hellup hij wil niet meer starten

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Freek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 21 mei, 2004 00:09

Bericht door Freek » di 5 sep, 2006 00:22

Klopt, en als de accu ECHT leeg is werkt aanduwen ook bij een (abnormale :D ) eend niet.

je moet namelijk toch stroom hebben voor de ontsteking. Nou wil de dynamo die best leveren, met als enige voorwaarde een signaaltje van 12volt om hem "aan te zetten" (ofwel officieel: te bekrachtigen). Je accu moet dus nog net voldoende prik hebben om deze "veldspanning" te leveren, anders kan je lang duwen.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 5 sep, 2006 09:53

Maikel schreef:
Flying Duckman schreef:wat altijd werkt, ook al is je accu nog zo leeg, is aandrukken. 9 van de 10 keer start de auto en kun je zo de accu weer opladen...
Dit werkt niet met een normale auto, als je accu dood is kun je duwen wat je wil maar NO WAY dat die dingen willen starten ( geloof me ik heb ervaring met een ouwe fiat 127 ) Bevestigd ook door de wegenwacht.
Hij vertelde me dat je altijd wat spanning nodig had om de ontsteking te laten werken.

Nu heb ik nog nooit een eend met een lege accu proberen aan te duwen, maar het lijkt me erg onlogisch dat die wel wil starten.

Lege accu, is simpel startkabels gebruiken.
Toch lukt het me bijna altijd weer. Als je accu echt compleet dood is helpt dat absoluut niet meer, maar als je nog een heel klein beetje erin hebt zitten dan wil het absoluut wel! De motor neemt namelijk nauwelijks stroom af. Het zijn juist de verbruikers als lampen en radio's en knipperlichten e.d. die stroom afnemen. Zo heb ik wel eens een weekje met een bijna dode accu rondgereden, ik kon hem aandrukken, dan deed hij het, maar verder...
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » di 5 sep, 2006 10:08

Toch lukt het me bijna altijd weer. Als je accu echt compleet dood is helpt dat absoluut niet meer, maar als je nog een heel klein beetje erin hebt zitten dan wil het absoluut wel! De motor neemt namelijk nauwelijks stroom af. Het zijn juist de verbruikers als lampen en radio's en knipperlichten e.d. die stroom afnemen. Zo heb ik wel eens een weekje met een bijna dode accu rondgereden, ik kon hem aandrukken, dan deed hij het, maar verder...
Op zich ook een goeie tip, daar niet van, maar je zei iets van "ook al is je accu nog zo leeg"
En dat gaat dus niet op, als je bijvoorbeeld je lampen laat branden, of een radio aan laat staan een hele week ( wat mij dus vroeger bij die fiat nog welleens wilde gebeuren :( ) Dan is je accu HELEMAAL leeg, en moet je gewoon overstarten met startkabels.

Dit om medeforumers die niet zo ervaren zijn er van te weerhouden straks met een lege accu te gaan duwen, kost een hoop zweet en leverd nix op :)

Kortom check altijd even of het lampje van je contact nog een beetje brand, if so ... duwen / slingeren maar
Als ook dat lampje helemaal dood is, pak de startkabels maar en bel je buurman maar uit bed c.q. bel de ANWB :)
some got it, some eend

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 5 sep, 2006 10:34

Als je maar hard (snel) genoeg drukt krijg je zelfs een auto waar geen accu in zit aan, zolang je geen electronische ontsteking hebt tenminste :!:

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » di 5 sep, 2006 12:54

leo top schreef:Als je maar hard (snel) genoeg drukt krijg je zelfs een auto waar geen accu in zit aan, zolang je geen electronische ontsteking hebt tenminste :!:
Heb jij dit ooit gedaan dan, auto zonder accu aangeduwd ?
Mij is altijd verteld dat dit ONMOGELIJK is, dus ben wel benieuwd hoe het nu echt zit.
Ik zou het voor de gein kunnen proberen, ik zit toch in Vaals dus even op de epener of vaalser berg gaan staan, accu los en rollen maar en kijken oftie start ..

