Daf motor in eend
-
- Gebruiker
Daf motor in eend
Zou er wel eens iemand het bizarre idee hebben uitgevoerd om een Daf-844cc motorblok in een eend te sleutelen? Het 2 cilinder boxerblokje uit eindhoven is een eigen ontwerp van Daf waarvoor inspiratie is opgedaan met o.a. een eendeblok. Qua prestaties zal je er wel niet zoveel mee opschieten, maar het is wel leuk natuurlijk!
Paul
Paul
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
-
- Gebruiker
Paul vroeg:
Groetjes Bart
Hier is geen goed antwoord op te geven, want er zijn zoveel aspecten die het maximum toelaatbare toerental bepalen. Naast jouw punten o.a. afmetingen inlaatkanaal, carburateur, kleppentrein (met o.a. nokkenasprofiel en natuurlijk sterkte), verbrandings gerelateerde aspectenen vast nog wel meer.Wat bepaalt eigenlijk het maximum toerental van een blok? Lagers, krukas-sterkte, zuigermateriaal of iets anders?
Groetjes Bart
34 pk zal je met geen standaard 602 cc blok halen, de AM2 heeft ook maar 32 pk. Dus misschien is een daf blokje wel ok? ik weet persoonlijk niks van de dimensies af dus hang me er niet aan op. En laagtoerig is toch niks mis mee? voor acceleratie is de trekkracht ook heel belangrijk. Je zult alleen wel de bak aan het maximale toerental moeten aanpassen.
Ami 8 break
-
- Veelvuldig poster
-
- Gebruiker
Ik weet ook niets van de dimensies, maar me dunkt dat je onder de motorkap van een Daf 44 of 46 niet heel erg veel meer kwijt kan dan onder een eend of Dyane. Bovendien zou het mij niets verbazen als ze nogal wat maten hebben overgenomen van het blok waarmee ze hun inspiratie hebben opgedaan. Wie weet zitten de schroefgaten voor de baktunnel zelfs wel op de juiste plek. Je zou er eigenlijk een te pakken moeten zien te krijgen, maar ik vrees dat de Daf-club je afmaakt als je aangeeft wat je met het blok wilt ondernemen. Het is natuurlijk veel zeldzamer dan Citroen motoronderdelen.
En wat voor bak? Eentje met korte overbrengingen lijkt me, een bak van een AK400 of een Aca is wellicht geschikt.
groet, Paul
En wat voor bak? Eentje met korte overbrengingen lijkt me, een bak van een AK400 of een Aca is wellicht geschikt.
groet, Paul
-
- Addicted user
- Contacteer:
Nou vermogen is geen probleem met een dafje, daf heeft 40 pk bij 4500 toeren en een cmpressie van 7,5:1 dus daar is genoeg te halen. Grootste probleem is natuurlijk die 4500 toeren als je deze aan een 2cv bak knoopt. Leuk als je er een jeep van wilt maken maar op de weg, mmmh.
ps leuke link
http://pou.guide.free.fr/construire/mot ... ur_daf.htm
ps leuke link
http://pou.guide.free.fr/construire/mot ... ur_daf.htm
-
- Beginner

maar ik heb nog en daf 44 blok liggen
echt groter dan die van een eend lijkt hij me niet
volgens mij heeft hij wel meer vermogen dan een eende blok
een dat met die toerental heeft meer met de aandrijfriemen van de daf dan met de motor te maken volgens mij

had u besteld?????
-
- Gebruiker
Jaaah, nu komen we ergens! Kunt u dat blok niet even in uw eend danwel Aca sleutelen en vervolgens de ervaringen en foto's uploadenfracadiane schreef:ja daar zijn ze bij de daf club niet blij mee
maar ik heb nog en daf 44 blok liggen
echt groter dan die van een eend lijkt hij me niet
volgens mij heeft hij wel meer vermogen dan een eende blok
een dat met die toerental heeft meer met de aandrijfriemen van de daf dan met de motor te maken volgens mij

veel succes toegewenst!
Paul
-
- Addicted user
- Contacteer:
Die DAF club moet niet zeiken, volgens bepaalde sites (meestal van de vliegtuigjes) zijn veel onderdelen uitwisselbaar van een VW. Dus gaan ze daar toch shoppen.
hihi
Wij zeuren toch ook niet als ze in een fiat 500 een 2cv (of visa haha) motor leggen. Eerder iets om trots op te zijn.
mmmh ik denk net, misschien moeten we die fiat500 mannen maar eens duidelijk maken dat ze een keer een daf 44/46 blokkie in zo'n fiat500 moeten leggen.
PS volgens mij is de daf wel tot 7000 toeren te krijgen hoor, maar dan nog heb je bv 60pk in een eend die nog steeds 130 loopt. Dus axel bak of gs bak lijkt mij eerste vereiste.

Wij zeuren toch ook niet als ze in een fiat 500 een 2cv (of visa haha) motor leggen. Eerder iets om trots op te zijn.
mmmh ik denk net, misschien moeten we die fiat500 mannen maar eens duidelijk maken dat ze een keer een daf 44/46 blokkie in zo'n fiat500 moeten leggen.
PS volgens mij is de daf wel tot 7000 toeren te krijgen hoor, maar dan nog heb je bv 60pk in een eend die nog steeds 130 loopt. Dus axel bak of gs bak lijkt mij eerste vereiste.
met een hoogtoerige motor wil je wél een korte bak, met een laagtoerige motor wil je juist een lange bak, nu zijn de bakken van een Ami, dyane of acadiane wel langer, maar daar red je het met 4000 toeren max. echt niet mee. Er zijn lagere bakken: van de GS, die hebben ook dezelfde steek als een eendenblok.pauldegoede schreef: En wat voor bak? Eentje met korte overbrengingen lijkt me, een bak van een AK400 of een Aca is wellicht geschikt.
groet, Paul
Ami 8 break
-
- Beginner