Speling drijfstanglagers

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Amisuper
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 3 feb, 2007 20:22

Speling drijfstanglagers

Bericht door Amisuper » za 3 feb, 2007 20:27

Hallo allemaal,

Ik heb een AM2 blok gesplitst om te reviseren. Omdat ik de historie van het blok niet ken, ben ik van plan veel te vernieuwen. Voor zover het al mogelijk is om een goede nieuwe krukas te vinden zou ik willen weten hoeveel speling er op de drijfstanglagers mag zitten. Ik voel een heeeel klein beetje speling als ik de drijfstang voorzichtig naar voren en achteren beweeg. Ik heb het niet gemeten, maar het is echt super weinig. Kun je dit meten? En is het raadzaam om toch maar op zoek te gaan naar een nieuwe krukas?

groeten,
Michiel

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 3 feb, 2007 21:39

Hoi Michiel,
Volgens mijn vraagbaak van Olyslager mag er tussen de 0,08 en 0,13 mm axiale speling op de drijfstanglagers zitten. Ik heb het zelf nooit gedaan maar misschien kun je de speling wel meten/afschatten met behulp van een voelermaatje.
Verder moet je er bij een krukas op letten dat de oliekanaaltjes vanaf de krukaslagers door de drijfstanglagers naar de zuigerpenlagers niet verstopt zitten. Dit kan je doen door er vanaf de krukaslagers luchtdruk op te zetten in een bepaalde stand van de drijfstang moet de lucht dan makkelijk doorblazen. Ik heb wel eens motoren gezien die kapot liepen omdat deze kanaaltjes verstopt zaten.

Tot slot kun je de axiale krukas lager speling meten met een voelermaatje, deze moet volgens Olyslager 0,07 tot 0,14 mm zijn. Als kanttekening moet ik er bij zeggen dat ik een motor heb opgebouwd waarvan de krukas los op de werkbank meer speling had (geloof 0,4mm) maar na montage was deze speling verdwenen althans niet meer voelbaar. Het kan dus zijn dat het monteren de boel iets opsluit waardoor de speling verdwijnt.

Of je een nieuwe krukas nodig hebt durf ik zo via een forum niets over te zeggen, maar met gezond verstand en gevoel voor techniek moet kun je volgens mij een heel eind komen.

Veel succes en de groeten, Bart

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 feb, 2007 23:02

Revisie bedrijven moet zoiets kunnen meten, anders moet je even naar Schijndel, daar zit een revisieberdijf die dat kan. Of anders BMW boxer specialisten er naar laten kijken.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 4 feb, 2007 01:26

meten kun je zelf ook.
Axiale krukas speling meten in een blok wat open ligt lijkt mij een interesante opgave! Kan enkel als de helften op elkaarz zitten?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » zo 4 feb, 2007 12:06

meting van bigendlagers kan wel als het blok open ligt. Daar ging het hier toch om?
Ami 8 break

Amisuper
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 3 feb, 2007 20:22

Bericht door Amisuper » ma 5 feb, 2007 18:34

De speling op de drijfstanglagers zou ik kunnen meten door de drijfstang te bewegen en met een voelermaat de speling te bepalen. Van het voor en achter (bigend??? heet dat zo?) lager zie ik niet 123 hoe dat te meten. Toch maar eens zoeken naar een vervangende krukas. Zit daar trouwens verschil in tussen een AM2 en A06/635 blokje?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 5 feb, 2007 19:26

Met een meetklok, maar je moet dan wel een basis hebben om de krukas in te leggen.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 5 feb, 2007 21:35

en zodra zoiets meer is dan toegestaan .. :roll:

dan meteen zoeken naar een andere krukas of??
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 5 feb, 2007 23:44

Euh, ja, of laten reviseren of gewoon nieuw.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 6 feb, 2007 09:14

Axiale krukas speling meten in een blok wat open ligt lijkt mij een interesante opgave! Kan enkel als de helften op elkaarz zitten?
Ik weet niet of het een de juiste methode is, maar wat ik in het verleden heb gedaan is met een voelermaatje de speling meten tussen voorste krukaslager en krukas zelf. Dat is per slot van rekening de ruimte die de krukas heeft om axiaal te bewegen. Maar zoals gezegt: de speling die ik op die manier gemeten heb was niet meer voelbaar toen de krukas weer gemonteerd was.
Groetjes, Bart

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 6 feb, 2007 13:45

Om de axiale speling van het big end te meten kan dat gewoon los meten
met een voelermaatje want daar verander in gemonteerde toestand niets
aan en bij BMW langsgaan zou ik je helemaal afraden omdat daar kogellagers
in zitten en geen glijlagers

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 6 feb, 2007 14:31

Ik snap er waarschijnlijk niks meer van maar in het begin wordt er gesproken of speling op de drijfstanglager, volgens mij bestaat dit uit wel iets meer als alleen axiale speling. En dus moet je met een meetklok aan de slag om de speling van het lager te meten. :?

Naar voor en achter bewegen kun je ook op 2 manieren lezen. Als krukas los licht dan kan je lezen van vliegwiel richting ventilator, maar met een gemonteerde krukas kun je ook lezen drijstang naar binnen duwen en naar buiten trekken. Dit is een een beweging van voor naar achter als je er recht op kijkt. :roll:

:P

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 6 feb, 2007 16:22

Radiale speling moet 0 zijn met olie er tussen,Dus met een oliespuitje wat
plie bij het hoofdlager aan de achterkant en voorkant.Achter kan eraf ,
dus in het gaatje van de krukas en voor draai je het lager dat de gaatjes
overeen komen en vol spuiten tot het er bij de drijfstang uitkomt en dan
mag er geen speling meer zijn.
,

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 6 feb, 2007 21:59

Perfecte tip Gerard, die ga ik opslaan voor latere naslag. :D

Amisuper
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 3 feb, 2007 20:22

Bericht door Amisuper » wo 7 feb, 2007 23:29

Ok, bedankt allemaal, ik ga proberen te meten.

Ondertussen mijn koppen maar eens uit elkaar gehaald. Ik laat er harde zetels inzetten. De rest doe ik zelf. Ik heb al nieuwe kleppen en seals. Verder een kwestie van schoonmaken, kleppen inslijpen, de boel monteren en gaan....

Hier wat plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie