Krakend piepend geluid vanachter

Alles over de wielophanging
Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Krakend piepend geluid vanachter

Bericht door Pieter-Jan » za 20 jan, 2007 22:52

Sinds kort kraakt en piept mijn geit vanachter als ik rij. Ik vind het erg storend. Het kraken lijkt op een krakend/piepend bed eigenlijk. Niet echt hard maar het lijkt alsof er iets gesmeerd moet worden. Als ik vanachter de auto op en neer duw hoor ik het geluid ook. Weet iemand wat dit kan zijn en of het gevaarlijk is? Ik heb examens en ik heb echt geen tijd om mijn geit naar de garage te doen.
Sempre o dois cavalos

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 20 jan, 2007 22:55

hey, dat heb ik ook, of had moet ik eigenlijk zeggen. Even spontaan als het kwam, is het nou ook weer weg. Na voelen ( ik duwen en Andre eronder liggend) kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk een draagarm lager moest zijn. Dit omdat het niet bij de veerpotten vandaan kwam. je voelde niets klikken als je wel gekraak hoorde. En dat voelde je wel op de stofkap op de draagarm.

Het is nou weg bij mijn eend, ik maak me er niet zo druk over, volgens mij kan het niet zoveel kwaad, maar zeker weten doe ik het niet.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 20 jan, 2007 23:20

Misschien je draagarmlagers, misschien je veerpotten. Probeer eens te horen waar het geluid precies vandaan komt. Indien het uit je lagers komt: vervangen door nieuwen (als lagers kraken is smeren een lapmiddel). In dien het uit je veerpot(ten) komt; smeer ze door er ricinusolie (= wonderolie) in te gieten.
Afblijven.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 20 jan, 2007 23:33

eventueel van een draagarm die tegen de koets, of aan de voorzijde, binnenspatbord aan komt?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 20 jan, 2007 23:45

Controlleer achterste draagarm, deze kwam bij mij ook tegen de koets (dit bleek pas na demontage van de koets)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 21 jan, 2007 09:20

En vergeet ook de kantelmessen niet!
Die staan vaak helemaal droog.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » zo 21 jan, 2007 10:37

Wat zijn kantelmessen? Ik ben nogal een leek wanneer het komt op auto's :?
Ik hoop dat het over gaat zoals bij spookeend want na het eerste stuk van de uitlaat te herstellen is mijn geld zo goed als op.
Sempre o dois cavalos

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 21 jan, 2007 10:46

Dan is je budget erg krap, complete uitlaat is tenslotte 58 euro. Maar als student zijnde kan ik me dat wel voorstellen.

Kantelmessen zijn driehoekige hard stalen pennen welke je draagarm verbinden met je veerpot. Dus aan het einde van die dunne stang onder je auto zie je een soort oog geschroefd zitten. Daarin zit het kantelmes. Rijkelijk voorzien van vet is dan de oplossing.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 21 jan, 2007 12:01

als je op de auto drukt, m inveert, dan hoor je het gekraak. Als je dan iemand anders ff laat veren, en je kruipt er zelf even een beetje onder, en je voelt aan verschillende delen, dan voel je op den duur wel waar het kraakt. Zo heb ik het ook gedaan. Ik zal niet zeggen dat ondanks dat het gekraak nu weg is, mijn "probleem" is opgelost. Maar bij mij waren het al die andere dingen niet, dus bleef alleen dat over, dat en het gevoel op de stofkap van de draagarm. Ze zijn achter bij mij ook nog niet vervangen (voor ook niet trouwens) en dit zijn nog wel mijn orginele assen, dus VEEEL km's gelopen. Ik weet eigenlijk niet hoelang dat allemaal mee gaat.

Ow, nou ik er over na denk, bestuurders zijde is wel vervangen bij mij, maar dat was omdat de draagarm rot was (fusee gat) Toen is wel het lager mee gegaan van de andere draagarm. Ik had toen gehoord (van de gene die mijn hielp) dat je de lagers bij de draagarm moest houden. Dus dat maar gedaan.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » zo 21 jan, 2007 12:22

backfire schreef:Dan is je budget erg krap, complete uitlaat is tenslotte 58 euro. Maar als student zijnde kan ik me dat wel voorstellen.

Kantelmessen zijn driehoekige hard stalen pennen welke je draagarm verbinden met je veerpot. Dus aan het einde van die dunne stang onder je auto zie je een soort oog geschroefd zitten. Daarin zit het kantelmes. Rijkelijk voorzien van vet is dan de oplossing.
Aangezien ik twee linkerhanden heb, heb ik de uitlaat moeten laten zetten ;) dan is het 100 euro meer. Ik zal na mijn examen is naar de garage gaan, er komen toch nog geen vonken uit. Bedankt voor de uitleg.
Sempre o dois cavalos

gerbenv6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 163
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 23:44
Locatie: Emmeloord

Bericht door gerbenv6 » di 23 jan, 2007 20:51

Ik had ook van dat gekraak, het bleek het kantelmes te zijn bij de veerpot. Even goed smeren (spuitvet erin) en weg was het gekraak.
Wat is er nou mooier dan een lelijke eend?
2cv6 spécial 1986

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 23 jan, 2007 21:33

Ze zouden eens iets moeten verzinnen om je kantelmessen eenvoudig te kunnen smeren ...

Ringetje (naast je trekoog) met daar weer een smeernippel in ofzo.
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 24 jan, 2007 08:57

gaatje in trekoog boren en smeernippel er in.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 24 jan, 2007 21:48

Vind ik een erg slecht idee. Die dingen worden ENORM belast. Een ton per oog heb ik me laten vertellen. Daar wil je geen materiaal wegtnemen (verzwakkingen maken).
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 24 jan, 2007 22:38

gaatje boren van 1 mm,moertje op oog lassen en daar vetnippel in draaien. Dan blijft het minimaal.

Plaats reactie