602 i.p.v. 652?

Alles over visa-conversies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

602 i.p.v. 652?

Bericht door Michiel van G. » zo 14 jan, 2007 19:07

zoals vaak gezien worden ,,normale'' 2cv blokjes gewisselt voor 652cc visa blokken met sensoren e.d. Nu vroeg ik me af of het niet gewoon mogelijk is een 602 cc met puntjes of elec. onsteking (w-ign., 1-2-3) in een visa/lna te leggen? of is dit veel meer werk? Snelheden e.d. doen er niet toe, het gaat er enkel om: kan dit zonder problemen?
Verbruik: Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 14 jan, 2007 20:55

Waarom niet, geen aanpassingen nodig, alleen opletten dat je startmotor van de 2cv over zet.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 14 jan, 2007 22:09

en de motorsteunen van de visa monteerd.

Ja, het past, is ook al wel eens gedaan, let inderdaad op de startmotor.

Om terug te komen op het vermogen, je wordt een gevaar op de weg bij het invoegen,
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 14 jan, 2007 23:38

catscit schreef:en de motorsteunen van de visa monteerd.

Ja, het past, is ook al wel eens gedaan, let inderdaad op de startmotor.

Om terug te komen op het vermogen, je wordt een gevaar op de weg bij het invoegen,
maak ik hieruit op dat de versnellingsbak in een visa/ LN/A dus andere ratio's heeft als een dyanebak bijvoorbeeld; enzo het dus langer duurt voor aleer je versnelt?
Verbruik: Afbeelding

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 14 jan, 2007 23:43

ratios staan op m'n site dacht ik.

Ik heb een 2cv6 motor in een lna gelepelt.
Was geen succes, de lna is VEEL te zwaar en de top wordt nog iets lager (net 120 dacht ik, zoals een eend dus). Maar door het gewicht en de lange bak kun je 0-100 met een zonnewijzer meten ipv met een stopwatch.
Beetje vergelijkbaar met een 12pk.
Vergeet niet dat een 652 50%(!) meer koppel heeft als een 602.
Iedereen kijkt altijd naar max vermogen, maar da's totaal niet interesant.
Koppel, dat is goed!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 14 jan, 2007 23:46

ah :) dat maakt wel duidelijk waarom ze bij citroen er een 652cc in gelegd hebben! en 50% meer koppel, dat is ECHT veel :shock:
Verbruik: Afbeelding

ohjajoh123
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 25 nov, 2006 19:11

Bericht door ohjajoh123 » do 18 jan, 2007 09:22

Er zijn al LNA's met een 602 cc motor. Dan heten ze LN. dat zijn inderdaad geen snelle auto's.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 18 jan, 2007 11:02

Michiel van Ginkel schreef:ah :) dat maakt wel duidelijk waarom ze bij citroen er een 652cc in gelegd hebben! en 50% meer koppel, dat is ECHT veel :shock:
en in een eend/ander a- type merk je dat dus ook echt wel!! `maar niets is zaligmakend, de ombouw is goed te doen voor iemand die een beetje handig is, maar je moet niet verwachten dat je veel sneller kan (wel met wind tegen) de top blijft hetzelfde alleen je kunt net ff wat makkelijker met het verkeer mee en je kunt wat schakelluier (leuk woord voor galgje) rijden, je merkt echt goed dattie veel meer koppel heeft.

verder slijten een aantal dingen wel harder, zoals banden, aandrijfassen en je versnellingsbak, maar als je dat ervoor over hebt rijdt het echt lekker!

greetzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » do 18 jan, 2007 11:50

voor de lomax geld hetzelfde. die kan nog steeds geen 140...maar hij is wel vlot van zijn plaats met dat visa blok. Behoorlijk vlot! daar staat menig andere automobilist wel eens van te kijken. maargoed ik wil ook wel een visa in mn eend, al rijd mijn huidige blokje eigenlijk ook wel goed.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 20 jan, 2007 11:42

ff voor de duidelijkheid: 50% meer koppel is dus niet hetzelfde als 2 keer zoveel koppel he ;) , gewoon de helft erbij.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 20 jan, 2007 12:10

Ja en van 30Nm naar 45Nm is nog steeds niet veel hahaha. (Overigens weet ik zo niet uit mijn hoofd hoeveel koppel ze hebben, maar veel is het niet. Ik heb tegenwoordig een ini mini klein dieseltje van 1200cc en die heeft 150Nm)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 20 jan, 2007 12:51

30-45 Nm is niet zo bijster veel. Ik heb hiervoor met auto's gereden met 245+ Nm koppel. Dat is pas sleuren. Moderne dieseltjes gaan hier al overheen.

Maar waar het ook om gaat is: bij welk toerental komt dat koppel erin. Met andere woorden, trekt ie vanaf het begin of moet je eerst wat toeren draaien.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 20 jan, 2007 13:37

Ik weet zo de koppelkomme van een eend niet uit mijn hoofd maar dat zal ergens beginnen bij 2500 toeren en ophouden bij de 5500. Gokje hoor, Jeroen zal daar meer info over hebben.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 20 jan, 2007 14:56

Ja maar t verschilt ook enorm van motortype. Mijn koppel en vermogen komen respectievelijk pas vrij bij 4000 en 6750 o/m
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie