Foto's naakt chasis met motor erop
Goede vraag ,
Dat de remmen gelijk op het differentieel zitten kan niet beter uitkomen omdat me dat ook een pak werk bespaart. Het originele plan met het moto blok steunde op het feit dat EEN motorblok via ketting het originele vespa differentieeltje aan zou drijven.
Gezien de standaard trommelremmetjes niet zouden voldoen en ik gegoten scootervelgen ga gebruiken ipv de geperste vespacar velgen , en het feit dat het draagarmsysteem te zwak , te kort en te smal zou zijn had ik zowiezo al een hoop tekeningen op de pc uitgewerkt met nieuwe draagarmen, brackets voor remklauwen en adapters voor de velgen , ... Dat alles wordt nu een pak vereenvoudigd.
Het blok komt achter de cabine te liggen, met genoeg spatie tussen zodat de gedepaneerde scooters in feite OVER de cilinders komen te staan (in de praktijk zal dit geheel anders uitkomen maar om een idee te schetsen leg ik het zo ff uit) , een ware midmotor layout
De originele cardanwerking van een 2pk zal worden gerespecteerd , de cardans worden wel nog ingekort gezien we met het spoor niet zomaar even vrij zijn , wederom om het zeer eenvoudig voor te stellen zal de ophanging bestaan uit ene driehoekige draagarm die op 2 punten aan het frame scharnierd, de schokbrekers komen horizontaal boven de cardanassen te liggen , ook hier wordt gebruik gemaakt van scootermateriaal
Het enige waar ik nog gene oplossing voor heb is het schakelmechanisme, onderlangs ov bovenlangs de motor, met kabels of met stangen , waar komt het uit in de cabine .... dit wordt nog het grootste probleem wegens duidelijke redenen ...
En inderdaad is een complete 2pk al in mijngedachten gekomen maar ten eerste zitten we hier in belgie met een nazistische keuring, ten tweede is een geit eenvoudigweg te groot (geloof het of niet) , zowel te lang als te breed , ik moet het ding nog kunnen stallen bij mij thuis en hier staan al 4 wagens (het merk van al deze wagens laat ik achterwegen wegens schrik op een lynchpartij ) en een hoop scooters , ook komt er dna weer nazistische belgische taks en verzekering en zoverder bij omdat het een auto is , terwijl hij met de vespacar op papier in feite een moto is ...
Wat is overigens ook internationaal symbool voor een scooter, de vespa toch , net zoals de geit dat voor citroën is, niet dat je niet wordt geaccepteerd met een geit op een scootermeeting, maatr het is als ijs op een pizza, beiden zijn lekke rmaar het hoort niet
Dat de remmen gelijk op het differentieel zitten kan niet beter uitkomen omdat me dat ook een pak werk bespaart. Het originele plan met het moto blok steunde op het feit dat EEN motorblok via ketting het originele vespa differentieeltje aan zou drijven.
Gezien de standaard trommelremmetjes niet zouden voldoen en ik gegoten scootervelgen ga gebruiken ipv de geperste vespacar velgen , en het feit dat het draagarmsysteem te zwak , te kort en te smal zou zijn had ik zowiezo al een hoop tekeningen op de pc uitgewerkt met nieuwe draagarmen, brackets voor remklauwen en adapters voor de velgen , ... Dat alles wordt nu een pak vereenvoudigd.
Het blok komt achter de cabine te liggen, met genoeg spatie tussen zodat de gedepaneerde scooters in feite OVER de cilinders komen te staan (in de praktijk zal dit geheel anders uitkomen maar om een idee te schetsen leg ik het zo ff uit) , een ware midmotor layout
De originele cardanwerking van een 2pk zal worden gerespecteerd , de cardans worden wel nog ingekort gezien we met het spoor niet zomaar even vrij zijn , wederom om het zeer eenvoudig voor te stellen zal de ophanging bestaan uit ene driehoekige draagarm die op 2 punten aan het frame scharnierd, de schokbrekers komen horizontaal boven de cardanassen te liggen , ook hier wordt gebruik gemaakt van scootermateriaal
Het enige waar ik nog gene oplossing voor heb is het schakelmechanisme, onderlangs ov bovenlangs de motor, met kabels of met stangen , waar komt het uit in de cabine .... dit wordt nog het grootste probleem wegens duidelijke redenen ...
En inderdaad is een complete 2pk al in mijngedachten gekomen maar ten eerste zitten we hier in belgie met een nazistische keuring, ten tweede is een geit eenvoudigweg te groot (geloof het of niet) , zowel te lang als te breed , ik moet het ding nog kunnen stallen bij mij thuis en hier staan al 4 wagens (het merk van al deze wagens laat ik achterwegen wegens schrik op een lynchpartij ) en een hoop scooters , ook komt er dna weer nazistische belgische taks en verzekering en zoverder bij omdat het een auto is , terwijl hij met de vespacar op papier in feite een moto is ...
Wat is overigens ook internationaal symbool voor een scooter, de vespa toch , net zoals de geit dat voor citroën is, niet dat je niet wordt geaccepteerd met een geit op een scootermeeting, maatr het is als ijs op een pizza, beiden zijn lekke rmaar het hoort niet
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
voor het schakelmechanisme,
Is er hier iemand die weet hoe dat zit met een Sahara? die hebben een 2e blok achterin liggen.
Als je een eendenblok en bak zo zou monteren dat de bak de cabine in steekt, kun je eenvoudig schakelen met de hendel die al op de bak zit. Het blok ligt dan direct achter de cabine, met de ven naar achter gericht.
Ik heb geen idee hoe dat zit met de Sahara, maar die maakt als ik het goed heb gerbuik van 2 vresnellings bakken, waarvan er 1 dan zo aangepast moet zijn dat alles andersom werkt toch?
Dat zou je een heel stangenstelsel om te schakelen besparen + dat je het blok dichter op de cabine zou kunnen plaatsen wat weer meer ruimte oplevert.
Greatnix Spookeend
Is er hier iemand die weet hoe dat zit met een Sahara? die hebben een 2e blok achterin liggen.
Als je een eendenblok en bak zo zou monteren dat de bak de cabine in steekt, kun je eenvoudig schakelen met de hendel die al op de bak zit. Het blok ligt dan direct achter de cabine, met de ven naar achter gericht.
Ik heb geen idee hoe dat zit met de Sahara, maar die maakt als ik het goed heb gerbuik van 2 vresnellings bakken, waarvan er 1 dan zo aangepast moet zijn dat alles andersom werkt toch?
Dat zou je een heel stangenstelsel om te schakelen besparen + dat je het blok dichter op de cabine zou kunnen plaatsen wat weer meer ruimte oplevert.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
De sahara heeft inderdaad 2 versnellingsbakken zoals in dit artikel staat www.geocities.com/citroen4x4/about.html mijn technisch engels is niet zo goed maar misschien kun je hier wat mee
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
-
- Gebruiker
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
- Locatie: Heerenveen (Fryslân)
- Contacteer:
Wat het schakelmechanisme zou je inderdaad met stangen moeten gaan werken. Om maar weer ff terug te komen op onze burton, mijn vader wou er niet de beroemde eendenschakelpook in hebben, vandaar dat wou zelf een vloerschakeling hebben gemaakt.
Het schakelgedeelte is van een C15 D, als ik het goed heb. Verder hebben we de stang naar de versnellingsbak verlengd.
Dit zou in jouw geval ook goed werken, denk ik, dan wordt de pook alleen omgedraaid maar verder zou er geen problemen zijn.
Succes!
Edwin
Het schakelgedeelte is van een C15 D, als ik het goed heb. Verder hebben we de stang naar de versnellingsbak verlengd.
Dit zou in jouw geval ook goed werken, denk ik, dan wordt de pook alleen omgedraaid maar verder zou er geen problemen zijn.
Succes!
Edwin
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
die vloerschakeling zou wel gaan, maar als je de bak achter de motor hebt, en het geheel achter de cabine, dan komt het schakelmechanisme wel vrij hoog te zitten, je zult dan toch over het blok heen moeten. Bij die burton loopt het schuin naar beneden, in een rechte lijn, das op zich eenvoudig te maken denk ik?
ff offtopic, zit daar nou hout onder die schakelpook??
