Rijden met half geopend dak

Alles in, over, rond en op de koets.
pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38

Bericht door pauldegoede » di 18 jul, 2006 16:07

Je kan het idd het beste helemaal oprollen en niet half. Ik heb nooit gemerkt dat mijn dyane last had van een stroomlijnbeperkend opgerold dakje. Ik heb meerdere keren op een hete zomerdag plankgas gereden met opgerold dak waarbij de meter voorbij de 140 kroop (de meter ja, niet de auto).

Ik heb de laatste keer toen wel mijn motor opgeblazen, maar dat had niets met het dakje te maken :wink:

Paul

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 18 jul, 2006 17:37

@thomaas, bedoelde je half opgerold. Ik dacht dat je beweerde dat een eend met dak geheel open harder ging dan een met gesloten dak. Daar had ik mijn vraagtekens bij. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 18 jul, 2006 17:59

Volgens m'n pa wappert het dak niet als je m'n niet laat knikken. Dus niet openen door de beugel naar achteren te klappen maar beugel los en dan de handen in het daken en zo een bult maken i.p.v. een knik... Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel en of het werkt maarja proberen waard.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 18 jul, 2006 18:24

Punky schreef:Ik dacht dat je beweerde dat een eend met dak geheel open harder ging dan een met gesloten dak. Daar had ik mijn vraagtekens bij.
ik denk dat je harder gaat met het dak open, en met je zijraampjes open. met je dak dicht zie je dat het dakje helemaal bol gaat staan, door het ontbreken van ook maar een beetje aerodynamische vorm van de eend. er wordt dus nogal "gezogen" aan het dak. met het dak open en de zijraampjes open ondervind je minder weerstand, dus ga je harder. denk ik.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 18 jul, 2006 19:04

Testen bij mijn eigen eend wijzen uit dat dakje op of dicht niet veel uit lijkt te maken. Het dakje open en de raampjes open scheelt bij mij wel iets in de topsnelheid. De ramen open lijkt eerder te remmen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 18 jul, 2006 20:33

CitRoel schreef:Volgens m'n pa wappert het dak niet als je m'n niet laat knikken. Dus niet openen door de beugel naar achteren te klappen maar beugel los en dan de handen in het daken en zo een bult maken i.p.v. een knik... Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel en of het werkt maarja proberen waard.
zo doe ik het altijd.

Gebruikersavatar
Prinses van Bilturg
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 9 jul, 2006 20:02
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Prinses van Bilturg » di 18 jul, 2006 23:38

supercees schreef:
ik denk dat je harder gaat met het dak open, en met je zijraampjes open. met je dak dicht zie je dat het dakje helemaal bol gaat staan, door het ontbreken van ook maar een beetje aerodynamische vorm van de eend. er wordt dus nogal "gezogen" aan het dak. met het dak open en de zijraampjes open ondervind je minder weerstand, dus ga je harder. denk ik.
Tja, harder gaan met het dak open klinkt logisch. 8) Er zal best een zuigende werking optreden vanwege het gebrek aan aerodynamica. Wel denk ik dat de raampjes open juist meer weerstand veroorzaken. Dan heb je te maken met de zuigende werking van de raampjes. Dat zal natuurlijk ook weer afhangen van de windrichting en de windsnelheid. Heb je de wind schuin mee, en gaat de wind harder dan jij gaat, en het verschil is groot genoeg, dan zal je wellicht voordeel :D hebben van je open raampjes. (Denk aan een zeilboot.) In alle andere gevallen denk ik dat je eerder nadeel :( hebt van de open raampjes.
Tenzij je natuurlijk :idea: een supersnelle en aerodynamische eend 8) hebt en het een raampje achter betreft dat je openzet om het vacuum achter je auto op te lossen. (Denk aan de vlinderpakken van ons schaatsteam.) Maaruhm, ik weet niet wie er in het bezit is van zo'n eend.

Groetjes,
de Prinses van Bilturg
De Prinses van Bilturg heeft een prachtige mintgroene koets!

Gebruikersavatar
Prinses van Bilturg
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 9 jul, 2006 20:02
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Prinses van Bilturg » di 18 jul, 2006 23:45

@Citroel: Ik snap het nog niet helemaal van die bulten en de knikken, maar ik ga er weleens mee klooien.

Ennuhm verder over die open raampjes: Vandaag las ik in het theorieboek voor het rijexamen dat je gemiddeld 6% meer benzine verbruikt met de ramen open. Dan kun je dus vast niet harder met de ramen open, maar juist langzamer. Ik was overigens niet van plan om de raampjes voortaan dicht te laten omdat ik dan harder zou kunnen rijden, maar dat terzijde...

