Restauratie HK-17-PL (foto's P5)

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Voge
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Voge » wo 3 jan, 2007 23:14

Hallo 2cv ers!! :)
De tweede dag sleutelen zit erop! (Nou ja, dag, eerst lekker uitgeslapen..)

Wat heb ik vandaag gedaan:

- Bedrading gemerkt
- motor + bak eruit gehaald
- stuurstang er :evil: :evil: :evil: :evil: uit gehaald (wat zat dat kreng vast!)
- koets losgezet
- uitlaat eraf gehaald

De stuurstang had ik gisteren al gevuld met kruipolie, dit mocht helaas niet baten:
Bij het losmaken van de koets heb ik twee boutjes (de twee voorste) door moeten slijpen, de rest ging eigenlijk makkelijk los. De stuurstang was een heel ander verhaal.
Eerst heb ik netjes het stuurslot eraf gehaald, daarna de bout tegen het stuurhuis aan eruit gehaald en dat beugeltje naar onder geschoven. Toen dacht ik dat ik de stuurstang wel los zou krijgen door aan het stuur te trekken --> niet!!
Daarna met een hamer tegen het stuur geslagen, ging ook niet. Toen met een beitel het gat van de stuurstang iets groter gemaakt aan de onderkant, hielp ook niet veel. Op den duur is het met een grote hamer, een moordenaar en 1,5 uur grof geweld toch nog gelukt... (er moet toch iets tegenzitten.)

Morgen heb ik helaas geen tijd om aan de eend te werken, vrijdag waarschijnlijk ook niet.

Het nieuwe chassis is trouwens ook besteld!!

Fotosite: http://svogelenzang.spaces.live.com is geupdate!

Groeten,

Serge.

@Timmmmie: Ik wil 'm inderdaad weer die kleur hebben. Heb nog even zitten twijfelen, zwart is ook mooi.. Maar origineel is mooier!

@Truudsje&GD:Ik denk inderdaad dat ik de koets compleet wegbreng, wil gewoon weer een mooie eend hebben en het lassen kan ik zelf toch niet (zeker niet op die plaatsen). De winterrit zal mijn eend moeten missen, misschien kan ik met iemand meerijden??

@GerbenV6: Het chassis is niet zo heel slecht maar wel rot genoeg om weg te gooien

@allen: bedankt voor de interesse, leuk!!! :D :D
2cv6 club (tijdelijk buiten gebruik) 1982 - Xantia 1.9TD Tentation 1997

Voge
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Voge » do 4 jan, 2007 18:28

Ohja, nog even een paar vraagjes voordat ik morgen of zaterdag weer verder ga:

- de bouten in de koets zijn los, zit de koets nog ergens anders op het chassis vast?
- waar moet ik verder op letten met het verwijderen van de koets?
- Wat doen jullie met de remklauwen / remleidingen? Zoals je ziet heb ik ze nog even laten zitten, halen jullie ze op den duur toch los of probeer je ze zo over te zetten op het nieuwe chassis?

Bedankt!!! :D

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 4 jan, 2007 18:36

Voge schreef:Ohja, nog even een paar vraagjes voordat ik morgen of zaterdag weer verder ga:

- de bouten in de koets zijn los, zit de koets nog ergens anders op het chassis vast?
Je koets zit (ook nog) vast aan de bevestigeingskokers van de veerpotten.
- waar moet ik verder op letten met het verwijderen van de koets?
Uitlaat er af ? Stuurbuis los ? Draadje van de tankvlotter los ? Motor + versnellingsbak + handrem los ? Dan is alles los denk ik.
- Wat doen jullie met de remklauwen / remleidingen? Zoals je ziet heb ik ze nog even laten zitten, halen jullie ze op den duur toch los of probeer je ze zo over te zetten op het nieuwe chassis?

Bedankt!!! :D
Ik zet alle remleidingen er nieuw in/op/aan.

Ik heb overigens een word-bestand met alle info die ik zelf gevonden heb (o.a. maten van schroefjes/moertjes/boutjes). Interesse ? Stuur even een mail.
Afblijven.

