verschil oliekoeler visa -> 2cv6
Sorry dat ik zo laat reageer, maar de tijden waarop ik mijn dagelijks brood moet vergaren liggen de laatste tijd nogal rottig.
Zelf dacht ik dat als de gaten in de bevestigingsplaatjes (van het koelblok) buiten / achter de koeler zelf zitten, het niet uitmaakt. Zolang ze maar recht onder het bevestingsnokje zitten op het blok.
Maar blijkbaar zit het verschil dan toch in de pijpjes van onderen.
Ik ga van het weekend dan ook maar de vijl zetten in het motorblok en het onderste plaatje v/d koeler Ook ga ik de anti-lekrubbertjes halveren, zodat het hele zwikje net wat verder het blok in gaat.
@ Robin: Sorry dat ik mijn vraag nogal kort door de bocht aan je stelde hoor. Het was zéker niet mijn bedoeling dat jij jouw auto zou moeten gaan demonteren hiervoor Maar mocht je ooit in de gelegenheid zijn om eens te kijken hiernaar, geneer je dan niet om je bevindingen even te posten hier. Bedankt in ieder geval voor de tip om via die site van cats te mailen, als ik de wanhoop nabij ben zal ik hier zeker aan denken.
Ter vergelijk heb ik vandaag op een 2cv motorblok een oliekoeler, koelvin & dynamo gemonteerd.
De ruimte tussen koeler en poeli is 5 mm (recht van boven gezien) De achterste rand van het wieltje v/d dynamo ligt gelijk met de voorkant van het koelblok.
En dit is altijd goed gegaan dus...
Verder op het lichtend pad, en hopelijk op het goede spoor
Zelf dacht ik dat als de gaten in de bevestigingsplaatjes (van het koelblok) buiten / achter de koeler zelf zitten, het niet uitmaakt. Zolang ze maar recht onder het bevestingsnokje zitten op het blok.
Maar blijkbaar zit het verschil dan toch in de pijpjes van onderen.
Ik ga van het weekend dan ook maar de vijl zetten in het motorblok en het onderste plaatje v/d koeler Ook ga ik de anti-lekrubbertjes halveren, zodat het hele zwikje net wat verder het blok in gaat.
@ Robin: Sorry dat ik mijn vraag nogal kort door de bocht aan je stelde hoor. Het was zéker niet mijn bedoeling dat jij jouw auto zou moeten gaan demonteren hiervoor Maar mocht je ooit in de gelegenheid zijn om eens te kijken hiernaar, geneer je dan niet om je bevindingen even te posten hier. Bedankt in ieder geval voor de tip om via die site van cats te mailen, als ik de wanhoop nabij ben zal ik hier zeker aan denken.
Ter vergelijk heb ik vandaag op een 2cv motorblok een oliekoeler, koelvin & dynamo gemonteerd.
De ruimte tussen koeler en poeli is 5 mm (recht van boven gezien) De achterste rand van het wieltje v/d dynamo ligt gelijk met de voorkant van het koelblok.
En dit is altijd goed gegaan dus...
Verder op het lichtend pad, en hopelijk op het goede spoor
-
- Gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33
Omdat ik toch aan het prutsen ben met een blok , en mijn vorige 644 Visa blok lekker heet werd op de snelweg heb ik toch maar een beetje ingelezen op eendmeel.backfire schreef:Is ook niet erg Robin, zal niet van je verwachten dat je de eend gaat demonteren, belangrijkste is dat je meedenkt, waarvoor dank.
Een 644 schijnt een kleinere oliekoeler te hebben als een 630 en een 2cv6.
Door de bochten in de toevoerbuizen van een 2cv 6 koeler voorzichtig een beetje uit te buigen moet ie samen met een 2cv6 koeltunnel ook op een VISA 644 passen met als resultaat meer oliekoeling.
Daar ga ik maar es mee prutsen.
-
- Beginner
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 6 jul, 2005 13:32
- Locatie: Hildesheim, Germany
2cv6 oil cooler on VISA engine
Hi all,
in order use a 2cv6 oil cooler I have use a compression fitting (= Schneidringverschraubung) to lengthen the tubes.
The tubes vo the 2cv6 cooler are too short for the VISA engine. Therefore I have cut the tubes approx. 15 -20 mm underneath the cooling mesh.
Double check before you cut!!!
Then I have inserted on each tube a 10 mm compression fitting. This leads to an elongation of the tubes of approx. 10 mm and you can mount a 2CV6 oil cooler without tension on the VISA engine.
The result:
Best wishes
Martin
in order use a 2cv6 oil cooler I have use a compression fitting (= Schneidringverschraubung) to lengthen the tubes.
The tubes vo the 2cv6 cooler are too short for the VISA engine. Therefore I have cut the tubes approx. 15 -20 mm underneath the cooling mesh.
Double check before you cut!!!
Then I have inserted on each tube a 10 mm compression fitting. This leads to an elongation of the tubes of approx. 10 mm and you can mount a 2CV6 oil cooler without tension on the VISA engine.
The result:
Best wishes
Martin
-
- Beginner
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 6 jul, 2005 13:32
- Locatie: Hildesheim, Germany
Hi backfire,Nice job, so you also cut out the cooling hous.
thanks!
Yes, I had to cut a wider opening into the housing.
One thing that I don't understand about the VISA engines:
At first I had a V06/665 installed. This engine became very hot. Therefore I had installed this bigger oil cooler.
Now I am driving the V06/630 with higher compression, with its sharper camshaft with more power and the engine stays cooler
The guy from whom I have bought my adapter kit told me, that the 630 engine stay cool but after the experience the the 665 I could not believe until now.
Are there news about the aftermarket VISA Pistons that http://www.autobouwservice.nl/tuning.html
has annouced?
My engine swap:
http://www.flickr.com/photos/21218792@N00/sets/886384/
Martin
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Snotverd*** !! Ik had dus uit dit topic begrepen dat op een A06/630 blokje dezelfde oliekoeler zat als op een 2cv6. Dus ik voor mijn ombouw een 630 huis gepakt. Maar het kreng past voor geen meter. Heb nu gaten uitgevijld, buisjes klein beetje gebogen, maar het past nog niet!
Hoe hebben jullie je oliekoeler nu precies aangepast dat 't zaakje wél past? k zal later nog ff foto's maken!
Hoe hebben jullie je oliekoeler nu precies aangepast dat 't zaakje wél past? k zal later nog ff foto's maken!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Welke gaten uitgevijld? Van de koelplaat moet je aan de bovenkant +/- 1cm weghalen. Leg de visa koeler op de 2cv koeler en zorg dat de onderkant van de buisjes gelijk liggen. Dan zie je hoeveel je van de koelbeplating ongeveer weg moet halen.
Verder zitten de 2 boutgaten van de 2cv koeler lager dan die van de visa. Ik heb daarvoor 2 alu plaatjes gemaakt om de afstand te overbruggen. Aan de bovenzijde zitten de plaatjes vast met de orginele bout en aan de onderkant heb ik per kant een los boutje en moertje gebruikt.
Ik had daar foto's van, maar ik zie ze niet staan op de visa site.
Gevonden
Verder zitten de 2 boutgaten van de 2cv koeler lager dan die van de visa. Ik heb daarvoor 2 alu plaatjes gemaakt om de afstand te overbruggen. Aan de bovenzijde zitten de plaatjes vast met de orginele bout en aan de onderkant heb ik per kant een los boutje en moertje gebruikt.
Ik had daar foto's van, maar ik zie ze niet staan op de visa site.
Gevonden