Daf motor in eend

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker

Daf motor in eend

Bericht door pauldegoede » di 27 jun, 2006 11:13

Zou er wel eens iemand het bizarre idee hebben uitgevoerd om een Daf-844cc motorblok in een eend te sleutelen? Het 2 cilinder boxerblokje uit eindhoven is een eigen ontwerp van Daf waarvoor inspiratie is opgedaan met o.a. een eendeblok. Qua prestaties zal je er wel niet zoveel mee opschieten, maar het is wel leuk natuurlijk!

Paul

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 27 jun, 2006 12:06

een eendenblok heeft meer vermogen dan een dafblokje, zo'n 844cc mag niet meer dan 3500-3750 toeren draaien, terwijl een 2cv blok 5750 mag. Hierdoor zal de acceleratie niet veel toenemen vrees ik...
Verbruik: Afbeelding

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door pauldegoede » di 27 jun, 2006 12:39

op een daf site las ik bij specificaties 34 pk bij 4500 toeren, maar dat is altijd nog fors minder dan 5750 natuurlijk. Wat bepaalt eigenlijk het maximum toerental van een blok? Lagers, krukas-sterkte, zuigermateriaal of iets anders?

Paul

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 27 jun, 2006 12:49

Paul vroeg:
Wat bepaalt eigenlijk het maximum toerental van een blok? Lagers, krukas-sterkte, zuigermateriaal of iets anders?
Hier is geen goed antwoord op te geven, want er zijn zoveel aspecten die het maximum toelaatbare toerental bepalen. Naast jouw punten o.a. afmetingen inlaatkanaal, carburateur, kleppentrein (met o.a. nokkenasprofiel en natuurlijk sterkte), verbrandings gerelateerde aspectenen vast nog wel meer.

Groetjes Bart

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » di 27 jun, 2006 18:55

34 pk zal je met geen standaard 602 cc blok halen, de AM2 heeft ook maar 32 pk. Dus misschien is een daf blokje wel ok? ik weet persoonlijk niks van de dimensies af dus hang me er niet aan op. En laagtoerig is toch niks mis mee? voor acceleratie is de trekkracht ook heel belangrijk. Je zult alleen wel de bak aan het maximale toerental moeten aanpassen.
Ami 8 break

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Frank Deusjevoo » di 27 jun, 2006 20:18

Waarschijnlijk kan je er net als met visa meer mee trekken, maar topsnelheid zou ik het echt niet weten ..

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door pauldegoede » di 27 jun, 2006 20:51

Ik weet ook niets van de dimensies, maar me dunkt dat je onder de motorkap van een Daf 44 of 46 niet heel erg veel meer kwijt kan dan onder een eend of Dyane. Bovendien zou het mij niets verbazen als ze nogal wat maten hebben overgenomen van het blok waarmee ze hun inspiratie hebben opgedaan. Wie weet zitten de schroefgaten voor de baktunnel zelfs wel op de juiste plek. Je zou er eigenlijk een te pakken moeten zien te krijgen, maar ik vrees dat de Daf-club je afmaakt als je aangeeft wat je met het blok wilt ondernemen. Het is natuurlijk veel zeldzamer dan Citroen motoronderdelen.

En wat voor bak? Eentje met korte overbrengingen lijkt me, een bak van een AK400 of een Aca is wellicht geschikt.

groet, Paul

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 27 jun, 2006 22:07

Nou vermogen is geen probleem met een dafje, daf heeft 40 pk bij 4500 toeren en een cmpressie van 7,5:1 dus daar is genoeg te halen. Grootste probleem is natuurlijk die 4500 toeren als je deze aan een 2cv bak knoopt. Leuk als je er een jeep van wilt maken maar op de weg, mmmh.

ps leuke link

http://pou.guide.free.fr/construire/mot ... ur_daf.htm

fracadiane
Beginner
Beginner

Bericht door fracadiane » di 27 jun, 2006 22:10

:twisted: ja daar zijn ze bij de daf club niet blij mee
maar ik heb nog en daf 44 blok liggen
echt groter dan die van een eend lijkt hij me niet
volgens mij heeft hij wel meer vermogen dan een eende blok
een dat met die toerental heeft meer met de aandrijfriemen van de daf dan met de motor te maken volgens mij :?
had u besteld?????

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door pauldegoede » wo 28 jun, 2006 12:19

fracadiane schreef::twisted: ja daar zijn ze bij de daf club niet blij mee
maar ik heb nog en daf 44 blok liggen
echt groter dan die van een eend lijkt hij me niet
volgens mij heeft hij wel meer vermogen dan een eende blok
een dat met die toerental heeft meer met de aandrijfriemen van de daf dan met de motor te maken volgens mij :?
Jaaah, nu komen we ergens! Kunt u dat blok niet even in uw eend danwel Aca sleutelen en vervolgens de ervaringen en foto's uploaden :D :wink:

veel succes toegewenst!

Paul

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 jun, 2006 16:32

Die DAF club moet niet zeiken, volgens bepaalde sites (meestal van de vliegtuigjes) zijn veel onderdelen uitwisselbaar van een VW. Dus gaan ze daar toch shoppen. :lol: hihi

Wij zeuren toch ook niet als ze in een fiat 500 een 2cv (of visa haha) motor leggen. Eerder iets om trots op te zijn.

mmmh ik denk net, misschien moeten we die fiat500 mannen maar eens duidelijk maken dat ze een keer een daf 44/46 blokkie in zo'n fiat500 moeten leggen.

PS volgens mij is de daf wel tot 7000 toeren te krijgen hoor, maar dan nog heb je bv 60pk in een eend die nog steeds 130 loopt. Dus axel bak of gs bak lijkt mij eerste vereiste.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 jun, 2006 16:32

Oh en voordat ik het vergeet, draaide die dafmotor niet linksom. ??

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » wo 28 jun, 2006 16:52

diff omdraaien en dat is ook weer opgelost!

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » wo 28 jun, 2006 18:54

pauldegoede schreef: En wat voor bak? Eentje met korte overbrengingen lijkt me, een bak van een AK400 of een Aca is wellicht geschikt.
groet, Paul
met een hoogtoerige motor wil je wél een korte bak, met een laagtoerige motor wil je juist een lange bak, nu zijn de bakken van een Ami, dyane of acadiane wel langer, maar daar red je het met 4000 toeren max. echt niet mee. Er zijn lagere bakken: van de GS, die hebben ook dezelfde steek als een eendenblok.
Ami 8 break

fracadiane
Beginner
Beginner

Bericht door fracadiane » wo 28 jun, 2006 21:34

:!: even er in leggen zecht de man en een fototje maken :wink:

tja ben te druk bezig met de mijn eend voor de vakantie klaar te hebben en de motor licht ook nog bij mijn vader in de schuur en we wonen niet naast elkaar :!:

maar als een volgend project is het wel een leuk idee :idea:
had u besteld?????

Plaats reactie