Voge
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Voge » vr 5 jan, 2007 10:18

Lelijke Eend schreef: Je koets zit (ook nog) vast aan de bevestigeingskokers van de veerpotten.
Die zijn los, dank!
Lelijke Eend schreef: Uitlaat er af ? Stuurbuis los ? Draadje van de tankvlotter los ? Motor + versnellingsbak + handrem los ? Dan is alles los denk ik.
Alleen de draadjes van de tankvlotter nog...
Lelijke eend schreef: Ik zet alle remleidingen er nieuw in/op/aan.
Ja?? Waarom? Ook als ze nog goed zijn? Misschien wel een idee...
Lelijke Eend schreef: Ik heb overigens een word-bestand met alle info die ik zelf gevonden heb (o.a. maten van schroefjes/moertjes/boutjes). Interesse ? Stuur even een mail.
's goe!! :D

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 5 jan, 2007 13:20

De remleiding heeft altijd wel iets te lijden gehad. Om deze reden zou ik ook altijd de lange leiding die van voor naar achteren loopt vervangen. Dit kost je 20 euro, maar dan weet je zeker dat het goed is. Nu kun je er ook goed bij, dus waarom zou je het laten. Hier gaat om je eigen veiligheid.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Voge
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Voge » vr 5 jan, 2007 17:15

Punky schreef:De remleiding heeft altijd wel iets te lijden gehad. Om deze reden zou ik ook altijd de lange leiding die van voor naar achteren loopt vervangen. Dit kost je 20 euro, maar dan weet je zeker dat het goed is. Nu kun je er ook goed bij, dus waarom zou je het laten. Hier gaat om je eigen veiligheid.
Dat is waar, dank!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 5 jan, 2007 18:05

Voge, even off topic, maar ik zie dat jij een xantia hebt. Nu ben ik bezig met he ombouwen van mijn eend en mijn oog viel op deze achterlichten. Kun je voor mij een foto maken van hoe het achterlicht van binnen er uit ziet (ik bedoel dus het deel wat in de auto gemonteerd zit). Zo d8 ik er ook aan om het derde remlicht in de achterklep van mijn eend in te gaan bouwen.

Wat mij nl opviel is dat de achterlicht unit van de xantia uit 2 delen bestaat, boven het knipperlicht en onder gecombineerd achterlicht en remlicht.

groeten Ron

Voge
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Voge » vr 5 jan, 2007 19:01

backfire schreef:Voge, even off topic, maar ik zie dat jij een xantia hebt. Nu ben ik bezig met he ombouwen van mijn eend en mijn oog viel op deze achterlichten. Kun je voor mij een foto maken van hoe het achterlicht van binnen er uit ziet (ik bedoel dus het deel wat in de auto gemonteerd zit). Zo d8 ik er ook aan om het derde remlicht in de achterklep van mijn eend in te gaan bouwen.

Wat mij nl opviel is dat de achterlicht unit van de xantia uit 2 delen bestaat, boven het knipperlicht en onder gecombineerd achterlicht en remlicht.

groeten Ron
Als ik eraan denk zal ik morgen even een foto maken! Geloof niet dat je vanuit de kofferbak veel kunt zien trouwens, als ze makkelijk los te halen zijn doe ik dat wel even.

Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet, een 2cv met Xantia achterlichten...

gerbenv6
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gerbenv6 » vr 5 jan, 2007 19:51

Ze zitten bij mijn Xantia met een paar schoeven vast. Je hebt ze er zo af.
Ik ben benieuwd naar de foto's hoe het er voorstaat met je eend.
Wat is er nou mooier dan een lelijke eend?
2cv6 spécial 1986

Voge
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Voge » za 6 jan, 2007 02:36

die foto's zijn te zien op http://svogelenzang.spaces.live.com , ik heb gisteren en vandaag niks aan de eend gedaan omdat ik ook nog een aantal opdrachten voor school moet doen. Misschien ga ik morgen wel wat aan de eend doen (koets lichten?) maar dan alleen als ik geen zin heb om voor school te gaan werken. Als ik het nieuwe chassis heb kan ik pas serieus verder gaan werken.. De koets kan ik ondertussen natuurlijk wel wegbrengen. :roll:

Voge
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Voge » za 6 jan, 2007 02:39

