Soort benzine

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » wo 30 aug, 2006 22:01

ja hoor gewoon bijgooien. een keertje 95 tussendoor maakt niet uit. de meeste eendjes uit de jaren 80 lopen het beste op 98 (al verschilt het ook per eendje en rijder wat het beste aanvoelt). loodvervanger lijkt me niet nodig. ze zou gewoon ongelood moeten kunnen drinken. maarja, als de dokter het zegt, wie ben ik :?: :roll:
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Berichten: 756
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Maaikie » vr 1 sep, 2006 15:48

Op hoop van zegen.....

Ik heb 98 getankt zonet...ieniemieniebeetje loodvervanger er bij gedaan...voor mijn eigen rust...Ik riep meteen bij het wegrijden..ik voel het meteen, waarop mijn vriend zo'n beetje door het dak schoot van het lachen...tuurlijk maaik...dat voel je na 10 meter al en gelukkig zat er ook nog een litertje of 8 95 in...dus dat voel je echt ...:lol:

Maar ik heb het gedaán.....!!!!

Was overigens mijn eerste keer echt zelf tanken..voor alles een eerste keer.

Vanaf nu alleen maar 98!

hebben jullie trouwens ook dat als je aan het tanken bent dat er een plens overheen schiet...of is dat gewoon mijn onervarenheid met tanken..?
Kingfisher Sky Celliste
29/10 Tivoli Utrecht- 3/12 De Boerderij Z'Meer - 29/12 013 Tilbug

2cv6 Special 1982 Blue Lagune(In restauratie)

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2688
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 1 sep, 2006 16:00

nee, dat is een standaardkwaaltje. meestal helpt het door even op de achterbumper te duwen, want dan zit er een luchtbel in de weg
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » vr 1 sep, 2006 16:45

Ik rijd ALTIJD 98 met loodvervanger, zowel in mijn 18pktje uit 1964 als mijn Special uit 1985.

Waarom, nah better safe than sory, het is mij minder moeite dit te doen dan straks al mijn kleppies etc te mogen vervangen.

.
some got it, some eend

JanGert
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 22:03
Locatie: Deventer

Bericht door JanGert » vr 1 sep, 2006 18:00

Heb een S6 blok en tank V-Power (octaan 97)....loopt ie heerlijk op......als er geen hollandse VPower voor handen is tank ik ook 98.

Loop ie ook lekkerder op als 95!
Mijn eend een auto?? NEE!! Mijn hobbie.....

Rode 2cv6 Club '87

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 2 sep, 2006 00:22

Maikel schreef:Ik rijd ALTIJD 98 met loodvervanger, zowel in mijn 18pktje uit 1964 als mijn Special uit 1985.

Waarom, nah better safe than sory, het is mij minder moeite dit te doen dan straks al mijn kleppies etc te mogen vervangen.

.
Die loodvervanger is echt niet nodig, ik heb nu 80000km loodvrij gereden
met een blokje van de sloop, en hoef de kleppen eigenlijk niet te stellen bij de
jaarlijkse beurt.
Ook de 18PK geeft geen problemen met de kleppen op loodvrij, dat ook al zo'n
40000km.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » vr 8 sep, 2006 13:31

Als je het niet zeker weet, gooi er dan gewoon superplus 98 in (een geit loopt het beste op Total excellium 98 maar Total geeft weinig korting dat moet je er dan maar bijnemen). Dan ben je zeker dat die niet pingelt. In het boekje staat trouwens 98 (in het Engels premium 4 star 97-99 octane). Sommige motors kunnen rijden op 95 maar dan moet je kijken. Heb je daar geen zin in tank dan gewoon 98. Beter een te hoog octaan dan een te laag. Op 20 liter maakt dat echt niet veel uit. Ik doe er ook altijd loodvervanger bij van Wynns maar zonder loodvervanger kan geen kwaad. Als ik er 95 in doe, heb ik na een ritje autostrade trouwens al prijs. Begint mijn geit na te dieselen als een gek.
Sempre o dois cavalos

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » za 9 sep, 2006 11:27

wat betreft total excellium; daar loopt ie van mij toch beduidend beter op dan op V-power. Toch rijdt ie op een tankje 95 ook zonder problemen
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » wo 27 mei, 2009 10:05

Iemand ervaring met Tamoil Premium Euro?

Gisteren getankt en nog even nagevraagd of ik deze kan gebruiken ipv. 98 ongelood. De medewerkster gaf aan dat dit geen probleem is. Gisteren nog even een mailtje gestuurd naar Tamoil maar ik kreeg toch een ander antwoord terug.





