmaals bedankt voor de uitleg!!!
Eend she beautiful!
PN-89-FS Club
LX-04-BB
Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)
PN-89-FS Club
LX-04-BB
Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)
Onthou wel dat zo'n verwarming een stroomvreter is. Het is een uitstekend hulpmiddel om je raam schoon te krijgen, als je raam schoon is zet hem dan uit. Zeker in de wintermaanden als je accu nog maar 65% is en de meeste eendjes flink moeten starten s'ochtends heeft de dynamo met lampen aan, radio aan en evt file moeite genoeg om voldoende te laden.
Zekers valt aante bevelen om in de file gewoon je stadslicht aan te doen ipv je dimlicht.
Mijn alternatief op een achterruit verwarming is een mooie oranje haarföhn naast mijn achteruit. Verwarmings element eruit, shunt eruit en hij draait prima op twaalf volt en het werkt prima. Is ook geen groot stroom verbruiker.
Tom
Zekers valt aante bevelen om in de file gewoon je stadslicht aan te doen ipv je dimlicht.
Mijn alternatief op een achterruit verwarming is een mooie oranje haarföhn naast mijn achteruit. Verwarmings element eruit, shunt eruit en hij draait prima op twaalf volt en het werkt prima. Is ook geen groot stroom verbruiker.
Tom