ouder type carburateur op "nieuw" am2 blok

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

ouder type carburateur op "nieuw" am2 blok

Bericht door dyane_maniac » di 16 jan, 2007 19:31

hoi weet iemand wat het effect zal zijn als je een oud type carburateur
Afbeelding
op een am2 blok schroeft? ik wil nl wel graag straks wel een gasplankje in de dyane hebben en het oude type luchtfilter toepassen om de 69er dyane toch zo min mogelijk te "verprutsen". maar wat zullen de rij eigenschappen worden? en het verbruik?

douwe

edit:

ik zit nu naar de foto te kijken, maar dit is zekers een nog ouder type carburateur, dan er op de eerdere 600 cc blokjes zat? want de aansluiting op het spruitstuk is veel kleiner.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » di 16 jan, 2007 19:59

Dit is de carburateur van een Ami6 M4 blok en dus ook niet origineel op jouw Dyane. Waarom zoek je geen origineel blok als je 'm zo min mogelijk wil verprutsen? :)
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 16 jan, 2007 21:08

ik heb het blok wat in mijn dyane hoort gehad! dat blok heb ik 3 jaar daarvoor eens gekocht bij een vrouw in tilburg (de ex van degene waar ik de dyane van heb gekregen) maar dat blok is van de hand gedaan omdat ik een vriend daarmee kon helpen en omdat het niet zo lekker schijnt te lopen (je moet dat blok erg hoog in de toeren houden schijnt).

maar belangrijker is, dat ik besloten heb de 69er op te knappen ipv de 83er. maar hier heb ik al wel oa een compleet gereviseerd blok (am2) voor liggen. daar is best wat geld en uren in gestoken en dus ga ik dat blok niet zomaar aan de kant smijten. als alles rijdt wil ik rustig aan de oude wielophanging, origineel blok etc opknappen om later te plaatsen.

dus vandaar

douwe

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » di 16 jan, 2007 21:29

Sja, ofwel verpruts je hem wel ofwel doe je het niet...Jij kiest voor niet maar je doet het wel, dat volg ik niet helemaal eigenlijk :?

Maar zoals je al netjes in 't vetjes schreef: 't is jouw Dyane :wink:

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 16 jan, 2007 21:43

douwe, in jouw dyane kan je wel je am2 blok zetten, alleen moet je dan een spruitstuk vinden met een bijbehorende enkeltrapscarburateur. daarom kan het gasplankje. tevens kan je dan een stalen luchtfilterhuismonteren. is ie toch bijna origineel. (die spruitstukken met carbs hebben ze bij de dvn)

het blok dat thuishoort in jouw dyane is overigens een AK2 blok.
Verbruik: Afbeelding

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 16 jan, 2007 21:47

met dat "mijn" dyane bedoelde ik dat ik dus echt het blok heb gehad wat in mijn dyane heeft gezeten. niet alleen hetzelfde type, echt HET blok. verder schreef ik zo min mogelijk verprutsen. en een motorblok verwisselen is in een avond gebeurd. ik ga mn dyane niet een half jaar extra stil laten staan en een klap geld extra kwijt zijn, omdat ik niet een juist motorblok heb natuurlijk. bovendien zijn de consessies die ik doe, met het op deze manier restaureren, niet onomkeerbaar en heel makkelijk aan te passen.

tis een kwestie van geld, tijd en zo snel mogelijk een goede rijdende auto nodig hebben. als ik die auto nu alleen nodig had om op zondag een leuk ritje te rijden...

ik doe 30.000 per jaar. en wil daarom min. 2 goede betrouwbare autoos hebben. nu is straks de eend weer goed, maar aca gaat achteruit. dus ik heb zsm nog een goede auto nodig. maar ik heb een parkeerprobleem dus ik kan niet meer dan 2 autoos hebben, dus het is kiezen: of een origineel 83er dyane of een niet helemaal origineel (maar later vrij makkelijk origineel te maken) 69er dyane. de 69er is harder dan de 83er en mooier, van de 83er is het eea aan techniek gereed dus vandaar mijn beslissing.

maar als het even kan wil ik dus wel oa gasplankje behouden. het "enige" is (tijdelijk) een ander blok (wat je opzich niet hoeft te zien) en de nieuwe wielophanging en groen systeem.

uit praktisch oogpunt is dat ak2m blok, buiten de mindere prestaties, volgens mij ook niet zo fijn als je veel km maakt omdat het geen uitwendig oliefilter heeft.

