Destilleren kan in theorie zonder energieverlies.
In praktijk helaas niet, er zijn grote investeringen nodig om het een beetje efficient te doen. Thuis zal het waarschijnlijk nooit winstgevend zijn.
Ik werk dagelijk met destillatoren om water te destilleren (maken van WFI tbv fabricage van medicijnen).
Ruben
rijden op ethanol de ombouw
Het verwarmen is niet zo'n probleem.
Inderdaad is zonnewarmte een mogelijkheid maar bijna alle industie heeft een warmteoverschot.
Het koelen van de damp is het echte 'probleem'.
Je moet de damp van > 75 graden condenseren en afkoelen tot iets van kamertemperatuur, hier komt veel warmte bij vrij.
De warmte kan je uiteraard weer (gedeeltelijk) gebruiken om je je destillatieproces in stand te houden maar je hebt nog wel een flinke koelmachine nodig.
Thuis pak je natuurlijk de sloot achter het huis voor koeling en verbrand je tuinafval en de struiken van de buren.....
Het mooiste vind ik het thermo-compressie proces (die maar een google als iemand wil weten hoe het werkt).
Inderdaad is zonnewarmte een mogelijkheid maar bijna alle industie heeft een warmteoverschot.
Het koelen van de damp is het echte 'probleem'.
Je moet de damp van > 75 graden condenseren en afkoelen tot iets van kamertemperatuur, hier komt veel warmte bij vrij.
De warmte kan je uiteraard weer (gedeeltelijk) gebruiken om je je destillatieproces in stand te houden maar je hebt nog wel een flinke koelmachine nodig.
Thuis pak je natuurlijk de sloot achter het huis voor koeling en verbrand je tuinafval en de struiken van de buren.....
Het mooiste vind ik het thermo-compressie proces (die maar een google als iemand wil weten hoe het werkt).
Nog zoekend naar een leuke rij eend.....
-
- Heavy user
Als je stoffen verwarmt verdampen die, en als je die dampen onder druk zet condenseren de stoffen met het hoogste kookpunt, waardoor je stoffen kunt scheiden. Klopt dat zo ongeveer? Ik werd er niet echt wijs uit namelijk, dit is wat ik kon begrepen van een vrij summiere uitleg op google. Lijkt mij alleen ook vrij energieintensief, maar ik heb het niet goed doorgelezen ook hoor.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
Bij destillatie scheid je stoffen door hun verschillende kookpunt.
Bijvoorbeeld een ethanol/water mengsel als wijn iod.
Water kookt (en verdampt) bij 100 graden.
ethanol bij 78 graden.
Als we dit mengsel dus gaan verwarmen zal bij 78 graden de ethanol gaan verdampen, omdat alle warmte wordt gebruikt om het ethanol te verdampen zal de temperatuur niet oplopen tot alle ethanol weg is.
De ethanoldamp moet je weer condenseren en dan heb je behoorlijk zuivere ethanol.
Bijvoorbeeld een ethanol/water mengsel als wijn iod.
Water kookt (en verdampt) bij 100 graden.
ethanol bij 78 graden.
Als we dit mengsel dus gaan verwarmen zal bij 78 graden de ethanol gaan verdampen, omdat alle warmte wordt gebruikt om het ethanol te verdampen zal de temperatuur niet oplopen tot alle ethanol weg is.
De ethanoldamp moet je weer condenseren en dan heb je behoorlijk zuivere ethanol.
Nog zoekend naar een leuke rij eend.....