mmmm .. is wel een quest :)
some got it, some eend

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 5 sep, 2006 13:52

is niet onmogelijk inderdaad. Zolang je een dynamo aan boord hebt die stroom op wekt heb je genoeg om de auto aan het lopen te krijgen.
Hoe het precies zit weet ik niet 100%, of je wel of geen spanningsregelaar nodig hebt,
maar in principe is het zo dat de dynamo werkt als een aggregaat, hij wekt dus stroom op als de motor draait, dit kleine beetje stroom is genoeg om de stuurstroom naar je bobine te krijgen, de bobine bouwt het om naar hoogspanning zodat je bougies kunnen vonken.

Ik heb het bij de amsterdam-beijing rallye gezien bij een volvo meen ik, die had ook geen spanning meer, en reed gewoon zonder accu.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 5 sep, 2006 14:28

Maikel schreef:
leo top schreef:Als je maar hard (snel) genoeg drukt krijg je zelfs een auto waar geen accu in zit aan, zolang je geen electronische ontsteking hebt tenminste :!:
Heb jij dit ooit gedaan dan, auto zonder accu aangeduwd ?
Mij is altijd verteld dat dit ONMOGELIJK is, dus ben wel benieuwd hoe het nu echt zit.
Ik zou het voor de gein kunnen proberen, ik zit toch in Vaals dus even op de epener of vaalser berg gaan staan, accu los en rollen maar en kijken oftie start ..

mmmm .. is wel een quest :)
ik heb mij inderdaad wel eens laten aanslepen zonder accu, in een Austin Cooper. die had toen als ik het goed heb nog een gelijkstroom dynamo, die gaf bij stationair nauwelijks stroom, je moest gas bijblijven geven, anders sloeg hij af. Uiteraard had hij geen electronische ontsteking (bestond nog niet)

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » wo 6 sep, 2006 13:12

maar dan blijft het probleem van e spanningsregelaar. Als de dynamo geen signaal krijgt dat ie stroom moet leveren, dan moet je dus een ander truukje uithalen; zelf dit signaal zien te verkrijgen uit toch de accu, of heeft de dynamo een klein beetje 'lekstroom' zonder signaal?
Ik weet wel dat een (oudere) fietsdynamo spanning afgeeft evenredig met toerental. dus te langzaam resulteerd in een lage spanning. Toch heb ik ooit eens ergens een grafiekje gezien van het spanningsverloop van zo'n dynamo waarbij de spannig toch begrensd bleek te zijn op ca 7 volt zodat je lampjes niet doorbranden als je 80 km/h fietst... Wie o wie weet hoet het nu echt zit met de eend dynamo??
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 6 sep, 2006 18:20

Een fietsdynamo heeft dun wikkeldraad en daardoor een hoge weerstand.
De maximaal afgegeven spanning hangt dus erg af van de belasting.
Als het voorlampje stuk is, brand het achterlampje snel door.
Ook heeft een fietsdynamo door het hoge aantal windingen een hoge impedantie.
De dynamo is gewoon een spoel, en daarvan is de impedantie afhankelijk van
de frequentie van de spanning.
Hoe harder je fietst hoe hoger de frequentie, hoe hoger de inwendige impedantie van de spoel
en hoe meer verlies in de dynamo.
Een auto met een gelijkstroom dynamo zou in principe aangesleept kunnen worden.
De gelijkstroom dynamo begint al spanning te leveren door het eigen remenent magnetisme.
Als zo'n dynamo lang heeft stilgelegen kan het zijn dat het niet werkt,
eerst moet het anker weer een beetje magnetisch gemaakt worden.
Een wisselstroom dynamo zoals in de "moderne"eend heeft inderdaad een bekrachtiging nodig
anders gebeurt er niets.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » wo 6 sep, 2006 21:41

Helder!
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Plaats reactie