torsiestang

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » ma 1 jan, 2007 18:28

Je kunt ook nog stellen met zo'n stang, zodat zo'n stang wat minder, of juist meer werkt.

volgens mij is een stabilisatorstang ook bedoeld om juist de wegligging strakker te maken, dat de wielen het contact met de weg minder snel verliezen en met name ook in de bochten. Citroen kennende hebben ze die dingen niet voor niets gemaakt voor de ami8 en zal hij dus ook zeker wel helpen bij de 2CV.

Ik ben zelf nog niet overtuigd of ik hem er wel op wil hebben.
Als ik kijk waar ik de auto voor gebruik, dagelijks vervoer en voor vakanties e.d. maar racen doe ik er niet mee, offroad rijden doe ik heel rustig als ik het doe.

Voor iemand die zijn eend sportiever gebruikt, of een kitcar denk ik dat hij heel goed is, maar voor mij ben ik nog niet overtuigd.

Misschien toch maar eens erop zetten komend weekend en de eend weer eens van stal halen en voelen wat het verschil is.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 1 jan, 2007 18:30

Flying Duckman schreef:. Citroen kennende hebben ze die dingen niet voor niets gemaakt voor de ami8 en zal hij dus ook zeker wel helpen bij de 2CV.
een ami is wel wat zwaarder dan een eend en heeft een lager zwaartepunt, waardoor een ami zowiezo al minder overhelt

Een eend heeft gewoon een te hoge koets, en dus een hoger zwaartepunt ;)

Ik heb ook wel interesse ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 1 jan, 2007 18:54

thomaaas schreef:Grip en bochtgedrag; heb je meer kans om uit de bocht te vliegen met een stabilisatiestang.

En de stang zelf heeft niets met je vermogen te maken, de snelheid waarmee je een bocht in gaat of uitkomt wel. Stel je neemt een bocht een pietsie te snel; ben je dan beter of slechter af met een stabilisatiestang.
ALs je te snel gaat ga je de bocht uit. Stang of geen stang maakt niet uit.
Theoretisch zou eht zo zijn dat je met stang een lagere maximum bochtsnelheid hebt omdat je minder grip hebt.

Voor rotondes heb ik geen stang nodig, is een kwestie van vooruit denken en handelen. Maar met veel vermogen kom ik sneller de bocht uit zonder stang als met.

De bocht ingaan is iets moeilijker, de manier waarop je een bocht pakt wordt heel anders omdat ik zonder stang de auto zo snel mogelijk naar max overhellen laat gaan omdat ik dan pas een stabile bochtsnelheid heb (of het moet en meer als haakse bocht zijn) terwijl ik met stang het sturen tot een minimum beperkt dus veel hoekiger door de bocht, rechter erin, doorsturen en rechter eruit omdat ik anders het vermogen niet op de grond kan krijgen.
ALs je veel gewicht voorin hebt (4 cylinders) dan moet je wel een stang omdat je anders helemaal levensgevaarlijk bocht gedrag krijgt.
Hij onderstuurt zoiezo al enorm, en zonder stang begint het handeltje ook nog eens enorm te glijden op het moment da je maximum overhellen bereikt (maar dit is denk ik moeilijk te volgen als je nog nooit met een 4 cylinder gereden hebt)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 1 jan, 2007 19:19

OK dus het heeft alleen nut als je veel gewicht hebt liggen, zodat je minder snel onderstuurt.

En ga je met zo'n stang ook sneller op 1 oor?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 1 jan, 2007 19:34

thomaaas schreef:OK dus het heeft alleen nut als je veel gewicht hebt liggen, zodat je minder snel onderstuurt.

En ga je met zo'n stang ook sneller op 1 oor?
volgens mij heb ik niet gezegd dat je minder snel onderstuurd.
Soms heb je geen keuze, da's wel even wat anders.

Sneller op 1 oor?
Is mij nog nooit gelukt en atype op z'n kant te krijgen dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Volgens mij gaat een eend pas op z'n kant als het buitenste voorwiel iets raakt in de bocht waardoor het niet meer verder kan glijden. Dus als je van de weg af gaat of zo. Dan helpt een torsie stang helemaal niks. Dan moet je een X5 kopen.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 1 jan, 2007 20:26

Dus dan is het enigste noemenswaardige verschil is dan dat je wat minder scheef hangt en daardoor beter kunt slalommen? Wat een verspilling...
MyAmi Spring Break

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 1 jan, 2007 20:50

Thomaas schreef:
m.a.w. je wegligging verslechterd als je een stabilisatiestang monteerd?
Nee niet per definitie. Het gebruik van een stabilisator stang heeft een tegenstrijdigheid in zich.
Enerzijds heeft hij het hier voor beschreven nadeel; afname van de verticale belasting op het binnenste wiel (optillen van het binnenste wiel).
Maar door de stabilisator stang rolt de carroserie minder waardoor er minder gewichts overdracht van binnen naar buiten plaatsvind hierdoor neemt de verticale belasting op de binnenste wielen juist minder af.

