Veerpotten verwijderen
Veerpotten verwijderen
Vorig jaar heb ik mijn beide eenden gedemonteerd, met de bedoeling ze weer zo snel mogelijk op de weg te krijgen.
Omdat ik ook nog een (oud) huis heb gekocht ligt het project eend al een tijdje stil, maar het wordt mooi weer, dus begint het weer te kriebelen....
Voor Eend nr 2 (Bleu Lagune 1982)heb ik vorig jaar al een gaaf koetsje gekocht, want de oude was erg slecht en al behoorlijk verprutst.
Het chassis ligt in de tuin onder een zeiltje met alleen nog de veerpotten eraan.
Het chassis is zeker nog te redden, dus dat ga ik onder handen nemen.
Alles is er al af, maar hoe kan ik de veerpotten netjes verwijderen, wat is de juiste volgorde?
Bij voorbaat dank,
Berteld
Omdat ik ook nog een (oud) huis heb gekocht ligt het project eend al een tijdje stil, maar het wordt mooi weer, dus begint het weer te kriebelen....
Voor Eend nr 2 (Bleu Lagune 1982)heb ik vorig jaar al een gaaf koetsje gekocht, want de oude was erg slecht en al behoorlijk verprutst.
Het chassis ligt in de tuin onder een zeiltje met alleen nog de veerpotten eraan.
Het chassis is zeker nog te redden, dus dat ga ik onder handen nemen.
Alles is er al af, maar hoe kan ik de veerpotten netjes verwijderen, wat is de juiste volgorde?
Bij voorbaat dank,
Berteld
Eendracht maakt macht.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
trekogen losmaken, de achterste trekoog kun je volgens mij aan de trekstang laten zitten, de voorste moet je er af schroeven. Op de trekstang zit een plat stukje, daar past een steeksleutel op. Bij mij zaten ze erg vast en ik heb het gedaan met mijn griptang.
Dan de grote moeren van de centreerbussen losdraaien. Om de bus tegen te houden heb ik stukje binnenband om de rand gelegd en met de griptang tegen gehouden.
Verder is het goed om alles eerst goed in te weken met kruipolie.
Dan de grote moeren van de centreerbussen losdraaien. Om de bus tegen te houden heb ik stukje binnenband om de rand gelegd en met de griptang tegen gehouden.
Verder is het goed om alles eerst goed in te weken met kruipolie.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Als ik het goed begrijp, kunnen die centreerbussen dus los uit de veerpot, als die grote moeren los zijn?backfire schreef:trekogen losmaken, de achterste trekoog kun je volgens mij aan de trekstang laten zitten, de voorste moet je er af schroeven. Op de trekstang zit een plat stukje, daar past een steeksleutel op. Bij mij zaten ze erg vast en ik heb het gedaan met mijn griptang.
Dan de grote moeren van de centreerbussen losdraaien. Om de bus tegen te houden heb ik stukje binnenband om de rand gelegd en met de griptang tegen gehouden.
Verder is het goed om alles eerst goed in te weken met kruipolie.
Dan zou je de veerpot tussen die chassissteunen uit kunnen trekken?
Dat van die kruipolie had ik ook al begrepen......
Zaterdag maar weer eens verder gaan proberen.
Eendracht maakt macht.
Ja, ja, bedankt, da's duidelijk. Dat hoofdstuk heb ik al gehad. Het chassis is al helemaal kaal, alleen de veerpotten hangen er nog aan vast.Lelijke Eend schreef:Waarschijnlijk een overbodige mededeling, maar voor je aan je veerpotten gaat sleutelen, eerst je Eend opkrikken aan de kant waar je de veerpot wilt verwijderen. Want veerpot los = Eend naar beneden.
Eendracht maakt macht.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Houd er rekening mee dat de bussen flink vastgeroest kunnen zitten in de veerpot.bebe schreef: Als ik het goed begrijp, kunnen die centreerbussen dus los uit de veerpot, als die grote moeren los zijn?
Dan zou je de veerpot tussen die chassissteunen uit kunnen trekken?
Dat van die kruipolie had ik ook al begrepen......
Zaterdag maar weer eens verder gaan proberen.
Die bussen zijn nieuw te koop, en dat kan ik je ook aanraden,
dan hoef je ook niet erg voorzichtig te zijn bij het verwijderen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Dat worden inderdaad nieuwe bussen denk ik....André Post schreef:Houd er rekening mee dat de bussen flink vastgeroest kunnen zitten in de veerpot.
Die bussen zijn nieuw te koop, en dat kan ik je ook aanraden,
dan hoef je ook niet erg voorzichtig te zijn bij het verwijderen.
Een moer zit vastgeroest en is met een slecht passende sleutel door een vorige eigenaar mishandeld, zodat ik 'm nu niet meer loskrijg.
Denk dat ik maar voorzichtig met een slijptol ga proberen het spul los te krijgen en nieuwe bussen bestel...
Eendracht maakt macht.
Bebe, is het gelukt met de veerpotten?
Ik ga devze week ook beginnen aan deze klus. Wellicht kun je me wat tips aan de hand doen.
Ook bij mij is het een roestbonk, en zal ik behoorlijk met de kruipolie moeten knoeien. Zag ik het goed; sleutel 46 !!
Mijn collectie steeksleutels reikt niet verder dan 27mm.
Groetjes, Sjoerdje
Ik ga devze week ook beginnen aan deze klus. Wellicht kun je me wat tips aan de hand doen.
Ook bij mij is het een roestbonk, en zal ik behoorlijk met de kruipolie moeten knoeien. Zag ik het goed; sleutel 46 !!
Mijn collectie steeksleutels reikt niet verder dan 27mm.
Groetjes, Sjoerdje
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
Het is weldegelijk een 46m, misschien is het best om te zien of je die kan leven van iemand aangezien je die enkel daar voor gaat gebruiken.
Indien het chassis om weg te smijten is zou ik zelfs de moeite niet meer doen om ze proberen los te krijgen als ze zwaar veroest zijn.
Het is veel sneller van ze dan gewoon los te slijpen.
Indien het chassis om weg te smijten is zou ik zelfs de moeite niet meer doen om ze proberen los te krijgen als ze zwaar veroest zijn.
Het is veel sneller van ze dan gewoon los te slijpen.
Ook met een dun scherp beiteltje kun je de moer breken en dan makkelijk losdraaien.
Let op met griptang of andere tang op de trekstangen. Door de inkepingen van de tang kunnen de trekstangen later breken. !
Maar het blijft een rot klusje. Monteer de nieuwe moeren/bussen met kopervet, als je het dan nog ooit moet verwijderen is dat een stuk eenvoudiger.
Let op met griptang of andere tang op de trekstangen. Door de inkepingen van de tang kunnen de trekstangen later breken. !
Maar het blijft een rot klusje. Monteer de nieuwe moeren/bussen met kopervet, als je het dan nog ooit moet verwijderen is dat een stuk eenvoudiger.
diverse Citroens, wat anders.
Ja, het is gelukt. Is al weer een hele tijd geleden inmiddels. Ik heb er toen 2 los kunnen draaien geloof ik, en de andere 2 doorgeslepen.Sjoerdje schreef:Bebe, is het gelukt met de veerpotten?
Ik ga devze week ook beginnen aan deze klus. Wellicht kun je me wat tips aan de hand doen.
Ook bij mij is het een roestbonk, en zal ik behoorlijk met de kruipolie moeten knoeien. Zag ik het goed; sleutel 46 !!
Mijn collectie steeksleutels reikt niet verder dan 27mm.
Groetjes, Sjoerdje
Eendracht maakt macht.