Greatnix Spookeend
ff offtopic, zit daar nou hout onder die schakelpook??
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Gebruiker
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
- Locatie: Heerenveen (Fryslân)
- Contacteer:
offtopic: ja idd hout, dit is later wel behandeld, maar hierop kon je de pook goed bevestigen. dat hout is weer bevestigd aan het chassis, op de plaatsen waar normaal weg bij een eend de middenste stoelrails vastzit.Spookeend schreef: ff offtopic, zit daar nou hout onder die schakelpook??
Greatnix Spookeend
ok ik heb het niet duidelijk verwoord, mijn schuld, de bedoeling is dus dat de motor VOOR de bak komt te liggen zoals spookeend bedoelt , dus van voor naar achter : cabine, motor, bak.
Ik ben overigens aan het denken om ipv met stangen met kabels te werken zoals de meeste hedendaagse wagens ,recente VW's gebruken het bv !
(ik wilde het achterwege laten uit schrik voor lynchpartijen , maar ik ben een groot VW fan en ben trotse eigenaar van een '70 transporter A en een passat variant tdi van 2000 :W )
MOEST ik een stangsysteme gebruiken maakt het niks uit dat de stang hoog boven het blok uit komt , wss komt tot aan schouderhoogte in de cabine bovenop de motor gereedschapsbakken voor materiaal, reserve onderdelen, jumpstarter batterij, compressor, ...
Te gek dat sahara ding trouwes
Ik ben overigens aan het denken om ipv met stangen met kabels te werken zoals de meeste hedendaagse wagens ,recente VW's gebruken het bv !
(ik wilde het achterwege laten uit schrik voor lynchpartijen , maar ik ben een groot VW fan en ben trotse eigenaar van een '70 transporter A en een passat variant tdi van 2000 :W )
MOEST ik een stangsysteme gebruiken maakt het niks uit dat de stang hoog boven het blok uit komt , wss komt tot aan schouderhoogte in de cabine bovenop de motor gereedschapsbakken voor materiaal, reserve onderdelen, jumpstarter batterij, compressor, ...
Te gek dat sahara ding trouwes
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
nou ja, als de bak dus idd zover naar achter komt, dan zul je inderdaad een leuk stangenstelsen moeten verzinnen, of idd kabels.
Ik hoop wel dat je je creatie met foto's aan ons wilt laten zien hier, ik denk dat ik niet de enige ben die erg benieuwd is naar je creatieve oplossingen.
En dat je een VW liefhebber bent, maakt hier niets uit, we hebben van het voorjaar een ZEER geslaagde "Bugs Meet Ducks" meeting gehad. Dat was een zeer aangename kennismaking met de VW liefhebber, we zijn dus niet de enige die tot de ellebogen in het vet zitten om onze classic customized barrels aan de creatieve gang te houden.
En ik denk dat voor de toepassingen waar hij het scootmobiel ding voor wil gaan gebruiken, juist een luchtgekoeld blokje geschikt is. Koelt altijd, en je hoeft nooit water bij te hebben. Zal best lekker warm worden, maar ik denk dat het wel gaat hoor.
Greatnix Spookeend
Ik hoop wel dat je je creatie met foto's aan ons wilt laten zien hier, ik denk dat ik niet de enige ben die erg benieuwd is naar je creatieve oplossingen.
En dat je een VW liefhebber bent, maakt hier niets uit, we hebben van het voorjaar een ZEER geslaagde "Bugs Meet Ducks" meeting gehad. Dat was een zeer aangename kennismaking met de VW liefhebber, we zijn dus niet de enige die tot de ellebogen in het vet zitten om onze classic customized barrels aan de creatieve gang te houden.
En ik denk dat voor de toepassingen waar hij het scootmobiel ding voor wil gaan gebruiken, juist een luchtgekoeld blokje geschikt is. Koelt altijd, en je hoeft nooit water bij te hebben. Zal best lekker warm worden, maar ik denk dat het wel gaat hoor.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Oja die schakelen ook zo lekker... Niet alleen volkswagens met kabels hoor, ook bijvoorbeeld een renault espace, honda accord...el_nino schreef:Ik ben overigens aan het denken om ipv met stangen met kabels te werken zoals de meeste hedendaagse wagens ,recente VW's gebruken het bv !