Het beperken van de verandering van verticale belasting is gewenst omdat hierdoor de maximale dwarskracht tussen de banden en het wegdek het grootst blijft (wrijvingscoefficient tussen band en wegdek neemt af bij toename van de verticale belasting op de band). Dit is dus voor de buitenste wielen erg nadelig.

Of een stabilisatorstang dus een verbetering of verslechtering is voor de wegligging hangt helemaal af van welk van de twee factoren de overhand heeft in een bepaalde auto bij bepaalde wegdekomstandigheden.

Tevens heeft het rollen van een eend een wielgeometrisch nadeel, door het naar buiten hellen van het buitenste wiel neemt de wrijvingscoeficient ook af.

Tot slot er een vuistregel:
- Een stabilisatorstang voorvermindert overstuur c.q. bevordert onderstuur.
- Een stabilisatorstang achter vermindert onderstuur c.q. bevordert overstuur.

Hopelijk is het een beetje duidelijk(er)....

Groetjes Bart

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 1 jan, 2007 21:03

bij een eend is het dus zo dat het verlies van wrijving door vermindering van druk op het binnenste wiel groter is als de winst van de wrijving door het minder overhellen. Tenminste, in de praktijk wel.

Verder gaan de vuistregels voor de eend maar in zeer bepaalde mate op omdat de eend veel overhang heeft dus relatief veel gewicht buiten de assen.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 1 jan, 2007 23:19

Al vind ik deze theoretische verklaringen erg leuk en leerzaam om te lezen. Wil ik toch adviseren hem gewoon eens te monteren en te kijken wat je ervan vindt. Zoals ik al zei. Mijn mening is dat hij anders rijdt, maar of het nu echt verbeterd of verslechterd???
Elk voordeel heeft zijn nadeel zullen we maar zeggen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 1 jan, 2007 23:31

Tom Duckpower schreef:Hier is ook nog een en ander over de stabilisatiestang te vinden.
backfire schreef:In de UK races (volgens de technische site) wordt de stang ook niet meer gebruikt. Aangepaste veren en juiste schokbrekers hebben op het circuit meer waarde.
Op spa hadden het merendeel van de eenden een dubbele stang voor en achter...

weet niet of de veren en dempers ook waren aangepast, maar als je tegen de koets aandrukte, kantelde het voor geen meter....
de eenden op spa kun je niet vergelijken met de eenden in de uk, die zijn van een totaal andere orde. Dus voor je normale eend kun je beter goede schokdempers monteren ipv de stang.

De eenden op spa hebben ook een verstevigde voorarm met extra fusee kogel, puur om de hoge belastingen aan te kunnen.

Ik heb in de nr 10 gezeten van Spa, en niet alleen zijn ze erg strak afgeveerd ook extreem laag.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 2 jan, 2007 00:01

ok nou dan hoor ik graag de andere bevindingen! Als ik dit zo hoor, lijkt het mij fijn alleen achter zo'n ding te monteren, overstuur is een stuk leuker dan onderstuur [als je het in bedwang houden kunt :lol: ]
MyAmi Spring Break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 2 jan, 2007 00:08

Zou het achter wel passen ?
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 2 jan, 2007 00:10

Nu ik er over nadenk: nee, het past achter niet. Dan moeten er van die metalen platen op de asbuis zitten.
Afblijven.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 2 jan, 2007 00:18

Er zijn er voor op de achteras. Deze zitten dan op de draagarm zelf gebout.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » di 2 jan, 2007 00:19

thomaaas schreef:ok nou dan hoor ik graag de andere bevindingen! Als ik dit zo hoor, lijkt het mij fijn alleen achter zo'n ding te monteren, overstuur is een stuk leuker dan onderstuur [als je het in bedwang houden kunt :lol: ]
jij bent de meester van de misinterpretatie.
Je eend krijgt geen overstuur als je een anti rollbar monteerd.
En ook niet veel minder onderstuur.
En als je denkt dat overstuur fijn is dan moet je een keer een 1200kg auto met 350 pk op de achterwielen in de regen proberen. Ben je daar ook meteen van genezen.

Maar punky had het bij het rechte eind, probeer en leer.

Plaats reactie