Twee bandenvraagjes

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Twee bandenvraagjes

Bericht door Bob » di 20 jun, 2006 00:27

Mijn 2cv uit 1988 is met Firestone tubeless banden uitgerust. Probleem is dat die om de 2 tot 3 weken moeten worden bijgepompt. Zou het kunnen dat 2cv-velgen minder geschikt zijn voor tubeless... Heeft iemand dezelfde ervaring, en is daar (behalve het monteren van dure niet-tubeless Michelins + binnenband) iets aan te doen? ).

Dan heb ik een setje witte flanken cadeau gekregen. Hier en daar wordt gewaarschuwd dat die niet zo veilig zouden zijn (ze zouden door wrijving/verhitting een klapband kunnen veroorzaken).
Klopt dat? Om dat risico te voorkomen zou je tussen de witte flank en de band zelf, talkpoeder kunnen strooien... iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 20 jun, 2006 10:01

Kijk eens aan de binnenkant van je velg, als daar veel roest zit en de randen erg opgezet zijn door de roest, dan kan hij hier lek zijn. Nieuwe velgjes is dan de beste oplossing.

Dat die flanken klapbanden kunnen veroorzaken heb ik vaker gehoord ja. Hangt er denk ik ook vanaf welke je hebt. Zitten ze tussen de band en de velg geklemd, of achter een wielring?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 20 jun, 2006 18:32

volgens de velgenboer is een 2cv velg niet gemaakt voor tubeless banden, dit heeft te maken met de randen van de velg, welke bij tubeless velgen anders zijn. Dat het werkt is iets anders, jij merkt dus dat het bij jouw bandjes niet zo goed gaat. Ook met nieuwe velgen kan (jaja kan dus hoeft niet) een tubeless band in 1 keer leeglopen bij extreme situaties.

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » di 20 jun, 2006 19:35

Punky schreef:Kijk eens aan de binnenkant van je velg, als daar veel roest zit en de randen erg opgezet zijn door de roest, dan kan hij hier lek zijn. Nieuwe velgjes is dan de beste oplossing.

Dat die flanken klapbanden kunnen veroorzaken heb ik vaker gehoord ja. Hangt er denk ik ook vanaf welke je hebt. Zitten ze tussen de band en de velg geklemd, of achter een wielring?
Dan moet ik de banden eerst eraf halen, want aan de buitenkant van de velg is niets te zien (waren herspoten door de verkoper). Maar mag ik uit je antwoord begrijpen dat 2cv-velgen wèl geschikt zijn voor tubeless? M.a.w. dat als ze maar roestvrij zijn, ze toch op spanning blijven?

Die witte flanken, die moeten tussen de velg en de band gemonteerd worden. Een wielring komt daar niet bij kijken.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 20 jun, 2006 21:45

Ja hoor,

op 2cv velgen horen tubeless banden.

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » wo 21 jun, 2006 00:36

Frank Munneke schreef:Ja hoor,

op 2cv velgen horen tubeless banden.
Als dat klopt, dan betekent dat dat Citroën op een bepaald moment op tubeless is overgestapt. Moet na 1976 gebeurd zijn, want op de Dyane die ik toen nieuw kocht zaten nog binnenbanden. Waren die velgen van toen al geschikt voor tubeless, dat lijkt me twijfelachtig...?

Bij aankoop van "nieuwe" velgen lijkt het dan zaak te zijn om voor tubeless geschikte velgen te onderscheiden van de oudere types.

Maar hoe doe je dat... :?:

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » wo 21 jun, 2006 03:23

als het goed is staan er allerlei gegevens in je velg waaruit je kunt afleiden waar hij geschikt voor is. Lijkt me eerder dat je een probleem hebt met het ventiel. Voor een euro of 10 heb je al nieuwe.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » wo 21 jun, 2006 09:52

Firestone :? met die krengen had ik ook dat ze niet op spanning bleven. Toch is twee weken wel heel erg snel.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » wo 21 jun, 2006 10:39

Ik heb met rechts voor het zelfde. In ongeveer 3 weken gaat die van 1.5 naar 1.2. Dacht zelf dat het geen tubeless zouden zijn en een nieuwe binnenband nodig was, dus in het boekje opgezocht (we reden dus buiten kijken was lastig :wink: ) Staat gewoon: Tubeless
Onze is van 1986.

Denk dus inderdaad een poreuze band, korreltjes/roest op de velg. Laat hem binnenkort wel opnieuw om de velg leggen. Kan het probleem al oplossen.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 21 jun, 2006 11:21

ik snapt er allemaal niks van dat leeglopen, heb dus een '87er en 1 keer per jaar beetje oppompen. Daarbij heeft rechtsvoor zelfs een deuk in de velg en zelfs die loopt niet leeg.

En inderdaad ander setje velgen welke ik heb zijn van een oude eend. twee daarvan zijn zelfs geklonkek ipv gelast.

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » wo 21 jun, 2006 16:21

Eminence Grise schreef:als het goed is staan er allerlei gegevens in je velg waaruit je kunt afleiden waar hij geschikt voor is. Lijkt me eerder dat je een probleem hebt met het ventiel. Voor een euro of 10 heb je al nieuwe.
Velg gecheckt, rond het centrale vierkante gat is volgende tekst geslagen: "MADE IN FRANCE 4115 AL FH RN 33 AN 61501 MICHELIN 11-83".
Daar word ik niet wijzer van, maar als dat laatste de productiedatum van de velg zou zijn, dan zou ik moeten te weten komen of er in 1983 al tubeless banden op de 2cv werden gemonteerd, of niet.

Ventielen? alles is mogelijk, maar 5 slechte ventielen tegelijk... :?

Plaats reactie