tikker de tik tik

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » di 13 jun, 2006 23:00

even beetje naar beneden op de pagina en dan zie je de rotte veerpot en daarna een foto van de nieuw ingelaste schotel

http://home.hetnet.nl/%7egapzijlmans/page8.html

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » do 15 jun, 2006 17:33

hee,

om ff door te gaan met rare geluiden; ik heb vaak dat als ik afrem en tot stilstand kom in een bocht (denk aan grote rotondes met stoplichten), dat mn eend dan blijft overhellen tot ikhelemaal stilsta en dan met enig "klonk" geluid weer recht komt. Zijn dit ook de veerpotten?

gr.
bart
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 15 jun, 2006 19:04

als je remmend in de bocht je auto stilzet dan blokkeer je met je remmen de wielen zodet deze niet kunnen verdraaien en de auto niet rechtuit kan komen. ERG slecht voor je aandrijfassen dit. Iets minder lomp doen en niet zo hard in de bocht tot stilstand komen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 15 jun, 2006 19:26

Zou het helpen om dan niet door te remmen tot je stil staat maar nét voor dat moment de rem wat lossen? Waardoor je een soepelere stop beweging krijgt?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 15 jun, 2006 19:35

inderdaad, verder gebeurd het zoiezo niet als je de zaak niet op het laatst blokeerd, en da's uitermate irritant remmen, bij de rijles hebben ze mij wat anders geleerd in iedergeval. Iedereen met een beetje gevoel zal dit "probleem" zelden meemaken denk ik.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 16 jun, 2006 08:10

heeft er iemand nog tips qua astellen strakheid etc, ik gebruik de oude bussen uit die stand laat ik gewoon staan, ik draai de binnen moeren los zodat ik niet hoef te gaan stellen, maar is het te adviseren om ze strakker of losser te zetten ofzo

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 16 jun, 2006 08:36

met beide wielen aan 1 kant van de grond, 0 speling op de rubbers.
Dat rijdt het beste.
Als je verder nog wat te kiezen hebt, de veerpot zover mogelijk naar voren, maar met 0 speling mag je meestal blij zijn dat de moeren niet van de stelbussen aflopen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 19 jun, 2006 08:35

zo klus gedaan, alles kwam goed los, was begonnen met de rechter want die was slecht na een uur alles eronder te hebben begonnen met links, maar die was zo slecht niet. dus heb ik die gelijk gezet met de hoogte van de nieuwe (stuk hoger als vroeger) alles lijkt heerlijk te werken, alleen even in de gaten houden of die moeren inderdaad niet los gaan lopen, is dit niet te borgen ofzo?

verder begrijp ik niet zo goed hoe die dikke rubbers nou worden vast gehouden? is het zo dat de binnenste moer zo dicht mogelijk naaraan het eind van draad moet zitten zodat dat rubber ingesloten word?


ik heb de veerpot precies in het midden zitten heb aan bijden kanten even veel schroefdraad over!

verder heb ik de veerpot gesmeerd.

maar mijn getik is niet minder, na de vakantie toch maar even die schuifstukken van de aandrijfas bekijken of ik ze wil vervangen.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 19 jun, 2006 08:45

gisteren 300 km gereden, de boel net even bekeken, alles zit nog mooi op de plaats en de moeren zitten nog vast.

lekker wat dikke tectyl er over en het blijf vast weer 10 jaar zitten

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » ma 19 jun, 2006 11:34

@catscit:
ehh..."vaak" is eigenlijk "soms"; ik rem normaal gezien ook wel rustig en laat deze los bij bijna stilstand, maar in de spits moet je af en toe toch vlot zijn...en dan wil dit wel eens gebeuren.

Maar nu weet ik in elk geval hoe het zit! thx, weer wat geleerd. (assen ratelen al in bochten tijdens optrekken, dus die zijn aan vervanging toe)

grtz
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Plaats reactie