4 of 6 motor

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

4 of 6 motor

Bericht door hoiwessy » do 4 jan, 2007 19:06

Ik heb eigenlijk een hele korte vraag,

Weet iemand hoe ik aan de buitenkant motor herken of het om een 4 of 6 motor gaat ?

Martijn

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 4 jan, 2007 19:28

Een 4tje is iets kleiner als een 6je, kleinere oliekoeler, iest smaller blok en volgens mij ook een andere ventilator, maar goed dat is misschien iets te logisch.
Als je de motortype codes wil bekijken kun je deze vinden op de pagina historie van 2cv.nl of op www.cats-citroen.net

Groetjes Bart

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » do 4 jan, 2007 20:26


Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2674
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 4 jan, 2007 20:35

het makkelijkste kan je dit zien aan de kachelpotten als deze er nog aan zitten. zijn ze echt recht aan het blok dan is het een 4, staan ze een beetje in een v-vorm dan is het een 6.
Daarnaast is een makkelijke herkenning dat een 6 een oliefilter heeft en een 4 niet.
Verbruik: Afbeelding

stijn
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: di 19 sep, 2006 11:38
Locatie: Ieper

Bericht door stijn » do 4 jan, 2007 20:51

Hoe zit dat dan met die 435cc motoren?
Ik veronderstel dat die dan een inwendig oliefilter hebben??


Stijn
een eend = een geit

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 4 jan, 2007 21:09

nee, alleen een zeef. Daarom is bij 4tje belangrijk goede olie te gebruiken en regelmatig te verversen

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 4 jan, 2007 22:15

6jes tot 1971 hebben ook geen oliefilter.
Verder is het ventilatierooster van een 4 anders als van een 6 (ik dacht dat een 4 3 pootjes had? ben even niet zeker maar ze zijn anders)
Een 4tje heeft altijd een enkele carbu
oliekoeler van een 4 is kleiner (zelfde als van de latere visa 2 cylinders!)

Naast de 435 (vanaf 1971) zijn er ook nog de 425 motoren.
Die hebben bijna altijd de dynamo op de krukas.
Er zijn echter 425ers met een dynamo op het spruitstuk.
425 heeft altijd een vlak spruitstuk ipv de spin van een 435 of 6je.
425 kan 3 bouten (12pk) of 4 bouten per kant (18pk) op het spruitstuk hebben.

Volgt u nog?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

rdm_2cv4
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: za 3 mei, 2003 09:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door rdm_2cv4 » do 4 jan, 2007 22:30

Een 4-tje is ook te herkennen door 435 dat op het spruitstuk is vermeld.

groet, Robert

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 4 jan, 2007 22:35

oh ja, waar staat dat dan?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

rdm_2cv4
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: za 3 mei, 2003 09:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door rdm_2cv4 » do 4 jan, 2007 22:47

Gewoon op dat ding waar de caburateur op zit. Dat is toch het spruitstuk?

groet, robert

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 4 jan, 2007 23:07

ja maar waar op het spruitstuk?
Ik heb hier wel 435 motoren liggen maar dat is me nog nooit opgevallen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 5 jan, 2007 11:03

Bij een 602cc staat dat ook op het spruitstuk, en als je kunstof koeling hebt staat het ook op de kunststof

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 5 jan, 2007 11:13

ik herhaal m'n vraag, waar op het spruistuk staat dat dan?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 5 jan, 2007 20:17

Van het spruitstuk heb ik geen foto. Ik zal er morgen een maken
Dit is van de koelhoes
Afbeelding

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 5 jan, 2007 21:25

catscit schreef:Verder is het ventilatierooster van een 4 anders als van een 6 (ik dacht dat een 4 3 pootjes had? ben even niet zeker maar ze zijn anders)
In mijn geval heeft ze er geheel geen anders.

Een 4tje is nooit afgeleverd met grote letters 435 op de zijkant van de koeltunnel, en veel 6jes hebben haar ook niet hoor ;)

maar ik zou zeggen kijk ff naar het motortypenummer, of rijd op topsnelheid en als je niet harder als 100 komt is het een 4
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie