Chassis ontroesten en behandelen.
Chassis ontroesten en behandelen.
2CV vrinden,
Graag wil ik z.s.m. mn chassis gaan behandelen. Ongeveer drie jaar geleden heb ik een nieuw chassis onder mn eend laten zetten (getectyleerd chassis). Onlangs op de veiligheidsdag van Citroen toen mn eend op de brug stond zag ik dat er roestaanslag op mn chassis begint te komen. Met namen op naden e.d. (niet zozeer op de grote vlakken). Mijn vragen zijn:
- Hoe /waarmee kan ikzelf deze oppervlakte roest het beste verwijderen? (iemand zei: staalborstel, maar dan zit je toch zo op het metaal??)
- Hoe /waarmee kan ikzelf vervolgens het beste mn chassis mee insmeren (RX5, tectyleren?)?
Ik mag gratis gebruik maken van iemand z'n brug. Dat scheelt alweer
Graag wil ik z.s.m. mn chassis gaan behandelen. Ongeveer drie jaar geleden heb ik een nieuw chassis onder mn eend laten zetten (getectyleerd chassis). Onlangs op de veiligheidsdag van Citroen toen mn eend op de brug stond zag ik dat er roestaanslag op mn chassis begint te komen. Met namen op naden e.d. (niet zozeer op de grote vlakken). Mijn vragen zijn:
- Hoe /waarmee kan ikzelf deze oppervlakte roest het beste verwijderen? (iemand zei: staalborstel, maar dan zit je toch zo op het metaal??)
- Hoe /waarmee kan ikzelf vervolgens het beste mn chassis mee insmeren (RX5, tectyleren?)?
Ik mag gratis gebruik maken van iemand z'n brug. Dat scheelt alweer
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Gebruik de zoekfunctie eens. Hier is al zoveel over geschreven en het heiligmakende antwoord wat je denk ik zoekt is er gewoon niet. Iedereen heeft hier een eigen mening en ervaring over/mee.
De enigste conclusie die ik altijd kan trekken uit deze discussies is. Herhalen van de behandeling en er op tijd bij zijn is de enigste remedie om lang van je chassis te kunnen genieten.
De enigste conclusie die ik altijd kan trekken uit deze discussies is. Herhalen van de behandeling en er op tijd bij zijn is de enigste remedie om lang van je chassis te kunnen genieten.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Re: Chassis ontroesten en behandelen.
D's toch ook de bedoeling?Twécévé schreef: iemand zei: staalborstel, maar dan zit je toch zo op het metaal??
Chassis is ongeveer 4 jaar oud. Was een nieuw getectyleerd chassis (in de tijd dat gegalvaniseerd chassis nog in de illegale kinderschoenen stond).
Oké, als ik dmv schuurpapier of staalborstel op het blanke ijzer kom waarmee kan ik het chassis dan vervolgens het beste behandelen. Eerst verven en dan tectyleren of met RX5 insmeren?
Waar haal je overigens tectyl of RX5?
Oké, als ik dmv schuurpapier of staalborstel op het blanke ijzer kom waarmee kan ik het chassis dan vervolgens het beste behandelen. Eerst verven en dan tectyleren of met RX5 insmeren?
Waar haal je overigens tectyl of RX5?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
ik ga voor de RX behandeling! tectyl verbergt veel, en als je erachterkomt ben je vaak te laat! RX, kun je even in typen bij google (RX 10... bijv.)
staat ook precies de behandeling in geschreven!
succes!
staat ook precies de behandeling in geschreven!
succes!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
Haha, kzit idd net te zoeken op RX5. Bijzonder eng idee dat je het zo op het blanke staal hoort aan te brengen.charleston tuning schreef:ik ga voor de RX behandeling! tectyl verbergt veel, en als je erachterkomt ben je vaak te laat! RX, kun je even in typen bij google (RX 10... bijv.)
staat ook precies de behandeling in geschreven!
succes!
Lees bovendien dat je voordat je 't aanbrengt op het blanke metaal je 24 uur moet wachten voordat je RX5 etc. aanbrengt. Er moet zich namelijk een nieuw roestlaagje vormen waaraan RX5 zich hecht.
