Restauratie van de backfire eend
-
- Addicted user
- Contacteer:
vandaag weer verder gegaan, maar gaat de tank er wel via de onderzijder er uit? Lijkt alsof ie nog ergens op hangt.
Anyway, vandaag remmerij er af gehaald binnenkort ff openmaken en kijken hoe het er van binnen uit ziet. Als er slijtagesporen inzitten dan komt er een nieuwe in.
Stuurbuis ook de stuurstangen losgemaakt, gelukkig had ik nog een stuurkogel trkker van een andere auto. Met een beetje knutselen er tussen gekregen. Wel jammer dat je dat rubber moet kapotknippen.
Anyway, vandaag remmerij er af gehaald binnenkort ff openmaken en kijken hoe het er van binnen uit ziet. Als er slijtagesporen inzitten dan komt er een nieuwe in.
Stuurbuis ook de stuurstangen losgemaakt, gelukkig had ik nog een stuurkogel trkker van een andere auto. Met een beetje knutselen er tussen gekregen. Wel jammer dat je dat rubber moet kapotknippen.
Daar is gereedschap voor te koop. Zo een halve maan vormige trekker. Ik heb het met een blokje hout gedaan. Die keerring moet je toch vervangen dus als die beschadigd is dat niet zo erg. Waren bij mij nog van die ranzige stoffen dingen in iets van aluminium. Nu heb ik rubberen exemplaren erop zitten.backfire schreef:Ships helemaat vergeten, kan iemand mij vertellen hoe ik de binnenste lagers van de draararmbuis af krijg?
Gewoon blokje hout erachter en rustig rondom lostikken. Duurt wel even maar met veel geduld krijg je ze los. Maar is het nodig dat ze eraf gaan. Het is veel werk dus als het even kan zou ik gewoon de as compleet met draagarmen eraf halen. Scheelt je veel werk. Scheelt ook bij dat stuurhuis.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Addicted user
- Contacteer:
Die ranzige stoffen dichten wel goed af mits ingevet. Dus sonde om te slopen. Alle draagarmen zijn al los en assen ook.
Alles moet eigenlijk gestraald of geschuurt worden zodat het weer allemaal picobello is, en dan demonteer ik liever de lagers. Ik kijk wel, misschien hebben we op t werk nog iets liggen.
Lagers zijn nog goed, dus wil ze schoonspoelen en opnieuw invetten.
Vandaag is motorblok geligt en staat nu bij maat van me, daarna de koets geligt en achteras los gemaakt. Ik heb nu dus losse koets en los chassis.

Van het chassis zie ik dat bodemplaat en bovenste plaat nieuw moeten worden en achterste armen moeten 4 nieuwe stukjes in. Grootste probleem achter is ontstaan bij de aanhechting van de reservewiel bak, veel roest door vastzittend vocht.
nieuw chassis met fsc keurmerk

ik ben aan het twijfelen of ik die plaaten van rvs maak, als het niet te duur is, want ik hoorde dat de prijs van rvs erg omhoog is gegaan.
ps iemand nog trekstangen en ogen liggen voor 1 pot, voor en achter?
Alles moet eigenlijk gestraald of geschuurt worden zodat het weer allemaal picobello is, en dan demonteer ik liever de lagers. Ik kijk wel, misschien hebben we op t werk nog iets liggen.
Lagers zijn nog goed, dus wil ze schoonspoelen en opnieuw invetten.
Vandaag is motorblok geligt en staat nu bij maat van me, daarna de koets geligt en achteras los gemaakt. Ik heb nu dus losse koets en los chassis.
Van het chassis zie ik dat bodemplaat en bovenste plaat nieuw moeten worden en achterste armen moeten 4 nieuwe stukjes in. Grootste probleem achter is ontstaan bij de aanhechting van de reservewiel bak, veel roest door vastzittend vocht.
nieuw chassis met fsc keurmerk
ik ben aan het twijfelen of ik die plaaten van rvs maak, als het niet te duur is, want ik hoorde dat de prijs van rvs erg omhoog is gegaan.
ps iemand nog trekstangen en ogen liggen voor 1 pot, voor en achter?
-
- Heavy user
Ja maar dan wel oude systeem met batteurs én schokbrekers [overgangsmodel]. sowiso nog n hoop troep aan t chassis vastzitten wat ik allemaal dubbel heb.
Trouwens heel erg bedankt voor die foto van de koplampverstelling!!!!!!! Ik had namelijk even geen idee meer hoe dat in elkaar zat en die van jou is iets groter dan de schematische tekening van het handboek!
Leip zo'n fotoverslag..... had k ook moeten doen, maar ik ben nu wat te laat ben k bang
owja, als je zelf platen van RVS gaat maken, dan moet je gewoon een rvs aanrecht kopen op de sloop, kost een tientje, je snijt de wasbak eraf en je walst m ergens plat.
Trouwens heel erg bedankt voor die foto van de koplampverstelling!!!!!!! Ik had namelijk even geen idee meer hoe dat in elkaar zat en die van jou is iets groter dan de schematische tekening van het handboek!
Leip zo'n fotoverslag..... had k ook moeten doen, maar ik ben nu wat te laat ben k bang

