Trekkoort van dak afgebroken wat nu ? azam '63

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Leonairo
Beginner
Beginner

Trekkoort van dak afgebroken wat nu ? azam '63

Bericht door Leonairo » wo 13 sep, 2006 12:46

Hoi,

Balen zeker nu het wederom fraai weer is, met het lostrekken van het dakje, hield ik dit keer het koort in mijn handen... ja mijn eendje komt uit 1963, en het dakje moet dus van buiten opengetrokken worden.

Wie heeft er ervaring mee ?, kan ik het openmaken, om hier een nieuw koort in te maken, of ligt het anders...

Graag advies :?:

Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Maikel » wo 13 sep, 2006 14:00

Ik ken het probleem, komt ook voor bij recentere eendjes :-)
Ik heb het koort lamgetrokken. ( Rolt dus niet meer op )
Ik heb er al een paar keer naar gekeken, maar openmaken is een lastige.

Geen idee hoe de staat verders is van je dakje, maar voor mij is de enige oplossing vervangen van het complete dakje ( maar er zitten dan ook al de nodige reparaties aan )
some got it, some eend

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » wo 13 sep, 2006 14:05

Het kunststof stukje waar je trekbandje in steekt kan je loshalen door de 2 schroeven
los te halen waarmee de haak buitop vastzit.
Het linker en rechter bandje zitten aan elkaar met een soort elastiek.
Dus een beetje inventief met wat ijzerdraad ofzo worden om het zaakje weer aan elkaar te krijgen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Leonairo
Beginner
Beginner

Bericht door Leonairo » wo 13 sep, 2006 22:52

André Post schreef:Het kunststof stukje waar je trekbandje in steekt kan je loshalen door de 2 schroeven
los te halen waarmee de haak buitop vastzit.
Het linker en rechter bandje zitten aan elkaar met een soort elastiek.
Dus een beetje inventief met wat ijzerdraad ofzo worden om het zaakje weer aan elkaar te krijgen.
Kijk dat klinkt heel wat beter dan een nieuw dakje, zo oud is het dakje nu ook weer niet, eerst wat vinden om het dak voorzichtig los te krijgen,
zodat ik bij de schroeven kan, alvast bedankt !

Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Maikel » do 14 sep, 2006 17:50

whoei .. goeie tip andre !
Ga ik toch nog maar eens goed kijken dan !
some got it, some eend

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Robbert. » do 14 sep, 2006 21:04

Afhankelijk van het feit of je erg prijs stelt op originaliteit, zou je je dakje ook kunnen ombouwen naar binnensluiter. Ik heb namelijk met hetzelfde probleem gezeten. Bij mij waren beide koorden gescheurd waardoor ik het dak nauwelijks kon sluiten, alleen nog maar met een schroevedraaier erin gestoken wilde het dak dicht. Opzoek naar de oplossing vertelden meerdere eendengarages mij dat het buitensluit systeem niet erg favoriet was, doordat o.a. de koorden het maar een paar jaar volhouden (bij veel openen van het dak). Daarnaast werd me verteld dat het buitsensluitdak nog wel eens open kan waaien op de snelweg, waar ik al eerder over had gelezen.

Optimistisch als ik was wilde ik toch het buitensluitsysteem behouden, want dat begon aardig zeldzaam te worden. De kans dat mijn dak ooit open zou waaien achtte ik heeel klein, tot ik op een dag met 70 km/h op de weg, in een zware bui, meemaakte dat het dak in een klap openwaaide en onbruikbaar werd. Gelukkig reed er niemand achter me..

Uiteindelijk ben ik dus toch maar over geschakeld op binnensluiter en het bevalt me prima.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door hobbes » za 16 sep, 2006 21:18

gewoon naar de schoenmaker gaan, die maakt van een reepje afval leer zo weer een nieuwe voor je. Kan je met een beetje mazzel de kleur nog uit zoeken ook!

Ook voor de drukkertjes is de schoenmaker de juiste man, voor ongeveer 50 eurie cent zet hij ze voor je erin en een losse ( voor het dak aan de buitenkant) kost ongeveer 25 euriecent.
met eendige groeten,

TheSeend
Moderator

Bericht door TheSeend » ma 18 sep, 2006 12:34

Ik had in mijn oude buitensluiter al een deel van een spin op de riempjes zitten.
Het is dus zeker te vervangen. Leuk is anders. Zoek in ieder geval een latje dat langer is dan het balkje. Dan kun je het nieuwe elastiek er door heen duwen.
Het is een hoop gepruts, maar het valt te repareren.

Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

Leonairo
Beginner
Beginner

Bericht door Leonairo » di 19 sep, 2006 21:26

TheSeend schreef:Ik had in mijn oude buitensluiter al een deel van een spin op de riempjes zitten.
Het is dus zeker te vervangen. Leuk is anders. Zoek in ieder geval een latje dat langer is dan het balkje. Dan kun je het nieuwe elastiek er door heen duwen.
Het is een hoop gepruts, maar het valt te repareren.

Daniel
Klopt helemaal, vlink geklooi, maar moet gaan lukken, nadeel in deze is dat ik dagelijks met deze eend rondstuur, en dus niet even het dakje eraf kan halen, en langeretijd naar een oplossing kan zoeken...
maar weekend in zicht dus... jullie horen het nog wel.
Groet leon.

Lurch
Gebruiker
Gebruiker

Viel niet tegen!

Bericht door Lurch » ma 27 jul, 2009 16:54

Enkele weken geleden mijn 2CV aangeschaft en trek binnen enkele dagen het koordje los :x

Ik heb alle tips uit dit onderwerp gelezen en ben aan de slag gegaan. Viel niet tegen en was binnen een halfuurtje klaar.

Dit was mijn aanpak:
--> Eerst de schroeven van de haken los geschroeft. (eerst de bovenste en dan de voorste)
--> Met een plat kop schroevendraaier gelijkmatig de plastic kop los gedrukt.
--> De haak van de veer bleek open getrokken te zijn waardoor het riempje los getrokken was.
--> Met een trekveer heb ik een dun nylontouw door de buis getrokken.
--> Aan de kant welke nog goed was heb ik de haak extra dicht geknepen (wilde niet nog een keer hetzelfde mee maken)
--> De veer door de buis getrokken en één kant weer opgebouwd. Vergeet niet het haakje van de zijkant mee te klemmen!
--> De veer zo ver doorgetrokken dat hij buiten de buis kwam en hier een lijmklem opgezet. Zo kan hij niet terug schieten en kun je rustig de andere kant vast maken.
--> De plastic kop weer terug gezet. Vergeet niet ook hier niet het haakje van de zijkant mee te klemmen!
--> Haken weer vast en en dak dicht.

Natuurlijk een proefritje gemaakt (dat is nooit een straf) en geen probleem. Zag er best tegen op na alle verhalen, maar het valt echt mee. :P

Succes met de klus als je hem zelf nog moet uitvoeren.

Plaats reactie