Dynamo advies gevraagd!

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » do 20 apr, 2006 18:02

Voordat je aan dde koolborstels gaat beginnen, kijk eerst even of er geen ( kapot) zekeringplaatje achter het draadje van de B+ zit.
De dynamo heeft de accu toen deze leeg was maximaal moeten laden , waardoor het zekeringplaatje nog wel eens kapot gaat.
Zeker als de wegenwacht zijn kabels er te lang heeft laten opzitten , waardoor jou dynamootje ook nog eens zijn accu's heeft moeten laden.

Daffy

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 16 mei, 2006 15:33

heeft iemand enig idee hoeveel Volt een goede dynamo moet leveren ???
op pagina 1 van dit topic stond iets van 30 V..... :roll: dan is de mijne dus aan vervanging toe!! 'k heb al een tidje problemen vandaar

maar als iemand weet hoeveel dit ongeveer moet wezen :wink: :?:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 16 mei, 2006 15:45

Volgens mij 14 Volt...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » di 16 mei, 2006 17:36

De laadspanning is afhankelijk van de conditie van de accu.
Is de accu ontladen en de platen in goede conditie dan zal de laadSPANNING ( voltage) laag zijn (tussen 12,7 en 13,5 volt) en de laadstroom ( amperage) hoog. ( maximaal het max. laadvermogen van de dynamo)
Het voltage en het amperage zijn omgekeerd evenredig.
Is de accu goed geladen en de platen in goede conditie , dan is het laadAMPERAGE 0 tot 1 ampere, en het laadVOLTAGE (spanning)maximaal 14,7 volt.
Dit alles is van toepassing met uitgeschakelde verbruikers.
Daffy

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 16 mei, 2006 18:01

dank je !! komt wel aardig over een met mijn probleem...

mijn accu is behoorlijk gauw weer ontladen steeds! als ik hem aan de lader zet geeft m´n voltmeter de dag erop 14,2 V aan dus dynamo laadt weinig bij.. als ik poosje rij zakt de meter tot 13,8 V ongeveer...
nu krijg ik problemen met toerenteller die gaat springen, en startmotor die slecht rond wil! dynamo kapot :roll:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5837
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 16 mei, 2006 19:37

kapot of borstels versleten, borstels zijn maar 10 euro of zo.

PS die 14+V is dus na de gelijkrichter. Een dynamo kan wel degelijk 30V leveren, Wat een Dynamo kan nog wel meer leveren, alleen praten we dan wel over de wisselspanning.

Nu vermoed ik dat de Visa met een veldspoel werkt en regelt de veldspoel de max te leveren wisselspanning aan de gelijkrichter. Dus alleen als je de veldspoel rechstreeks op de accu aansluit kun je een extreem hoog voltage krijgen. Nu weet ik niet of de spanningsregelaar van een visa te regelen is, maar dit zou ook een optie kunnen zijn.

Revers99
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 16:39
Locatie: Drachten

Bericht door Revers99 » di 16 mei, 2006 21:55

backfire schreef:Een dynamo kan wel degelijk 30V leveren, Wat een Dynamo kan nog wel meer leveren, alleen praten we dan wel over de wisselspanning.
Mijn dynamo pompte gewoon wel iets van 25v door mijn electro circuit, toen mijn spanningsregelaar het niet meer deed.

Dat vonden mijn Philips BlueVisions leuk voor een korte tijd :cry:
Er kwam behoorlijk wat licht uit :shock: 8) (lichtopbrengst als echte Xenon lampen), maar ze gaven vervolgens snel de geest.

Werd toen toch maar tijd voor een nieuwe spanningsregelaar, verder geen andere schade opgelopen.
©COPYWRIGHT
Niets uit deze publicaties mag worden verveelvoudigd door middel van digitale technieken,druk,microfilm,of op welke andere wijze dan ook.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 17 mei, 2006 08:31

Oeps, en doe Blue Vision lampen zijn duur!!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gesloten