remschijfbouten

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

remschijfbouten

Bericht door Hassie » ma 8 jan, 2007 17:16

Beste mensen,
Er zijn zes bouten waarmee de remschijf aan de flens op het asje komend uit de versnellingsbak vast zit. Eigenlijk zijn het vijf bouten één is namelijk een stuk draadeinde met een moer. Dit stukje draadeinde heeft middenin geen draad, middenin is het stukje draadeinde glad. Waarom is dit ook niet gewoon een b out? Wat is de bedoeling hiervan?
Wie weet dit???
Groeten van
Hassie.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 8 jan, 2007 18:05

zijn 2 van die draadeindjes...

zitten tegenover elkaar...

Ze zijn er denk ik voor om te remschijf op de plaats te houden als de aandrijfassen eraf liggen, schijf blijft dan op de boutjes rusten

denk ik, pin me er niet op vast!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 8 jan, 2007 18:15

Wat je ook doet, bewaar doe boutjes goed ! Het zijn M9 bouten en die komen ongeveer even veel voor als standaard, ongemodificeerde Eendjes met een viercylinder motor.
Afblijven.

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » ma 8 jan, 2007 20:08

Dank voor de reactie, maar......... weet iemand wat de bedoeling ervan is???
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 jan, 2007 20:38

Normaal gesproken als je een schijf demonteerd dan monteer je hem op dezelfde plek terug, zie ze als markering. Zo hebben andere auto's vaak een pinetje op 1 zo'n bout zitten zodat je de velg ook op dezelfde plek terug zet.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 8 jan, 2007 21:30

Volgens mij is het puur om praktische reden gedaan de remschijf blijf er op hangen en de aandrijf as is wat makkelijker te monteren.

Groetjes Bart

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 8 jan, 2007 22:22

probeer eens een remschijf te monteren met 6 bouten, dan weet je waarom er 2 draadeinden inzitten.

Zonder krijg je de bouten bijna onmogelijk door EN de aandrijfas EN de remschijf en dan nog eens in de flens.
Met is het seconden werk.

Het dient niet als markering, want er zit niks asymmetrisch dus je krijgt de schijf er altijd op alle 6 mogelijke standen op, maakt ook niks uit hoe je hem erop zet.

Het zijn M9 hoge treksterkte bouten en draadeinden, zuinig op zijn dus. Is een onmogelijke maat.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 8 jan, 2007 22:30

En voor de balans zit er dus aan elke kant een draadeind.
Afblijven.

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » ma 8 jan, 2007 22:35

Allen hartelijk dank voor jullie antwoorden. Was inderdaad bang dat ze te maken hadden met het balanceren/centreren van het geheel maar dat is dus niet het geval. Ik had nl bij het demonteren niets gemarkeerd en de draadeinden er met vastgeroeste moer uitgedraaid!
Groeten,
Hassie
Vrgrt.
Hassie.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 8 jan, 2007 22:36

ik vraag me af in hoeverre je daar wat van merkt, als er maar 1 zit.
Het zit nogal dicht beij het centrum allemaal en zoveel verschillen een bout en draadeind + moer niet van elkaar denk ik.
Zou ik me geen zorgen over maken.

Maar met 1 draadeind gaat het al wel iets makkelijker als zonder, maar met 2 werkt het pas echt goed.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2086
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 19 jul, 2007 13:07

Ik was dus een paar bouten en draadeinden aan 1 kant verloren om dat ik ze handvast er in had gezet en 3 maanden tijdens het monteren van het blok ze vergeten was aan te trekken :oops: :oops: Toen heb ik onderweg bouten van de andere kant "geleend" en zo voorzichtig naar huis gekachelt was niet zo ver meer. Snel nieuwe bouten besteld. Nu zit er aan 1 kant geen draad einden meer op maar daar merk ik geen verschil op het feit na dat het wat gepruts is met monteren. Gelukkig was er verder niets beschadigd. Ik merkte het in het rempedaal voor de as helemaal los was. Stomme fout. (Heb gelijk alle bouten die ik kon vinden maar even gecontroleerd gelukkig zaten die allemaal wel vast.) Ik heb echt super mazzel gehad heb al een verhaal gehoord over zn soort actie waarbij het chassis knikte door dat de as een slag door draaide terwijl er nog 1 bout vast zat.

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » vr 20 jul, 2007 20:24

Heb vorige week precies hetzelfde gehad, maar hier zonder dat ik wat met de bouten had gedaan in de periode ervoor.
Een hoop gerammel bij het koppelen enzo, toen ik keek bleek dat aan een kant van de 6 nog maar 3 inzaten, en allemaal met de hand vast of los te draaien.
Was even schrikken, zou toch best naar uit kunnen pakken maar ben nu gelukkig weer rijdend 8)
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Plaats reactie