Nog een vraag: ik zag dat ze bij burtoncar.com (en waarschijnlijk elders ook) nieuwe deuren hebben voor €119,-

Zijn dat nieuwe deuren? En zo ja, is het makkelijk om je ramen over te zetten? En wat kosten raamrubbers?? Als dit de prijs is dan wil ik wel 4 nieuwe deuren, heb vandaag bij een aantal tweedehands deuren gekeken maar die waren ook niet geweldig.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 6 jan, 2007 11:21

ramen zijn makkelijk over te zetten, wat een raamrubber kost (ik neem aan voor achter) weet ik niet. Wat eventueel wel een goede optie is om ook voorste raam rubber te vernieuwen. Dit is een rubber strip welke tussen het rvs deel en het plaatwerk zit van het bovenste raampje. Deze zal zeker ingedrukt en uitgedroogt zijn.

Een deur voor 119 euro is wel erg goedkoop, d8 dat die dingen iets van 300 euro per stuk waren.

TB
Moderator

Bericht door TB » za 6 jan, 2007 13:31

Raamrubbers zijn stinkend duur. Ik geloof dat een voorruitrubber iets van 45-50 euro kost. terwijl een nieuwe ruit 32 kost. Bij de raamrubbers in de deuren zal dat ook wel zo zijn. De exacte prijs weet ik niet maar in die verhouding zal het denk wel zijn.

Maar ja... nieuwe deuren. Die prijs valt mee. Zeker als ze goed passen. Het zullen dan vast geen originele zijn maar imi. En heeeeeeel goed tegen roest behandelen met ML. Dan is zo een deurtje wel nieuwe rubbers waard uiteraard. Zeker voor die prijs per deur.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Voge
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Voge » za 6 jan, 2007 16:04

TB schreef:Raamrubbers zijn stinkend duur. Ik geloof dat een voorruitrubber iets van 45-50 euro kost. terwijl een nieuwe ruit 32 kost. Bij de raamrubbers in de deuren zal dat ook wel zo zijn. De exacte prijs weet ik niet maar in die verhouding zal het denk wel zijn.

Maar ja... nieuwe deuren. Die prijs valt mee. Zeker als ze goed passen. Het zullen dan vast geen originele zijn maar imi. En heeeeeeel goed tegen roest behandelen met ML. Dan is zo een deurtje wel nieuwe rubbers waard uiteraard. Zeker voor die prijs per deur.
Denk ook wel dat 't imitatie is, ik zal binnenkort eens wat navraag gaan doen over plaatwerk.
Dit wil ik er het liefst nieuw op hebben:

- voorbumper
- voorspatborden
- motorkap
- achterspatborden
- achterbumper
- deuren

Als iemand tips heeft (waar halen, welk merk wel, welk merk niet, wel/geen immitatie) zijn ze altijd welkom, ik neem aan dat hier wel meer mensen ervaring hebben met nieuw plaatwerk... :)

Verder werd er gesproken over roestbehandeling, moet dit bij het nieuwe chassis ook?? Welk spul geniet de voorkeur??

Trouwens: De deuren staan in de onderdelenlijst van de Burton Car Company. Heb ze vandaag geprobeerd te bellen maar ze sluiten op zaterdag al om 16.00u. Heeft iemand deze deuren al eens gebruikt?

gerbenv6
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gerbenv6 » za 6 jan, 2007 18:14

Ik heb ook nieuwe achterspatborden en ik heb orginele genomen.Deze passen veel beter dan de immitatie spatborden. Ik heb ook een immitatie vastgehad en je ziet en voelt het verschil. Hetzelfde geldt volgens mij ook voor de voorspatborden. Ze zijn wel duurder maar je hebt er denk ik veel langer wat aan.
Met het ventilatieklepje heb ik ook met beide soorten in handen gestaan en heb, ondanks dat het veeel duurder is, gekozen voor orgineel.
Voor en achter bumper kan gewoon immitatie, veel goedkoper en als je ze goed in de tecktyl zet aan de binnenkant dan gaan die ook jaren mee.
Voor prijzen moet je gewoon rondkijken op internet en bellen.
Wat is er nou mooier dan een lelijke eend?
2cv6 spécial 1986

Plaats reactie