Dikke olie onder auto
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Dikke olie onder auto
Toen ik vanmiddag thuis kwam zei mn moeder tegen me dat er op de plaats waar mn eend vannacht heeft gestaan een plasje (halve klinker groot) olie lag. Ben gaan kijken en ff gevoeld, was dus dikke, plakkerige olie. Heeft iemand een idee waar het vandaan kan komen, en wat ik er tegen kan doen. olie peilen gaat voorlopig ook niet lukken aangezien we op een berg wonen!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
2003 Audi A2 1.4i
-
- Heavy user
Met blokjes onder je wielen of een krik onder het chassis kan je je Eend wel horizontaal zetten en dus olie peilen.
Maar kruip eens onder je Eend (als ie gewoon op de weg staat, dus niet als die op blokken/een krik staat) en kijk of je oliedruppels e.d. onder aan je Eend ziet hangen zo ergens in de buurt van je motor/versnellingsbak.
Maar kruip eens onder je Eend (als ie gewoon op de weg staat, dus niet als die op blokken/een krik staat) en kijk of je oliedruppels e.d. onder aan je Eend ziet hangen zo ergens in de buurt van je motor/versnellingsbak.
Afblijven.
-
- Heavy user
Zometeen heeft ie geen olie meer en dan moet ie weer de berg op voor de reparatie ...
(tenzij je je Eend bi9j de buren mag repareren
)
Maarruh, kan je je Eend ook (tijdelijk) in jullie eigen garage zetten ? Ik neem voor het gemak even aan dat jullie en garage hebben hoor ... En de vloer van een garage is haast altijd waterpas. Even een paar krantjes er onder tegen olievlekken en je pa/ma is/zijn ook weer blij.
(tenzij je je Eend bi9j de buren mag repareren

Maarruh, kan je je Eend ook (tijdelijk) in jullie eigen garage zetten ? Ik neem voor het gemak even aan dat jullie en garage hebben hoor ... En de vloer van een garage is haast altijd waterpas. Even een paar krantjes er onder tegen olievlekken en je pa/ma is/zijn ook weer blij.
Afblijven.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
we hebben een carport, staat de auto van mn ouders op, ik moet altijd vroeg op, vandaar. Heb gekeken onder de auto, zag een klein druppeltje tussen de koelsleuven in, heb niet gechecked of het dezelfde olie is.
Olie kan ik morgen wel eens peilen als ik met mn stage klaar ben, staat ie wel vlak.
Zal ik wel weer papier vergeten.
Nog ff over de olie, is dit gewone motorolie, omdat ie nogal dik is?
Olie kan ik morgen wel eens peilen als ik met mn stage klaar ben, staat ie wel vlak.
Zal ik wel weer papier vergeten.
Nog ff over de olie, is dit gewone motorolie, omdat ie nogal dik is?
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
-
- Heavy user
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Nou ik moet toch zeggen dat ik aardig over mijn nek ging toen ik hem ververste!!!Bullit schreef:versnellingsbakolie heeft een specifieke, nogal onaangename, geur...
om niet te zeggen dat het stinkt!
B.

Ik zat trouwens ook al te denken aan de versnellingsbakolie. Die is over het algemeen dikker dan de motorolie.
Kijk anders eens waar hij lekt. Spuit anders eerst je blok schoon. Peil je olie. Rijdt er ff mee rond en kijk dan nog eens waar hij lekt. Op een schoon blok is dat iets beter te zien.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
motorolie zat er nog genoeg in, hoe peil ik de versnellingsbakolie?
maar het is me opgevallen dat ie alleen lekt als ie met zn neus bergaf staat, vannacht heeft ie nl met de neus omhoog gestaan en lag er nox op de oprit. Ook op de stageparkeerplaats, vlak, zag ik nix liggen.
Wat kan er eventueel kapot zijn? een keerring oid?
maar het is me opgevallen dat ie alleen lekt als ie met zn neus bergaf staat, vannacht heeft ie nl met de neus omhoog gestaan en lag er nox op de oprit. Ook op de stageparkeerplaats, vlak, zag ik nix liggen.
Wat kan er eventueel kapot zijn? een keerring oid?
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
Als de olie bij de koelsleuven zit dan is het motorolie. Een veel voorkomende oorzaak van spontane olielekkage is overdruk in het carter. De oliekeerringen langs de assen komen tijdens het rijden onder te hoge druk te staan en gaan lekken. Al rijdend verlies je zo wat olie die her en der op je motorblok komt. Als je de auto stilzet loopt de olie er af.
Een indicatie voor te hoge druk is een plas olie onderin het luchtfilterhuis. De oorzaak is meestal het hard worden van de rubbers in de olievulpijp. Deze rubbers zorgen namelijk voor de drukregeling. De olie maakt ze echter in de loop der jaren hard en stug waardoor ze minder werken. Je kunt de rubbers niet vervangen; slechts venieuwen van een complete olievulpijp helpt. Wees overigens oplettend er wordt erg veel rotzooi aangeboden als vervangende oliepijp en de prijzen varieren van 10 euro tot 50 euro. De duurste is beslist niet automatisch de beste.
Overigens is het olieverlies niet zo groot dat je bang hoeft te zijn zonder olie te komen.
Als ik hoor wat een ellende het is om op een berg te wonen ben ik blij in een polder te wonen
Een indicatie voor te hoge druk is een plas olie onderin het luchtfilterhuis. De oorzaak is meestal het hard worden van de rubbers in de olievulpijp. Deze rubbers zorgen namelijk voor de drukregeling. De olie maakt ze echter in de loop der jaren hard en stug waardoor ze minder werken. Je kunt de rubbers niet vervangen; slechts venieuwen van een complete olievulpijp helpt. Wees overigens oplettend er wordt erg veel rotzooi aangeboden als vervangende oliepijp en de prijzen varieren van 10 euro tot 50 euro. De duurste is beslist niet automatisch de beste.
Overigens is het olieverlies niet zo groot dat je bang hoeft te zijn zonder olie te komen.
Als ik hoor wat een ellende het is om op een berg te wonen ben ik blij in een polder te wonen

