vermogen verlies in 4de versnelling

Plaats reactie
zarlie
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 4 jun, 2006 11:21
Locatie: Vechmaal

vermogen verlies in 4de versnelling

Bericht door zarlie » ma 24 jul, 2006 11:42

Hallo,

ik ben een newbie-geitjes-fanaat: mooi perrieke op de kop kunnen tikken! Ondertussen groot onderhoud gehad, gekeurd en 3000 km achter de kiezen.

Het probleem is dat ze tegen een snorsnelheid van 90 km/u ineens vermogen verliest. Gaspedaal ingedrukt, maar de snelheidswijzer daalt en daalt. Even terugschakelen naar derde en ze snort weer als anders. Het is me tot nu toe ook enkel in de vierde versnelling voorgevallen.

Dit euvel gebeurt (nu en dan) blijkbaar bergop, felle windstoot langs voren of bij het voorbijsteken (poging tot effe gas bij geven).

Ik heb soortgelijke topics gelezen, maar de grote vraag is: kan het veel kwaad? Ik heb er om de zoveel tijd eens last van (een maandje tussen gisteren en de vorige keer). Is het nodig om haar even terug naar de garage te brengen, of het gewoon bij het volgend onderhoud op tafel te gooien. Of wat kan ik als newbie zelf ondernemen?


P.S. bougies zijn nieuw, luchtfilter en puntjes idem.


Vriendelijke groeten,
zarlie

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 24 jul, 2006 17:49

Het lijkt mij erop dat als ie er flink aan moet trekken dat ie benzine tekort heeft, misschien de carburateur eens schoonmaken? Enneuh... welkom op het forum. :)
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

zarlie
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 4 jun, 2006 11:21
Locatie: Vechmaal

Bericht door zarlie » di 25 jul, 2006 08:46

Thx CitRoel,

Zal hem eens met de luchtcompressor onder handen nemen (om zo de boel niet te gaan ontregelen).

Ik lees hier beneden in de olietopic dat de 15W40 toch maar beter vervangen wordt door de 20W50. In mijn geitje zit ook de 15W40.
Zou dat eventueel ook iets met het vermogenverlies te maken kunnen hebben? Als ik me niet vergis gebeurde het ook telkens na een half uurtje of zo, als de motor goed warm was gedraaid...

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 25 jul, 2006 08:50

Welkom ja!

ik denk niet dat het meteen kwaad kan voor je blokkie, maar het is minder fijn natuurlijk, als je net wilt inhalen... :wink:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 25 jul, 2006 17:26

Ik heb nog niet gehoord van mensen dat 15w40 daar voor zorgt. Er rijden best veel mensen hier met die olie rond. Ik hou het bij 20w50. (Niet dat ik die discussie weer wil aanzwengelen.)
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

zarlie
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 4 jun, 2006 11:21
Locatie: Vechmaal

Bericht door zarlie » wo 26 jul, 2006 08:25

Okay, ik ben toch al gerust gesteld dat het precies niet echt kwaad kan. Ik ga nog even afwachten en eens opletten onder welke omstandigheden het opnieuw gebeurd. Misschien had het ook met het warme weer te maken :-)

Thx voor de reacties

PS: en de olie wordt voor de zekerheid vervangen, dat kan nooit verkeerd zijn heb ik begrepen.
De geit gaf een gil, steigerde even op zijn achterpoten en ging er vandoor in kletterende galop...

BoutWout
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 9 mei, 2005 15:00
Locatie: Amsterdam

Bericht door BoutWout » wo 29 nov, 2006 17:53

Kan zijn dat je benzinepomp het inderdaad niet kan bijhouden. Bij optrekken en doorschakelen zit er genoeg reserve in de vlotter van de cabarateur, maar als er langer meer brandstof wordt verlangt (90+ km/u in zijn 4) dan raakt de reserve op en loopt de motor droog.
Bezinepomp is gemakkelijk te vervangen of alleen het membraampje.

Je kan het redelijk horen als je hem van je blok haalt. Je vinger op het inlaat kanaal en een beetje pompen. Zuigt de pomp je vinger goed vast? Of hoor je sissen omdat de membraam lekt? En hetzelfde bij het uitlaat kanaal. Vinger erop en beetje pompen. Komt er flink druk op je vinger te staan of verlies je ergens druk?
Red een boom, eet een bever
http://drouge.web-log.nl

jdh
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 sep, 2006 11:45
Locatie: Leusden

Bericht door jdh » vr 8 dec, 2006 21:03

Ik vroeg me af waar je een membraampje kunt kopen voor je brandstofpomp. Zit deze in het pakkingset voor een 2CV? Of kun je deze los bestellen??

Groet,
Jack

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 11 dec, 2006 16:46

Deze kun je los bestellen en zitten niet in een pakkingsset.
Je kunt ook de hele benzinepomp vervangen. Zo prijzig zijn die ook weer niet.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie