Chassis ontroesten en behandelen.

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Chassis ontroesten en behandelen.

Bericht door Twécévé » do 25 jan, 2007 10:54

2CV vrinden,

Graag wil ik z.s.m. mn chassis gaan behandelen. Ongeveer drie jaar geleden heb ik een nieuw chassis onder mn eend laten zetten (getectyleerd chassis). Onlangs op de veiligheidsdag van Citroen toen mn eend op de brug stond zag ik dat er roestaanslag op mn chassis begint te komen. Met namen op naden e.d. (niet zozeer op de grote vlakken). Mijn vragen zijn:

- Hoe /waarmee kan ikzelf deze oppervlakte roest het beste verwijderen? (iemand zei: staalborstel, maar dan zit je toch zo op het metaal??)
- Hoe /waarmee kan ikzelf vervolgens het beste mn chassis mee insmeren (RX5, tectyleren?)?

Ik mag gratis gebruik maken van iemand z'n brug. Dat scheelt alweer

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 25 jan, 2007 11:35

Gebruik de zoekfunctie eens. Hier is al zoveel over geschreven en het heiligmakende antwoord wat je denk ik zoekt is er gewoon niet. Iedereen heeft hier een eigen mening en ervaring over/mee.
De enigste conclusie die ik altijd kan trekken uit deze discussies is. Herhalen van de behandeling en er op tijd bij zijn is de enigste remedie om lang van je chassis te kunnen genieten. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Re: Chassis ontroesten en behandelen.

Bericht door leo top » do 25 jan, 2007 12:09

Twécévé schreef: iemand zei: staalborstel, maar dan zit je toch zo op het metaal??
D's toch ook de bedoeling?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 25 jan, 2007 14:01

drie jaar, klinkt als een nederlands chassis, als je nu al roest aan de buitenkant ziet, misschien goed idee om de binnenkant ook nog maar een keer te doen met tectyl.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 25 jan, 2007 14:26

Chassis is ongeveer 4 jaar oud. Was een nieuw getectyleerd chassis (in de tijd dat gegalvaniseerd chassis nog in de illegale kinderschoenen stond).

Oké, als ik dmv schuurpapier of staalborstel op het blanke ijzer kom waarmee kan ik het chassis dan vervolgens het beste behandelen. Eerst verven en dan tectyleren of met RX5 insmeren?

Waar haal je overigens tectyl of RX5?

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » do 25 jan, 2007 14:45

ik ga voor de RX behandeling! tectyl verbergt veel, en als je erachterkomt ben je vaak te laat! RX, kun je even in typen bij google (RX 10... bijv.)
staat ook precies de behandeling in geschreven!

succes!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 25 jan, 2007 14:55

charleston tuning schreef:ik ga voor de RX behandeling! tectyl verbergt veel, en als je erachterkomt ben je vaak te laat! RX, kun je even in typen bij google (RX 10... bijv.)
staat ook precies de behandeling in geschreven!

succes!
Haha, kzit idd net te zoeken op RX5. Bijzonder eng idee dat je het zo op het blanke staal hoort aan te brengen. :shock:

Lees bovendien dat je voordat je 't aanbrengt op het blanke metaal je 24 uur moet wachten voordat je RX5 etc. aanbrengt. Er moet zich namelijk een nieuw roestlaagje vormen waaraan RX5 zich hecht. :shock:
Dan nog een keer afwerken met RX10

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 25 jan, 2007 16:48

RX-5, Owatrol-olie, Dinitrol, enz. zijn veredelde Lijnolie producten.
Het voordeel is dat deze producten goed in de naden trekken, het is ook goed om je chassis van binnen op de onzichtbare plekken kan beschermen.

Een staalborstel, of staalborsten op de haakse slijper is idd. de eenvoudigste manier om de roest te verwijderen
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 25 jan, 2007 21:53

Voordeel van waxoyl is, dat behalve dat het goed in de naden loopt en alles afdekt, als het warm wordt (met warmer weer) het weer wat stroperig wordt en alle eventuele scheurtjes of gaatjes die in de laag zijn ontstaan weer dicht gaan. Daarnaast zitten er ook prducten in die het roesten moeten stoppen/tegengaan.
Dat het aggressief spul is heb ik meerdere malen ondervonden. Als je geen handschoenen draagt bij het verwerken ervan, zie je na verloop van enkele 10tallen minuten je aders in je arm grijzig zwart verkleuren :)

er is "vloeibare" waxoyl, die je in je holle ruimte spuit en er is een underbodyseal variant, die je met de kwast lekker dik op je chassis, in je wielkasten, motorruimte etc. smeert.

(ik kan al raden wat voor chassis je hebt, nee ik zal geen namen noemen, maar ik heb al meerdere van die chassis, ook als ze goed behandeld waren, rap naar hun grootje zien gaan. T zal het Argentijnse schroot-staal wel zijn :( )
Ami 8 break

Heiko
Beginner
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 23:49
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Heiko » do 25 jan, 2007 23:14

Heeft weleens iemand van FERTAN gehoord?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 25 jan, 2007 23:33

Ja heb ik gebruikt op mijn spatbord en dit werkte goed. Al moet je met Fertan wel eerst goed schuren!!!
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Truudsje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 7 mei, 2003 20:18
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Truudsje » vr 26 jan, 2007 09:01

Wij hebben ook met Rx5 en Rx10 gewerkt (via internet besteld bij rustbuster, 2 dagen erna binnen). De rx5 is heel dun en loopt ook goed in de naden. De rx10 is wat dikker en moet je er meer 'op gooien', maar het werkt wel goed. Ik behandel er meerdere onderdelen mee (accubak, steun achter op chassis over tank waar koets op zit, de neus van de motor etc.). Proberen roest zo min mogelijk een kans te geven!!

Succes ermee.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 26 jan, 2007 09:48

Heiko schreef:Heeft weleens iemand van FERTAN gehoord?
Ja, dat gebruik ik altijd op "kleine" gaten, lol.

Prima spul, en idd, goed schuren, en niet alle roest verwijderen.

Over je chassis. Mijne is van dezelfde bouwer. Helaas, bagger is het. Bij mij binnen 4 jaar de hele bodem (voorzijde) er onder vandaan gerot. Was ook helemaal behandeld. Maar als de roest in het metaal zit, hou je het gewoon niet tegen.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 26 jan, 2007 12:46

Truudsje schreef:Wij hebben ook met Rx5 en Rx10 gewerkt (via internet besteld bij rustbuster, 2 dagen erna binnen). De rx5 is heel dun en loopt ook goed in de naden. De rx10 is wat dikker en moet je er meer 'op gooien', maar het werkt wel goed. Ik behandel er meerdere onderdelen mee (accubak, steun achter op chassis over tank waar koets op zit, de neus van de motor etc.). Proberen roest zo min mogelijk een kans te geven!!

Succes ermee.
Kun je wat meer over de werkwijze vertellen? Eerst roest er helemaal af en dan RX5 of kan het over de vliegroest heen (volgens rustbuster kruipt het onder de roest en zou het de roest zo isoleren).

Mmm... misschien mn eend toch maar eens inruilen voor een snoek voordat ie (weer) door z'n chassis zakt.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 26 jan, 2007 14:54

Hoe zit het met de gegalvaniseerde chassis, ik heb wel eens een opmerking gelezen dat het galvanisatie-proces niet tussen de felsnaden komt.
Ik heb echter nog geen slechte gegalvaniseerde chassis gezien.
Hoe zijn de ervaringen hiermee ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Plaats reactie