Dit heeft dus niks met je keerringen te maken. Alleen met je olievulpijp. Je kunt de onderdruk meten van je carter door het slangetje van je vulpijp naar je luchtfilter te vervangen door een tuinslang. Die leg je in een u-vorm met een beetje koffie er in. Door het lopen van de motor moet je de koffie heen en weer zien bewegen. De precieze wijze staat wel ergens op dit forum.Anonymous schreef: Een indicatie voor te hoge druk is een plas olie onderin het luchtfilterhuis. De oorzaak is meestal het hard worden van de rubbers in de olievulpijp. Deze rubbers zorgen namelijk voor de drukregeling. De olie maakt ze echter in de loop der jaren hard en stug waardoor ze minder werken. Je kunt de rubbers niet vervangen; slechts venieuwen van een complete olievulpijp helpt. Wees overigens oplettend er wordt erg veel rotzooi aangeboden als vervangende oliepijp en de prijzen varieren van 10 euro tot 50 euro. De duurste is beslist niet automatisch de beste.
Je keerringen zorgen er voor dat je olie er niet via je nokkenas rond sproeit. Lekkende keerringen herken je aan een plasje olie in je huisje van je puntjes of achter bij je koppelingsplaat.
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Om nog ff op de vraag terug te komen hoe je de versnellingsbakolie meet:
Aan de (ik meen) linkerzijde van de versnellingsbak zit ergens in het midden van de lange zijde aan de zijkant ergens onderaan een schroef. Dit is de schroef die de vulplek van de versn.bakolie afdicht. Wanneer je deze eraf draait, kun je in de bak kijken. De oliestand moet gelijk staan met de onderkant van dit gat. Let er natuurlijk wel op dat de eend vlak staat. In dit gat kun je ook bijvullen of verversen. een soortgelijke schroef zit er ook rechts aan de onderzijde van de bak. Dit is de aftapplug net zoals bij de oliecarter van je blokje.
Succes
Aan de (ik meen) linkerzijde van de versnellingsbak zit ergens in het midden van de lange zijde aan de zijkant ergens onderaan een schroef. Dit is de schroef die de vulplek van de versn.bakolie afdicht. Wanneer je deze eraf draait, kun je in de bak kijken. De oliestand moet gelijk staan met de onderkant van dit gat. Let er natuurlijk wel op dat de eend vlak staat. In dit gat kun je ook bijvullen of verversen. een soortgelijke schroef zit er ook rechts aan de onderzijde van de bak. Dit is de aftapplug net zoals bij de oliecarter van je blokje.
Succes
PuNk RoCK LosEr
Is het niet zo dat de prise as van de bak een soort keerring heeft die alleen werkt als ie draait? (Meen ik gehoord te hebben, heb zelf nog nooit een bak uit elkaar gehaald.) Ik dacht dat er een soort schoepjes op zaten die de olie terug de bak in pompen. Het nadeel van dit type keerring is natuurlijk dat ie niet werkt als de auto geparkeerd is....
B.
B.
Klopt bullit, zit een apart soort kering in die t alleen doet als ie draait. Pak maar eens een losse bak en kantel m voorover, dan zie je er zo olie uitlopen. Maar zijn die heuvels zo steil dan dat de bakolie langs de as naar buiten loopt??
Lijkt me overdreven, hoewel ik er natuurlijk naast kan zitten.