Olielekkage probleem gevonden. Oplossing?

Rik
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Olielekkage probleem gevonden. Oplossing?

Bericht door Rik » di 26 dec, 2006 21:06

Vandaag voor het eerst bij Ad vd Horst geweest. Had nog wat onderdelen nodig en wat problemen op te lossen. Zo ook een nieuwe olievulpijp gekocht.

Net (met al mn 2e kerstdag enthousiasme 8) ) de nodige onderdelen gedemonteerd (vulpijp, dynamo, fan).

Nu heb ik een soort boutje gevonden met een luchtgaatje erin. Deze kan ik proberen aan te draaien maar voelt als compleet dol. Ik heb nu het vermoeden dat hierdoor de eend olie lekt.

Bijgaand een foto. Het betreffende boutje hoort op de plaats bij de pijl. Schroefdraad van het boutje ziet er prima uit.
Vanaf de bout naar beneden zat alles onder de olie, wat op de foto schoongemaakt al is. Hogerop het blok werd het minder.

Afbeelding

Heeft iemand een oplossing? Gezien ik nu niet kan rijden....

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 26 dec, 2006 21:13

Helicoil op de plaats waar dat boutje hoort, mits dat past en de olie er nog langs kan.
Afblijven.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 26 dec, 2006 21:19

Hoi Rik,
Dat boutje hoort in dat gaatje dat klopt... dat de draad dol lijkt is niet zo fijn want het lijkt mij vrij lastig om hier een helicoil te plaatsen. Misschien kan je het boutje met een pakkingsmiddel of een locktight o.i.d. monteren, maar of je het daar voldoende vast mee kan zetten is de vraag. Tevens moet je erg uitkijken dat je het olie kanaal niet verstopt met het middel wat je gebruikt.

Als je toevallig zo'n soort bout hebt in een maatje groter kan je dat proberen te monteren/erin forceren, dat is dan wel 1 keer monteren en daarna nooit meer aankomen.

Een helicoil is denk ik de mooiste oplossing, maar dat is denk ik wel lastig.

Veel succes en de groetjes Bart

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 26 dec, 2006 21:23

Als je al een boutje kan vinden met een grotere schroefdraaddiameter, koop/leen er dan ook een passende tap bij zodat je het vaker kan (de)monteren.
Afblijven.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 26 dec, 2006 21:26

Ja mooi idee, maar het is natuurlijk lastig tappen in dat hoekje, of je nu een overmaat hebt of een helicoil... Overigens moet je er bij een overmaat ook rekening mee houden dat je de leiding iets uitboort, zogezien is een helicoil het makkelijkst.

Groetjes Bart

Herman Frans
Beginner
Beginner

olielekkage

Bericht door Herman Frans » di 26 dec, 2006 22:52

Zelfde probleem gehad door onvoorzichtig aandraaien van deze zgn banjo-bout. Probleem werd opgelost door een gelijkaardige bout maar 0,5 cm langer te laten draaien. Is best betaalbaar. Daarna voorzichtig, eerst met de hand, en daarna best met momentsleutel vastzetten. Alleszins nieuwe koperen dubbele pakkingringen gebruiken.
Herman,
Overjaarse Vlaamse Geitenboer.

Rik
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Rik » di 26 dec, 2006 23:49

banjo-bout...fantastische benaming

Ja dat tappen dat lijkt me niet echt praktisch maja wat moet moet.
Alleen er komt een partij vuil bij vrij in het oliekanaal.....

Draaien is natuurlijk ook nog een optie, morgen zal eens wat proberen

bedankt voor de snelle reacties!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » wo 27 dec, 2006 00:08

Een langere bout laten draaien lijkt mij een goede oplossing, maar zorg wel voor het oliekanaal.

Wat is de lengte van jouw bout; onderkant kop tot einde schroefdraad ?

Zal ik eens opmeten wat ik nog heb liggen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 27 dec, 2006 00:18

Wat wij vaak doen bij oudere honda's is 2k alu er in doen, doe er een staafje in welke tot onder in komt en wat glad is, even insmeren met wat vaseline, daaromheen kun je dan de 2k injecteren. Als het uitgehard is kun je hier weer draad in snijden. Eerste keus is natuurlijk helicoil maar ook dan heb je inderdaad het probleem dat je het eerst 1 maat groter moet snijden. De langere bout werkt ook, alleen zou ik dan ook loctite gebruiken bij montage, want loshalen is eigenlijk geen optie meer, resterende draad wordt namelijk steeds zwaarder belast en je wilt natuurlijk wel dat het oliedicht blijft, ook bij 6 bar.

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 27 dec, 2006 13:12

Zo heb ik ook bij een cilinderkop eens het schroefdraad bij de banjobout kapot gedraaid. Draaide zo al het draad eruit.... beetje verrot dus. Heb ik maar een goede gebruikte kop erop gezet. Uiteraard met nieuwe koperen ringen ertussen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Rik
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Rik » wo 27 dec, 2006 15:51

AK350 schreef:Een langere bout laten draaien lijkt mij een goede oplossing, maar zorg wel voor het oliekanaal.

Wat is de lengte van jouw bout; onderkant kop tot einde schroefdraad ?

Zal ik eens opmeten wat ik nog heb liggen.
18 mm.

Rik
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Rik » wo 27 dec, 2006 17:07

Bij Brezan net Loctite 2701 gekocht. Dit is een borgmiddel voor schroefdraad tot 150 graden celcius.

Vanavond eens proberen....

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » wo 27 dec, 2006 17:27

Helaas zijn de bouten die ik heb ook 18 mm

Ik heb de schroefdraad opgemeten, er zit zeker 20 mm volle schroefdraad in het blok voordat je een ander gat tegenkomt.
Dikte olielijding + koperen ring is +/- 10 mm , dus de originele bout heeft +/- 8 mm in het blok gezeten.

De beste oplossing is in mijn ogen een nieuwe bout te laten draaien, of een m7 bout aan te laten passen, deze kan zonder probleem 10 mm langer zijn. Zorg dan wel dat het oliekanaal goed gemaakt wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Rik
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Rik » wo 27 dec, 2006 23:55

Haa mooi, heb gelijk een nieuwe bout gemaakt, althans mn vader :D

Ander eendenboutje met dezelfde schroefdraad op lengte gemaakt (+5mm), uitboren op kolomboormachine en dan de eerste paar mm net onder de kop dunner veilen zoals bij de originele. En dat zonder draaibank

Paste perfect, beetje loctite erbij voor de zekerheid, nieuwe koperen ringen.

Net eerste proefrit gemaakt van een paar kilometer en geen druppel te zien! Hopen dat de lange ritten ook goed gaan.

Danku!
(btw AK350, wij hebben elkaar gesproken op grenstreffen nietwaar?!)

Heiko
Beginner
Beginner

Bericht door Heiko » do 28 dec, 2006 00:17

Rik schreef:Haa mooi, heb gelijk een nieuwe bout gemaakt, althans mn vader :D
Complimenten voor je vader! :wink:

Plaats reactie