Verkeerde achterlichten vervangen door de juiste

Gesloten
ztormbringer
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
Locatie: Den Helder

Verkeerde achterlichten vervangen door de juiste

Bericht door ztormbringer » vr 19 mei, 2006 21:09

Hallo,
Op mijn AZAM uit 1964 heeft de vorige eigenaar ooit eens de achterlichtunits voor een modern type gezet. Ik wil de originele, kleine, achterlichten herplaatsen.
In de lamphouder daarvan zit bovenaan een 6V bollampje en onderaan een 6V buislampje.
Ik neem aan dat de bovenste het remlicht is en het buisje de "gewone"" verlichting (de gloeiende spijker).Klopt dat?
Kan ik de draad die nu getrokken is voor het knipperlicht op het remlicht erbij aansluiten. Zodat ie, op het remlicht meeknippert?
De lantaarnknippertjes, boven op de zijpanelen, worden niet snel opgemerkt door het jachtige moderne achteropkomende verkeer.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Re: Verkeerde achterlichten vervangen door de juiste

Bericht door Evan » zo 21 mei, 2006 00:20

ztormbringer schreef:Hallo,
Kan ik de draad die nu getrokken is voor het knipperlicht op het remlicht erbij aansluiten. Zodat ie, op het remlicht meeknippert?
niet zonder aanpassingen, je remlicht staat paralelgeschakeld aan beide zijden, dus als de ene knippert doet de andere het ook!

zou je eens moeten kijken hoe dat zit bij amerikaanse wagens .....
Ami 8 break

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 21 mei, 2006 13:01

Bij mijn 18PK zijn de remlichten en achterknipperlichten gecombineerd.
De remlichten worden dan via de richtingaanwijzerschakelaar geschakeld.
Deze schakelaar heeft dan extra kontakten daarvoor.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

ztormbringer
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
Locatie: Den Helder

Bericht door ztormbringer » vr 26 mei, 2006 20:09

Ik heb inderdaad gemerkt dat zonder aanpassing je het knipperlicht niet zomaar kunt aansluiten op de remlichten.
Heb nu maar gekozen de lampjes in mijn "lantaarntjes" te upgraden van 5 Watt naar 21 Watt.
Dat help merkbaar. Nu krijg ik al af en toe voorrang :D
Bedankt voor de tips!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 18 jun, 2006 18:12

André Post schreef:Bij mijn 18PK zijn de remlichten en achterknipperlichten gecombineerd.
De remlichten worden dan via de richtingaanwijzerschakelaar geschakeld.
Deze schakelaar heeft dan extra kontakten daarvoor.
Gaat dit met een standaart 2cv schakelaar, of moet je dan een andere richtingaanwijzerschakelaar aanschaffen?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 18 jun, 2006 20:04

Het is een andere schakelaar.
Een stuk steviger ook dan de moderne.
Er zitten extra schakel kontakten op waarmee de remlichten geschakeld
worden.
Maar zit er bij jouw dan niet meer de originele schakelaar en bedrading?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 18 jun, 2006 23:15

Momenteel ligt de AK volledig uit elkaar i.v.m. restauratie.
Ik heb nog de originele (onverknipte) kabelboom en de originele schakelaars.
Voor de veiligheid wil ik de richtingaanwijzers verbeteren, maar spatborden en koets ongeschonden laten.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gesloten