Goedemorgen,

Zoals waarschijnlijk wel bekend zal in de loop van 2009 SuperPlus 98
geheel uitgefaseerd worden in Nederland.
Tamoil Premium Euro is een 95 octaan benzine voorzien van speciale
Additieven.
Wij adviseren u contact op te nemen met uw autodealer en/of de importeur

van uw auto om u te laten adviseren of onze Premium Euro geschikt is
voor uw auto.
Voor dit doel heb ik het productblad van Tamoil Premium Euro bijgevoegd.

Met vriendelijke groet,





Tamoil Premium Euroloodvrij

Tamoil Premium Euroloodvrij is een loodvrije benzine volgens EN 228. Deze benzine heeft een hoog octaangetal en is milieuvriendelijk. De meeste auto’s zijn geschikt om op deze benzine te rijden.

Dit zijn auto’s al dan niet voorzien van een uitlaatgaskatalysator en zogenaamde Euronorm-motoren. Tevens is deze benzine geschikt voor gebruik in motoren die op (loodvrije) normale benzine kunnen draaien.

Tamoil Premium Euroloodvrij is voorzien van additieven welke een extra reinigende werking hebben, waardoor de verlaagde weerstand wordt bewerkstelligt. Dit zorgt o.a. voor het op peil houden van het motorvermogen, heeft een gunstig effect op het brandstofverbruik en verlengt de levensduur van de motor.

In verband met een vlotte start en voorkoming van de zogenaamde vapourlock varieert de vluchtigheid met het seizoen.

ATTENTIE

Het gebruik van deze benzine in motoren ontwikkeld voor loodhoudende superbenzine moet worden ontraden. Toepassing ervan kan leiden tot motorschade.

Gemiddelde analysecijfers

Artikelnummer 13
Dichtheid bij 15°C kg/l 0,755
Kleur helder en doorzichtig
Research Octaangetal (RON) 95.0 min.
Motor Octaangetal (MON) 85.0 min.
Zwavelgehalte mg/kg 10 max.
Loodgehalte g/l 0.005 max.
Aromaatgehalte % 42 max.
Benzeengehalte % 1 max.
Kopercorrosietest 3 u. bij 50°C 1 max.
Dampspanning
R.V.P. bij 37,8°C
winter kPa 65 min. 95 max.
zomer kPa 45 min. 60 max.
Destillatietraject 70°C, E70, Zomer vol.% 20 min. 48 max.
70°C, E70, Winter vol.% 22 min. 50 max.
100°C, E100 vol.% 46 min. 71 max.
150°C, E150 vol.% 75 min.
Eind kookpunt °C 210
Residue vol.% 2
Zuurstof gehalte % (m/m) 2,7 max.
Zuurstofhoudende
Componenten
Methanol vol.% 3 max.
Ethanol vol.% 5 max.
Iso-propyl alcohol vol.% 10 max.
Iso-butyl alcohol vol.% 10 max.
Tert-butyl alcohol vol.% 7 max.
Tert-butyl alcohol vol.% 15 max.
Overige vol.% 10 max.
Premium additive ja

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 27 mei, 2009 10:42

Als je dit topic doorleest vanaf pagina 1 dan weet je het antwoord. Have Fun ;)

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » wo 27 mei, 2009 11:36

Octaangetal 95

Niet dus.......

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 27 mei, 2009 12:07

ja ervaring mee, ik heb ak2blokje met bigbore set. Loopt r prima op, maar voorlopig blijf ik gewoon 98 tanken bij de BP ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 28 mei, 2009 09:47

Gulf heeft sinds een tijdje bij een aantal tankstations Challenger benzine, die is octaan 100!!! (enige in NL)

trouwens V-power in Duitsland is ook octaan 100.

heb een paar weken ook die van BP (ultimate??) geprobeerd en die beviel erg goed. (in ACA met Visablok, moet 98 hebben!)

greetzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » do 11 jun, 2009 18:02

Mijn 2cv is uit 1987 en zou dus opzich zowel 95 als 98 moeten kunnen tanken. Aangezien in Tilburg dus helemaal nérgens meer 98 ongelood te krijgen is ben ik opzoek naar een oplossing.

Bloknummer:
A06/635

Excellium 95 zou moeten lukken?

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 11 jun, 2009 18:59

hvb013 schreef:in Tilburg dus helemaal nérgens meer 98 ongelood te krijgen is ben ik opzoek naar een oplossing.
BP aan de Kempenbaan, verlengde van de Ringbaan Oost.. Daar hebben ze bij mijn weten nog gewoon 98 (Ultimate), lichtblauwe tankpistool.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Plaats reactie