Ik denk dat je met stangen echt lekkerder schakeld, of nóg lekkerder: gewoon rechstreeks in de bak [maarja dat kan helaas niet]
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
wat bedoel je hiermee ? Ik heb enkele posts geleden gemeld dat ik ene polyester kap ga maken die ervoor zorgt dat zer constant frisse lucht van onder het cabinetje uit wordt gezogenPunky schreef:Houdt je er wel rekening mee dat het een luchtgekoeld blokje is.
als alles in huis is wordt er uitderaard een fotodagboek gemaakt dat hier uitderaard zal worden geupload
Beste mensen,
ik had belooft jullie geüpdate te houden en bij deze dus een update :p.
Weliswaar niet zo'n al te beste updazte, namelijk gelijk het einde vna dit project. Nadat ik een goede vriend van me (lasser van beroep) de staat van de carosserie van de vespa liet zien heeft die me wijselijk aangeraden hem ofwle om te bouwen tot barkast oid ofwel om hem gelijk naar het schroot te verwijzen. Enkel het dak, rug v/d cabine en de beide deuren zijn nog te redden, samen met de centrale chasisbalk , nieuw plaatwerk kan dan ben ik goedkoper af met idd een omgebouwde 2cv ...
De zoektocht naar een frame met voor- en achterophanging , motor en versnellingsbak voor een acceptabele prijs is bij deze dus geopend.
Zijn er nog mensen hier die zulk een frame hebben (mag werk aan zijn maar geen geknakte zaken bij voorkeur) met rechte ophanging met en motortje dat bij voorkeur nog compleet is maar waar zeker nog werk aan mag zijn (werk sinds anderhalve maand in een citroën garage dus onderdelen is niet zo'n probleem), bij voorkeur met schijfjes vooraan, mag me altijd contacteren op el_nino@antwerp2stroke.com of racer51be@yahoo.com (eveneens MSN)
alvast bedankt !
ik had belooft jullie geüpdate te houden en bij deze dus een update :p.
Weliswaar niet zo'n al te beste updazte, namelijk gelijk het einde vna dit project. Nadat ik een goede vriend van me (lasser van beroep) de staat van de carosserie van de vespa liet zien heeft die me wijselijk aangeraden hem ofwle om te bouwen tot barkast oid ofwel om hem gelijk naar het schroot te verwijzen. Enkel het dak, rug v/d cabine en de beide deuren zijn nog te redden, samen met de centrale chasisbalk , nieuw plaatwerk kan dan ben ik goedkoper af met idd een omgebouwde 2cv ...
De zoektocht naar een frame met voor- en achterophanging , motor en versnellingsbak voor een acceptabele prijs is bij deze dus geopend.
Zijn er nog mensen hier die zulk een frame hebben (mag werk aan zijn maar geen geknakte zaken bij voorkeur) met rechte ophanging met en motortje dat bij voorkeur nog compleet is maar waar zeker nog werk aan mag zijn (werk sinds anderhalve maand in een citroën garage dus onderdelen is niet zo'n probleem), bij voorkeur met schijfjes vooraan, mag me altijd contacteren op el_nino@antwerp2stroke.com of racer51be@yahoo.com (eveneens MSN)
alvast bedankt !
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
beetje afhankelijk vna door welke keuring ik het doorheen geloodsd krijg ... weet niet hoe het in nederland zit , maar in belgie zitten we een beetje met een facistische keuring. Als ik hem als oldtimer keur boeit de carosserie niet zoveel , maar ik weet niet of ik zomaa rmet een zelfbouw carosserie mag komen aan zwaaien ...
ALS het door gaat heb ik een leuke COE layout in gedachte (cab over engine) waarvan polyester en aluminium mee d ebalangrijkste bestanddelen zullen wezen
ALS het door gaat heb ik een leuke COE layout in gedachte (cab over engine) waarvan polyester en aluminium mee d ebalangrijkste bestanddelen zullen wezen