owja, als je zelf platen van RVS gaat maken, dan moet je gewoon een rvs aanrecht kopen op de sloop, kost een tientje, je snijt de wasbak eraf en je walst m ergens plat.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Addicted user
- Contacteer:
ik heb net even de prijzen nagekeken. RVS voor plaat van 2000x1000x1 mm is 110 euro
CorTenA (staalplaat met hoge corrosie bestendigheid) 2000x1000x1 is 50 Euro
ST12.03 (normaal staalplaat) 2000x1000x1 is 31 Euro.
Ja die foto's zijn handig, ook voor mij straks. En dan nog vergeet je vaak detailfoto's.
Oud systeem? zit er verschil in de trekstangen, trekogen?
Ja die foto's zijn handig, ook voor mij straks. En dan nog vergeet je vaak detailfoto's.
Oud systeem? zit er verschil in de trekstangen, trekogen?
-
- Addicted user
- Contacteer:
PS nog een opmerking aan de opknappers op het forum. Na een duurtest van 8 jaar.
De ventilatieklep is tig jaar geleden nieuw gekocht en gepoedercoat. Bij montage van de rubberflap is deze op de rand gebroken. Om dit te beschermen tegen roest heb ik dit indertijd ingesmeerd met ijzermenie.
Na demontage is gebleken dat de ijzermenie nog in goede staat verkeerd, geen roestvorming. Echter onder de poedercoating is toch roestvorming opgetreden.
Conclusie, ijzermenie is een goed product als roestbeschermer en zal nog beter zijn werk doen alshet afgelakt wordt.
De ventilatieklep is tig jaar geleden nieuw gekocht en gepoedercoat. Bij montage van de rubberflap is deze op de rand gebroken. Om dit te beschermen tegen roest heb ik dit indertijd ingesmeerd met ijzermenie.
Na demontage is gebleken dat de ijzermenie nog in goede staat verkeerd, geen roestvorming. Echter onder de poedercoating is toch roestvorming opgetreden.
Conclusie, ijzermenie is een goed product als roestbeschermer en zal nog beter zijn werk doen alshet afgelakt wordt.
-
- Heavy user
Ik heb rvs klep, verreweg het handdigst, maar 8 jaar geleden misschien nog niet te krijgen.
Ik heb geen idee of het oude systeem wat trekogen betreft verschilt, dat zou je Yannick moeten vragen. Ze zitten alleen nog wel op het chassis vast, dus of ze heel blijven zou ik niet weten
maar ik zou denken van wel aangezien de rest van het chassis dmv van corrosie al aan het loskomen was
Ik heb geen idee of het oude systeem wat trekogen betreft verschilt, dat zou je Yannick moeten vragen. Ze zitten alleen nog wel op het chassis vast, dus of ze heel blijven zou ik niet weten

maar ik zou denken van wel aangezien de rest van het chassis dmv van corrosie al aan het loskomen was
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Addicted user
- Contacteer:
Jawel 8 jaar geleden goed te verkrijgen maar toen betaaldje nog voor een ventilatieklep 30 gulden en 120 gulden voor de rvs versie. Tegenwoordig is dat verschil niet meer zo groot.
Ik zat 1st te denken om de klep deels van glasfiber te maken en dan de beugel voor klepopenener er in te maken. Maar denk niet dat ik de rubberflap ooit mooi er om heen krijg dan.
Ik zat 1st te denken om de klep deels van glasfiber te maken en dan de beugel voor klepopenener er in te maken. Maar denk niet dat ik de rubberflap ooit mooi er om heen krijg dan.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
kunt ook kijken voor Zincor platen. Dit zijn platen met een klein laagje zink erover, zijn goed te lassen naar wat ik gehoord heb..backfire schreef:ik heb net even de prijzen nagekeken. RVS voor plaat van 2000x1000x1 mm is 110 euro
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black