Oliedruk te hoog?

Caleana
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 23:18
Locatie: Amstelveen

Oliedruk te hoog?

Bericht door Caleana » ma 8 mei, 2006 13:15

Eindelijk de oliedrukmeter (op de flens) aangesloten .
Bij koude start slaatie helemaal rechts van de schaal af (0-7 bar) maar dat lijkt me normaal.
Maar ook als de olie goed warm is op 90+ graden komt de druk al bij zo'n 2000 toeren boven de 7 tegen de meterstop. Met stationair draaien wordt het dan rond de 3 bar. Volgens de doc's moet de druk met 80 graden olie en 6000(?) toeren 6.5-7 bar zijn.

Nu heb ik me laten vertellen dat dit misschien door een vieze oliedruk klep/veer (zeg ik dat goed?) kan komen. Als deze niet goed werkt zou er ook minder olie naar de koeler gaan.
Dit zou ook de 'hoge' temperatuur verklaren want als ik half uur rond de 100 rijd, geeneens volgas, klimt de olietemp toch wel naar 110 graden, het was buiten 27 ofzo en kappie af natuurlijk. Dan moet ik er niet aan denken wat ik dan zou krijgen als ik eens in frankrijk op een warme dag in de bergen rijd.

Ik heb de locatie van deze klep gezien op een kaal blok.
Kan ik daar bij als het spatbord eraf is?
Heeft het zin er 1st eens een 'motor flush' doorheen te halen?
Zou een slechte massa van de druksensor een te hoge aanwijzing geven of juist een te lage?
Enige andere suggesties?
Groetjes,
Robert

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 8 mei, 2006 13:24

ververs eens je olie en filter voor lekkere dunne die lekker warm stoken en dan weer verversen voor de juiste olie, hopelijk word alles dan weer schoon! maar ligt het wel daaraan dan?

verder heb ik helemaal geen verstand van oliedruk.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 mei, 2006 17:37

slechte massa kan rare dingen doen, dit zou ik eerst controlleren. Verder zit je temp sensor bij de flens en dus bij het punt van het oliefilter, dus die 110 graden kan goed, want dan ie de olie nog niet door de koeler gegaan, maar rechstreeks uit je carterpan.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 8 mei, 2006 22:24

is't toevallig een visa blok :roll: 'k heb de oliedruk ook tegen de zeven bar aan staan (stationair 3 ongeveer) schijnt normaal te wzen bij een visa
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Caleana
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 23:18
Locatie: Amstelveen

Bericht door Caleana » ma 8 mei, 2006 22:50

charleston tuning schreef:is't toevallig een visa blok :roll:
Nee het is geen visa maar een 89'er 2cv 664 blok (lage compressie)
Wil er ooit wel es 9.0 dyane cil's en zuigers op zetten..maar 1st zo goed lopen.
Laatst gewijzigd door Caleana op ma 8 mei, 2006 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Caleana
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 23:18
Locatie: Amstelveen

Bericht door Caleana » ma 8 mei, 2006 22:56

backfire schreef:....dus die 110 graden kan goed, want dan ie de olie nog niet door de koeler gegaan, maar rechstreeks uit je carterpan.
Is dat niet erg heet voor niet volgas (+-100km/u) op een vlakke weg?
Want als het al zo heet uit me 'koele' carterpan komt..
Laatst gewijzigd door Caleana op ma 8 mei, 2006 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Caleana
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 23:18
Locatie: Amstelveen

Bericht door Caleana » ma 8 mei, 2006 23:01

Ramon2cv schreef:ververs eens je olie en filter voor lekkere dunne die lekker warm stoken en dan weer verversen voor de juiste olie, hopelijk word alles dan weer schoon!
Daar hebben ze dus een speciaal goedje voor..motorflush of zoiets..alle olie eruit en spul erin en dan 15-20 min's stationair mee laten draaien..
Daarna aftappen en nieuwe filter en olie.

Ooit eens bij een andere car gebruikt..maar dat was wel een 'moderne'.