Dan nog een keer afwerken met RX10
RX-5, Owatrol-olie, Dinitrol, enz. zijn veredelde Lijnolie producten.
Het voordeel is dat deze producten goed in de naden trekken, het is ook goed om je chassis van binnen op de onzichtbare plekken kan beschermen.
Een staalborstel, of staalborsten op de haakse slijper is idd. de eenvoudigste manier om de roest te verwijderen
Het voordeel is dat deze producten goed in de naden trekken, het is ook goed om je chassis van binnen op de onzichtbare plekken kan beschermen.
Een staalborstel, of staalborsten op de haakse slijper is idd. de eenvoudigste manier om de roest te verwijderen
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Voordeel van waxoyl is, dat behalve dat het goed in de naden loopt en alles afdekt, als het warm wordt (met warmer weer) het weer wat stroperig wordt en alle eventuele scheurtjes of gaatjes die in de laag zijn ontstaan weer dicht gaan. Daarnaast zitten er ook prducten in die het roesten moeten stoppen/tegengaan.
Dat het aggressief spul is heb ik meerdere malen ondervonden. Als je geen handschoenen draagt bij het verwerken ervan, zie je na verloop van enkele 10tallen minuten je aders in je arm grijzig zwart verkleuren
er is "vloeibare" waxoyl, die je in je holle ruimte spuit en er is een underbodyseal variant, die je met de kwast lekker dik op je chassis, in je wielkasten, motorruimte etc. smeert.
(ik kan al raden wat voor chassis je hebt, nee ik zal geen namen noemen, maar ik heb al meerdere van die chassis, ook als ze goed behandeld waren, rap naar hun grootje zien gaan. T zal het Argentijnse schroot-staal wel zijn )
Dat het aggressief spul is heb ik meerdere malen ondervonden. Als je geen handschoenen draagt bij het verwerken ervan, zie je na verloop van enkele 10tallen minuten je aders in je arm grijzig zwart verkleuren
er is "vloeibare" waxoyl, die je in je holle ruimte spuit en er is een underbodyseal variant, die je met de kwast lekker dik op je chassis, in je wielkasten, motorruimte etc. smeert.
(ik kan al raden wat voor chassis je hebt, nee ik zal geen namen noemen, maar ik heb al meerdere van die chassis, ook als ze goed behandeld waren, rap naar hun grootje zien gaan. T zal het Argentijnse schroot-staal wel zijn )
Ami 8 break
Wij hebben ook met Rx5 en Rx10 gewerkt (via internet besteld bij rustbuster, 2 dagen erna binnen). De rx5 is heel dun en loopt ook goed in de naden. De rx10 is wat dikker en moet je er meer 'op gooien', maar het werkt wel goed. Ik behandel er meerdere onderdelen mee (accubak, steun achter op chassis over tank waar koets op zit, de neus van de motor etc.). Proberen roest zo min mogelijk een kans te geven!!
Succes ermee.
Succes ermee.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Ja, dat gebruik ik altijd op "kleine" gaten, lol.Heiko schreef:Heeft weleens iemand van FERTAN gehoord?
Prima spul, en idd, goed schuren, en niet alle roest verwijderen.
Over je chassis. Mijne is van dezelfde bouwer. Helaas, bagger is het. Bij mij binnen 4 jaar de hele bodem (voorzijde) er onder vandaan gerot. Was ook helemaal behandeld. Maar als de roest in het metaal zit, hou je het gewoon niet tegen.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Kun je wat meer over de werkwijze vertellen? Eerst roest er helemaal af en dan RX5 of kan het over de vliegroest heen (volgens rustbuster kruipt het onder de roest en zou het de roest zo isoleren).Truudsje schreef:Wij hebben ook met Rx5 en Rx10 gewerkt (via internet besteld bij rustbuster, 2 dagen erna binnen). De rx5 is heel dun en loopt ook goed in de naden. De rx10 is wat dikker en moet je er meer 'op gooien', maar het werkt wel goed. Ik behandel er meerdere onderdelen mee (accubak, steun achter op chassis over tank waar koets op zit, de neus van de motor etc.). Proberen roest zo min mogelijk een kans te geven!!
Succes ermee.
Mmm... misschien mn eend toch maar eens inruilen voor een snoek voordat ie (weer) door z'n chassis zakt.