dus ik begrijp je, maarja hoe ver ga je met restaureren en originaliteit? ik heb ook gehoord dat mensen alleen maar de boutjes wilden gebruiken die uit de auto kwamen...

douwe

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 16 jan, 2007 21:49

Michiel van Ginkel schreef:douwe, in jouw dyane kan je wel je am2 blok zetten, alleen moet je dan een spruitstuk vinden met een bijbehorende enkeltrapscarburateur. daarom kan het gasplankje. tevens kan je dan een stalen luchtfilterhuismonteren. is ie toch bijna origineel. (die spruitstukken met carbs hebben ze bij de dvn)

het blok dat thuishoort in jouw dyane is overigens een AK2 blok.
ja maar dan moet ik volgens mij zo'n spruitstuk hebben, maar ik meen dat die er hetzelfde uitziet als een nieuwe. (heb de oude carb liggen, maar die is slecht)

hoort er geen ak2m in?

douwe

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 16 jan, 2007 21:51

nee, daarom zeg ik al, gewoon je gereviceerde blok monteren. zoveel verschil geeft dat nu ook weer niet. maar voor een gasplank heb je een enkeltrapscarburateur+spruitstuk nodig OF een omkeermechanisme. In die setting (enkeltraps plus ak2) is de auto geleverd met de batteur en frotteur vering, dus zou er geen enkel probleem zijn als je er een schijvenbak met groen systeem plus am2 motor met enkeltraps carburateur op zet. dan is je dyane toch zo goed als origineel?

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » di 16 jan, 2007 21:55

dyane_maniac schreef:hoort er geen ak2m in?
Die hoort er idd in, als je dan toch kosten wat kost die AM2 erin wil lepelen moet je gewoon doen wat Michiel zegt maar die 30 pics carburateur die je daar hebt past niet omdat die dan scheef op je modern enkeltrapsspruitstuk komt te staan.

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 16 jan, 2007 21:58

er is een duidelijk verschil tussen een enkeltraps en tweetraps spruitstuk, de voet waarop de carburateur gezet wordt is bij een tweetraps een stuk groter als bij een enkeltraps.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 16 jan, 2007 21:58

dat is dus het idee.

nu vraag ik mij dus af of een am2 met een enkeltraps carb nog gevolgen heeft qua rijden en/of verbruik. het rijden met een 2traps carb met omkeermechanisme bevalt me niet zo (heb ik ooit eens in gereden en vond dat een beetje "horkerig" gasgeven) dus het liefst een enkeltraps carburateur. maarja wil wel goede rij"prestaties" hebben.

vraag me ook af, of een enkeltraps nog voordeel heeft qua verbruik. als het verbruik minder wordt, heb ik er (iets) mindere prestaties voor over.

douwe

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » di 16 jan, 2007 21:59

Juist en bij het Ami6-spruitstuk waar die carburateur op hoort staat de voet recht en bij de 2cv4 bv. staat die voet scheef, toch? :)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 16 jan, 2007 22:02

Yannick schreef:
dyane_maniac schreef:hoort er geen ak2m in?
Die hoort er idd in, als je dan toch kosten wat kost die AM2 erin wil lepelen moet je gewoon doen wat Michiel zegt maar die 30 pics carburateur die je daar hebt past niet omdat die dan scheef op je modern enkeltrapsspruitstuk komt te staan.
nou juist niet kosten wat het kost, ;) am2 heb ik liggen. de carb van de foto is niet een carb die ik heb liggen, maar van een advertentie. ik heb de (bij een ak2m behorende) carb en spruitstuk liggen. alleen is die carb erg slecht. dus vandaar wilde ik weten of die carb van de advertentie past want dan had ik daar op gereageerd.

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 16 jan, 2007 22:04

ah, kijk dat maakt duidelijkheid :)
ik heb misschien nog een goede enkeltraps carburateur voor je liggen. Enkel weet ik niet zo uit mijn hoofd wat de afmetingen zijn van de bevestiging op het spruitstuk... stuur me anders een pbtje, dan kijken we wel of dat lukt?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 16 jan, 2007 22:05

Yannick schreef:Juist en bij het Ami6-spruitstuk waar die carburateur op hoort staat de voet recht en bij de 2cv4 bv. staat die voet scheef, toch? :)
jahaa :roll: , maar dat wist ik dus toch niet? het was een vraag! geen stelling! ik heb de ballen verstand van ami's ik weet alleen dat de d6 een ami blok had.

Plaats reactie