olie lek, hoe fix ik dat
olie lek, hoe fix ik dat
hey, mijn eend lekt olie, en ik zou er wel graag wat aan willen doen
maar wat doe ik er aan?
de linkervoorstijl van men chassis is nat, en toen ik het linker kleppendeksel er af haalde stroomde het er uit.. dit hoort niet of wel?
maar wat doe ik er aan?
de linkervoorstijl van men chassis is nat, en toen ik het linker kleppendeksel er af haalde stroomde het er uit.. dit hoort niet of wel?
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Re: olie lek, hoe fix ik dat
Bij de keppen komt op een één of andere manier ook olieSteffan schreef:hey, mijn eend lekt olie, en ik zou er wel graag wat aan willen doen
maar wat doe ik er aan?

Dat je eend olie lekt is niet normaal, je zou eens kunnen proberen om een nieuwe pakking tussen de linker kleppendeksel.
Wat ook veel voorkomt is dat het kleppendeksel te strak is aangedraaid, waardoor het deksel bol gaat staan en er onder een kier valt waardoor er olie uitstroomt.
Of anders misschien de bril rubbers..maar dat is veel meer werk om te vervangen.
Let er op bij het vastdraaien van de klepdeksels dat je ze dus niet te strak draait. Eerst handvast draaien en dan één slag rond met de sleutel, mocht ie daar dan nog lekken dan nog een halve slag.
Succes!
Edwin
In het kleppendeksel staat altijd olie, dit hoort zo.
Het hoort er natuurlijk niet uit te lekken.
Controleer of de rubber deksel pakking niet uitgedroogd is.
Koop anders een nieuwe pakking en kleef deze evt. met wat vloeibare pakking in het kleppendeksel.
Denk er bij het terugplaatsen van het kleppendeksel aan dat je de centrale moer niet te hard aan mag trekken.
Controleer ook meteen of er bij de brilrubbers (onderaan bij de klepstotergeleiders) geen olie weglekt.
Het hoort er natuurlijk niet uit te lekken.
Controleer of de rubber deksel pakking niet uitgedroogd is.
Koop anders een nieuwe pakking en kleef deze evt. met wat vloeibare pakking in het kleppendeksel.
Denk er bij het terugplaatsen van het kleppendeksel aan dat je de centrale moer niet te hard aan mag trekken.
Controleer ook meteen of er bij de brilrubbers (onderaan bij de klepstotergeleiders) geen olie weglekt.
Laatst gewijzigd door AK350 op za 15 jul, 2006 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Gebruiker
- Contacteer:
- bartje2212
- Regelmatige poster
Inderdaad, de rubbers bij t kleppendeksel willen weleens oud en hard worden. Kan dan gaan lekken.
Bij de brilrubbers (bij klepstoters onderaan blok) lekken eendjes ook weleens. Is wel wat werk om te vervangen. Ik heb het bij de restauratie van m'n 2cv ook gedaan omdat ik t blok toch los had liggen. De cilinderkoppen moeten er af. En dan kun je erbij. Op zich niet moelijk, maar je moet wel schoon en voorzichtig werken. En dan kun je gelijk die kleppendekselrubbertjes vervangen.
Aan materiaal kost t geen drol.
Bij de brilrubbers (bij klepstoters onderaan blok) lekken eendjes ook weleens. Is wel wat werk om te vervangen. Ik heb het bij de restauratie van m'n 2cv ook gedaan omdat ik t blok toch los had liggen. De cilinderkoppen moeten er af. En dan kun je erbij. Op zich niet moelijk, maar je moet wel schoon en voorzichtig werken. En dan kun je gelijk die kleppendekselrubbertjes vervangen.
Aan materiaal kost t geen drol.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
ok
bedankt nog voor je reactie..
ik heb er even naar gekeken, en 1 deel is iig opgelost, men linkerklepdeksel was te hard aangedraaid door vorige eigenaar (ik had er nog nooit aan gezeten)
maar die lekt nu niet meer
nu blijkt ze alleen nog direct onder de carter te lekken. de carter is ook helemaal vies er van.
tips? oliefilter? naad van de carter?

ik heb er even naar gekeken, en 1 deel is iig opgelost, men linkerklepdeksel was te hard aangedraaid door vorige eigenaar (ik had er nog nooit aan gezeten)

nu blijkt ze alleen nog direct onder de carter te lekken. de carter is ook helemaal vies er van.
Dat zijn de brilrubbers. Er loopt een buisje van de cilinderkop naar t blok en daaromheen zitten die rubbers tegen t blokje aan. Om die te vervangen moet je de koppen loshalen.Steffan schreef:okbedankt nog voor je reactie..
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- bartje2212
- Regelmatige poster
Als de onderkant van je motortje onder de olie zit kan het ook voorkomen dat de carterstop lekt. Dit komt meestal door hergebruik van carterringetjes bij een oliewissel.. Dit is erg dom en gemakkelijk te voorkomen. Zo'n ringetje kost nog geen euro geloof ik..
Om te controleren waar de lekkage vandaan komt moet je je motorblokje goed schoonmaken aan de onderkant. Het makkelijkste gaat dit met een spuitbus remreiniger, dit ontvet erg goed. Pas wel op met rubber (banden en pakkingen) en ook met tectyl. Een klein beetje remreiniger kan geen kwaad maar te veel en te vaak contact met remreiniger is niet goed voor rubber of tectyl.
Om te controleren waar de lekkage vandaan komt moet je je motorblokje goed schoonmaken aan de onderkant. Het makkelijkste gaat dit met een spuitbus remreiniger, dit ontvet erg goed. Pas wel op met rubber (banden en pakkingen) en ook met tectyl. Een klein beetje remreiniger kan geen kwaad maar te veel en te vaak contact met remreiniger is niet goed voor rubber of tectyl.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
- bartje2212
- Regelmatige poster
Als je erg veel pech hebt lekt het tussen de twee karterhelften door, heb ik eens gehad
. Om dat te verhelpen moet je hele blok uit elkaar en moet je de karterhelfen schoonmaken en met nieuwe vloeibare pakking monteren.
Voordat je hier echter uberhaupt over na gaat denken zou ik eerst alle voor gaande tips proberen.
Succes en de groetjes, Bart

Voordat je hier echter uberhaupt over na gaat denken zou ik eerst alle voor gaande tips proberen.
Succes en de groetjes, Bart
-
- Heavy user
Staat vies, ik heb 't schoongemaakt met bbqcleaner en de hogedrukspuit, maar dan wel ff 't blokje eraf halen. Maarreh.... het blokje roesten?abr2cv schreef:Een vettige onderkant is niet zo erg, zolang er geen druppels aan hangen zou ik me geen zorgen maken. De vettige onderkant zorgt ook voor goede roestpreventie, roest je blokje in ieder geval niet.

Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break