Gebruikersavatar
Malle Babbe
Moderator
Berichten: 1323
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 23:57
Locatie: Wormer
Contacteer:

Bericht door Malle Babbe » ma 8 mei, 2006 23:04

Moet je zorgen dat je niet je handen eronder houdt!
:wink:
Malle Babbe

Leef, heb lief, lach en wees gelukkig !!!
;)

Caleana
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 23:18
Locatie: Amstelveen

Bericht door Caleana » ma 8 mei, 2006 23:09

:oops:
maar was wel me 1ste "tap olie af-filter deraf- plaats flens-nieuwfilter derop - en olie weer vullen" en dan ook nog binnen 4.5 minuut ;-)

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 9 mei, 2006 08:50

Caleana schreef:
backfire schreef:....dus die 110 graden kan goed, want dan ie de olie nog niet door de koeler gegaan, maar rechstreeks uit je carterpan.
Is dat niet erg heet voor niet volgas (+-100km/u) op een vlakke weg?
Want als het al zo heet uit me 'koele' carterpan komt..
Olie houd z'n smerende werking tot iets van 140 graden dus 110 is gewoon lekker warm. :)
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 9 mei, 2006 10:22

'k had hem pas ook zo op 110 C. naar citromobile... even door trappen op de snelweg en hij loopt naar de 120..
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Caleana
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 23:18
Locatie: Amstelveen

Bericht door Caleana » di 9 mei, 2006 12:19

charleston tuning schreef:'k had hem pas ook zo op 110 C. naar citromobile... even door trappen op de snelweg en hij loopt naar de 120..
Heb je dan ook een oliedruk indicatie? Want daar ging ut eigenlijk om.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 9 mei, 2006 12:24

Ik weet niet of je een instructie-boekje hebt? Daar kan je de (ongeveer) plek van je oliedrukcontrolelampje vinden. Het is een rood lampje en volgens het instructie-boekje rechts op je dashbord (special/club)
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Caleana
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 23:18
Locatie: Amstelveen

Bericht door Caleana » di 9 mei, 2006 12:24

backfire schreef:slechte massa kan rare dingen doen, dit zou ik eerst controlleren.
Massa is ok..loopt via flens zelf maar heb ik nog ff met een extra draadje geprobeerd..maar geeft zelfde (hoge) indicatie.
charleston tuning schreef:'k had hem pas ook zo op 110 C. naar citromobile... even door trappen op de snelweg en hij loopt naar de 120..
Mmm..had ik misschien toch beter een meter met een schaal tot 150 graden kunnen aanschaffen. Alsie een tijdje met warm weer en ergens niet zo vlak als hier op 120 staat heb je dus geen idee of het 120, 130, 140 of mischien nog wel hoger is..
Maar was jij ook niet enigzins getuned?
CitRoel schreef:Ik weet niet of je een instructie-boekje hebt? Daar kan je de (ongeveer) plek van je oliedrukcontrolelampje vinden. Het is een rood lampje en volgens het instructie-boekje rechts op je dashbord (special/club)
Dank :-) maar ik weet wel waar mijn oliedruklampje zit. Die gaat trouwens aan bij minder dan 0,6 bar ofzoiets dan ben je eigenlijk al te laat en heb je maar heel ff om te zorgen dat je motor stil staat.
Ik bedoelde dus een indicatie op een oliedrukmeter ;-)
CitRoel schreef:Opzoek naar:
Toerenteller
Ik gebruik een digitale toerenteller (velleman kitje) werkt ok, ook met 123
Afbeelding

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 9 mei, 2006 22:26

Caleana schreef:
charleston tuning schreef:'k had hem pas ook zo op 110 C. naar citromobile... even door trappen op de snelweg en hij loopt naar de 120..
Heb je dan ook een oliedruk indicatie? Want daar ging ut eigenlijk om.
ja, die ligt wer lekker hoog tegen de zeven... maar ja Visa he :wink:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Plaats reactie