Groet,
de Prinses van Bilturg
De Prinses van Bilturg heeft een prachtige mintgroene koets!

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » di 18 jul, 2006 23:55

Ik vind het toch raar dat mensen beweren dat een dak open voor een hogere snelheid zorgt. Dak open of ramen open zorgt in de eerste plaats voor meer verbruik wegens meer weerstand door de wind. Dus dakje open en sneller rijden, dan zal je misschien op dat ogenblik berg af gebold hebben of wind mee hebben gehad.
Sempre o dois cavalos

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » wo 19 jul, 2006 00:30

CitRoel schreef:Volgens m'n pa wappert het dak niet als je m'n niet laat knikken. Dus niet openen door de beugel naar achteren te klappen maar beugel los en dan de handen in het daken en zo een bult maken i.p.v. een knik... Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel en of het werkt maarja proberen waard.
Nee voor mij helaas niet duidelijk... kan er nog een woordje uitleg bij?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 19 jul, 2006 08:28

Pieter-Jan schreef: Dak open of ramen open zorgt in de eerste plaats voor meer verbruik wegens meer weerstand door de wind.
dak open is in het geval van een eend minder weerstand. en alleen je ramen open en je dak dicht geeft inderdaad meer weerstand, maar met dak én ramen open ga je toch echt harder.

wat ook zal schelen is een andere achterbumper: bekijk de vorm maar eens en de plek, als er iets lucht hapt is het dat ding.

bij verschillende eenden heb ik de achterbumper vervangen door een stalen pijp, maar dat was meer voor het uiterlijk.

en dan nog je achterbank eruit, en de achterklep eraf, en de ruitenwissers in de racestand en je rechterbuitenspiegel eraf. en je spatlappn eraf. en 2,5 bar luchtdruk in je banden.

maar om terug te komen op dit onderwerp, in de praktijk testen is het beste. heeft iemand connecties bij een windtunnel?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » wo 19 jul, 2006 12:04

Ik denk eerder dat de eend sneller gaat rijden als je de achterbank etc er uit gooit omdat ze lichter wordt. Het is in mijn ogen onmogelijk dat een eend sneller rijdt met dak open. Het dak dicht zorgt juist voor minder weerstand omdat het een gaaf oppervlak is waarlangs de wind glijdt. Vanaf er openingen komen in de auto komt de wind er in en botst het tegen de onderdelen die niet opengaan zodat de auto tegengehouden wordt. Als ik met een dak open rijdt dan wordt ze soms eens op zij geblazen. Dat is een eerste teken van een toegenomen weerstand.
Sempre o dois cavalos

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38

Bericht door pauldegoede » wo 19 jul, 2006 12:12

[quote="Prinses van BilturgVandaag las ik in het theorieboek voor het rijexamen [/quote]


Kijk eens aan; nog druk aan het lessen? :D :D :D

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » wo 19 jul, 2006 12:43

ik ben er niet zo zeker pieter jan. opzich klinkt je redenatie duidelijk maar ik merk zelf toch wel degelijk dat met het dak op sneller gaat. ik heb daar uiteindelijk maar een oplossing voor en ik weet het kan net zo goed lariekoek zijn. toen ik terug van de betuwe kwam had ik besloten om met mijn dak dichtterug te rijden. dit leek me verstandig in verband met de wind.eenmaal op de autoweg met een drafje van 110 begon het dak te morren. toen ik achter me keek stond het helemaal bol. de kieren in de auto vangen zoveel wind dat het dak het niet kwijt kan en dus bol gaat staan waardoor je veel meer weerstand krijgt. met dak open kan die wind vrolijk overal naartoe en heb je dus naar mijn redenatie minder weerstand. het kan ook lulkoek zijn maar zo probeer ik het te zien. (owja dus volgende keer rijd ik lekker met dakje open!!!)
C'est une bonne voiture

Gebruikersavatar
Prinses van Bilturg
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 9 jul, 2006 20:02
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Prinses van Bilturg » wo 19 jul, 2006 13:22

pauldegoede schreef:[quote="Prinses van BilturgVandaag las ik in het theorieboek voor het rijexamen

Kijk eens aan; nog druk aan het lessen? :D :D :D[/quote]

Nee, ik heb twee jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Zo ontzettend lang ben ik dus nog niet in het bezit van dat felbegeerde roze papiertje, maar ik heb het wel! :P Een goede vriend van me is onlangs begonnen aan zijn rijlessen. Ik bladerde zijn boek door voor de gein en kwam dus die 6% tegen.

Groetjes!
De Prinses van Bilturg heeft een prachtige mintgroene koets!

Plaats reactie