pingelen bij plankgas

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

pingelen bij plankgas

Bericht door Ramon » di 12 sep, 2006 15:13

na de revisie draaid mijn blok erg goed en al zonder problemen de afgelopen 60000 km nu komt het de laatste tijd voor dat ze pingelt, dit gebeurt alleen bij plankgasgeven in 4e versnelling boven de 5000 rpm en met iets tegewind of berg op in zijn 3e versnelling doe ie dat niet!!

ik heb al een kleinere sproeier er in gedaan, zat eerst een 120 in nu zit er een 110 in (2e trap) geen resultaat

er zit 123 onsteking op die goed is afgesteld hoe die nu staat weet ik niet?


weet iemand waar ik dit moet zoeken.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » di 12 sep, 2006 15:31

Tank je nog altijd hetzelfde?
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 12 sep, 2006 15:39

kan het geen lager zijn? Maakt ook pingelend geluid bij plankgas als er iets mis mee is
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 12 sep, 2006 16:09

in de bak ofzo???

je altijd gewoon bezine meestal als het te krijgen is 98 anders die andere dure zooi, maar nooit problemen,

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 12 sep, 2006 16:14

De krukaslagers misschien of gewoon speling op de krukas. Aangezien je het alleen onder zware belasting hoort
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Freek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 21 mei, 2004 00:09

Bericht door Freek » wo 13 sep, 2006 00:20

Ik denk voorlopig gewoon aan pingelen hoor, geen ergere narigheid... Dat dit bij lagere toerentallen en hoge belasting optreedt klopt precies.

Tank je niet altijd 98? dan heb je de oorzaak te pakken. Een mengsel van 95 en 98 biedt niet het gewenste octaangetal, lijkt me. De ontsteking kan met 123 niet te vroeg staan zou je zeggen, maar ik ken die dingen niet (wel in bestelling!!). Er moet toch een eerste afstelling worden gedaan? Misschien daar nog eens naar kijken?

Pingelen treedt ook op bij te warme motor: oliekoeler schoon? Gooi de kachel eens vol aan om wat warmte af te voeren, is het dan weg/minder? Mengsel te arm?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 13 sep, 2006 00:30

Freek schreef:Pingelen treedt ook op bij te warme motor: oliekoeler schoon? Gooi de kachel eens vol aan om wat warmte af te voeren, is het dan weg/minder? Mengsel te arm?
door je verwarming aan te zetten koelt de motor niet extra af hoor. dat werkt misschien bij watergekoelde motoren zo, maar bij een eend wordt de warme lucht anders afgevoerd door de binnenspatborden naar buiten.

kleppen staan ook goed gesteld?

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 13 sep, 2006 01:18

ja alles is goed!! maar toch dat gepingel wat ze eerst nooit deed

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 13 sep, 2006 08:16

en heb je sinds het probleem is opgetreden alweer eens getankt? ik heb het ook eens gehad en dat bleek (denk ik tenminste) aan de benzine te liggen.

ik heb ook eens klachten gehad die ik weet aan pingelen, dit bleek echter een gebruiken zuigerveer te zijn. als je nou alles geprobeerd heb en niets blijkt te werken kijk dit dan voor de zekerheid na. anders sloop je je gereviseerde blok en dat is zonde.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 13 sep, 2006 09:39

nou ik rijd 50000 km per jaar dus ik heb idd nog getankt! laat ik het zo zeggen ik rijd er al 10000 km mee rond!

het boeit me verder niet zo omdat het prima rijd.

maar als ik weet wat het is ben ik beetje gerustgesteld!

Freek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 21 mei, 2004 00:09

Bericht door Freek » vr 15 sep, 2006 22:35

Met die kachel zat ik er inderdaad naast... moet nog ff afkicken van dat koelwater:-)

Ik zou er toch aandacht aan besteden hoor. de helft van het gepingel hoor je niet. De grote deskundigen hier (volgens mij o.a. catscit) zijn het erover eens dat je echt je blok in de prak draait.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » vr 15 sep, 2006 23:38

Pingelen of detoneren is nooit goed en zorgt voor motorschade :cry: weet ik helaas maar al te goed uit stage ervaring.
Maar eh loopt je blok misschien niet te rijk. Ik ben ook aan het spelen (geweest) met sproeiers en had op een gegeven moment een te rijke bezetting wat er voor zorgde dat de motor onder vollast zo af en toe een paar verbrandingen oversloeg.
Ik weet niet wat je met je luchtfilter hebt gedaan en wat voor sproeier je in je eerste trap hebt zitten, opzich zou 110 niet te gek moeten zijn. Hoe zien je bougies eruit? koffiebruin of roetzwart?

Groetjes Bart

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 17 sep, 2006 12:45

de boegies zijn mooi licht bruin, ik heb een powertube en een 2e trap sproeier van 110
de eerste trap sproeier s origineel 102

heb mijn onsteking weer precies optijd gezet maar dit wil niet helpen, is is dus alleen bij warme moter en boven de 5000 rpm bij volgas, als ik een klein beetje minder gas geef is het weg!

Freek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 21 mei, 2004 00:09

Bericht door Freek » vr 22 sep, 2006 00:54

Alleen boven de 5000 toeren he...

Nu alles al een beetje geprobeerd is: klepveer oud/te zwak? Waardoor zwevende kleppen?

Timmmmie
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 67
Lid geworden op: di 18 apr, 2006 17:59
Locatie: schijndel city

Bericht door Timmmmie » vr 22 sep, 2006 07:38

ik weet precies wat je bedoelt, wat het precies is weet ik niet maar het heeft zeker met je kleppen en afstelling ontsteking temaken. Toen ik nl. terug reed van de wereldmeeting in Italie kwam ik met stukken te staan bij het garda meer ( achteraf leek het een oververhitte stroomverdeler te zijn ) en toen hebben die italiaanen zitten klooien aan mijn kleppen en onsteking. Kon het absoluut niet zijn was helemaal opnieuw afgesteld toen ik ging maar goed mijn italiaans is niet zo goed...dus.

Maar waar het op neer komt toen ik uit die garage kwam reed hij wel maar pingelde als een gek......mijn garage gebeld en die zei dat dat et de kleppen te maken had en op zich geen kwaad kon. Ik gewoon naar huis gereden en thuis beurtje gegeven en het was weer goed.

Plaats reactie