Veerpotten verwijderen

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Veerpotten verwijderen

Bericht door bebe » ma 12 mar, 2007 21:08

Vorig jaar heb ik mijn beide eenden gedemonteerd, met de bedoeling ze weer zo snel mogelijk op de weg te krijgen.
Omdat ik ook nog een (oud) huis heb gekocht ligt het project eend al een tijdje stil, maar het wordt mooi weer, dus begint het weer te kriebelen....

Voor Eend nr 2 (Bleu Lagune 1982)heb ik vorig jaar al een gaaf koetsje gekocht, want de oude was erg slecht en al behoorlijk verprutst.

Het chassis ligt in de tuin onder een zeiltje met alleen nog de veerpotten eraan.
Het chassis is zeker nog te redden, dus dat ga ik onder handen nemen.
Alles is er al af, maar hoe kan ik de veerpotten netjes verwijderen, wat is de juiste volgorde?

Bij voorbaat dank,

Berteld
Eendracht maakt macht.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 13 mar, 2007 08:29

trekogen losmaken, de achterste trekoog kun je volgens mij aan de trekstang laten zitten, de voorste moet je er af schroeven. Op de trekstang zit een plat stukje, daar past een steeksleutel op. Bij mij zaten ze erg vast en ik heb het gedaan met mijn griptang.

Dan de grote moeren van de centreerbussen losdraaien. Om de bus tegen te houden heb ik stukje binnenband om de rand gelegd en met de griptang tegen gehouden.

Verder is het goed om alles eerst goed in te weken met kruipolie.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 13 mar, 2007 20:06

Waarschijnlijk een overbodige mededeling, maar voor je aan je veerpotten gaat sleutelen, eerst je Eend opkrikken aan de kant waar je de veerpot wilt verwijderen. Want veerpot los = Eend naar beneden.
Afblijven.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » di 13 mar, 2007 21:09

backfire schreef:trekogen losmaken, de achterste trekoog kun je volgens mij aan de trekstang laten zitten, de voorste moet je er af schroeven. Op de trekstang zit een plat stukje, daar past een steeksleutel op. Bij mij zaten ze erg vast en ik heb het gedaan met mijn griptang.

Dan de grote moeren van de centreerbussen losdraaien. Om de bus tegen te houden heb ik stukje binnenband om de rand gelegd en met de griptang tegen gehouden.

Verder is het goed om alles eerst goed in te weken met kruipolie.
Als ik het goed begrijp, kunnen die centreerbussen dus los uit de veerpot, als die grote moeren los zijn?
Dan zou je de veerpot tussen die chassissteunen uit kunnen trekken?

Dat van die kruipolie had ik ook al begrepen......

Zaterdag maar weer eens verder gaan proberen.
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » di 13 mar, 2007 21:12

Lelijke Eend schreef:Waarschijnlijk een overbodige mededeling, maar voor je aan je veerpotten gaat sleutelen, eerst je Eend opkrikken aan de kant waar je de veerpot wilt verwijderen. Want veerpot los = Eend naar beneden.
Ja, ja, bedankt, da's duidelijk. Dat hoofdstuk heb ik al gehad. Het chassis is al helemaal kaal, alleen de veerpotten hangen er nog aan vast.
Eendracht maakt macht.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 13 mar, 2007 21:21

Okee, was gewoon even voor de zekerheid ;)
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 13 mar, 2007 21:40

yep de centreerbussen zitten in de pot geschoven.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 13 mar, 2007 22:35

bebe schreef: Als ik het goed begrijp, kunnen die centreerbussen dus los uit de veerpot, als die grote moeren los zijn?
Dan zou je de veerpot tussen die chassissteunen uit kunnen trekken?

Dat van die kruipolie had ik ook al begrepen......

Zaterdag maar weer eens verder gaan proberen.
Houd er rekening mee dat de bussen flink vastgeroest kunnen zitten in de veerpot.
Die bussen zijn nieuw te koop, en dat kan ik je ook aanraden,
dan hoef je ook niet erg voorzichtig te zijn bij het verwijderen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » vr 23 mar, 2007 23:38

André Post schreef:Houd er rekening mee dat de bussen flink vastgeroest kunnen zitten in de veerpot.
Die bussen zijn nieuw te koop, en dat kan ik je ook aanraden,
dan hoef je ook niet erg voorzichtig te zijn bij het verwijderen.
Dat worden inderdaad nieuwe bussen denk ik....
Een moer zit vastgeroest en is met een slecht passende sleutel door een vorige eigenaar mishandeld, zodat ik 'm nu niet meer loskrijg.

Denk dat ik maar voorzichtig met een slijptol ga proberen het spul los te krijgen en nieuwe bussen bestel...
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Sjoerdje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 19:20
Locatie: Reuver

Bericht door Sjoerdje » ma 11 mei, 2009 20:57

Bebe, is het gelukt met de veerpotten?
Ik ga devze week ook beginnen aan deze klus. Wellicht kun je me wat tips aan de hand doen.
Ook bij mij is het een roestbonk, en zal ik behoorlijk met de kruipolie moeten knoeien. Zag ik het goed; sleutel 46 !!
Mijn collectie steeksleutels reikt niet verder dan 27mm.

Groetjes, Sjoerdje
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » ma 11 mei, 2009 21:40

Het is weldegelijk een 46m, misschien is het best om te zien of je die kan leven van iemand aangezien je die enkel daar voor gaat gebruiken.

Indien het chassis om weg te smijten is zou ik zelfs de moeite niet meer doen om ze proberen los te krijgen als ze zwaar veroest zijn.
Het is veel sneller van ze dan gewoon los te slijpen.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 12 mei, 2009 09:03

Ook met een dun scherp beiteltje kun je de moer breken en dan makkelijk losdraaien.
Let op met griptang of andere tang op de trekstangen. Door de inkepingen van de tang kunnen de trekstangen later breken. !
Maar het blijft een rot klusje. Monteer de nieuwe moeren/bussen met kopervet, als je het dan nog ooit moet verwijderen is dat een stuk eenvoudiger.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Sjoerdje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 19:20
Locatie: Reuver

Bericht door Sjoerdje » di 12 mei, 2009 18:26

Bedankt!
Ik heb gisteren nog eens in de vraagbaak gebladerd.
Daar staat ook e.e.a. in.
Bedankt voor de tips.
Doorslijpen is een goeie; had ik zelf nog niet aan gedacht!
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » di 12 mei, 2009 20:35

Sjoerdje schreef:Bebe, is het gelukt met de veerpotten?
Ik ga devze week ook beginnen aan deze klus. Wellicht kun je me wat tips aan de hand doen.
Ook bij mij is het een roestbonk, en zal ik behoorlijk met de kruipolie moeten knoeien. Zag ik het goed; sleutel 46 !!
Mijn collectie steeksleutels reikt niet verder dan 27mm.

Groetjes, Sjoerdje
Ja, het is gelukt. Is al weer een hele tijd geleden inmiddels. Ik heb er toen 2 los kunnen draaien geloof ik, en de andere 2 doorgeslepen.
Eendracht maakt macht.

Plaats reactie