Benzine verbruik
Moderne motoren met computergestuurde benzine inspuiting sluiten bij het gas loslaten de benzine toevoer af, dus bij remmen op de motor wordt geen benzine gebruikt. Hierdoor komt dus het misverstand n de wereld, gedeeltelijk had je dus gelijk.Lelijke Eend schreef:Over remmen/motorremmen gesproken, ik heb wel eens gehoord dat als je remt op de motor (dus geen gas geven en in een versnelling lager gaan rijden) je dan geen brandstof verbruikt omdat je motor dan niets hoeft te doen. Daarom ben ik toen vol enthausiastme gaan motor-remmen (ik heb ooit eens 70 km/u in z'n 2 gereden ). Later hoorde ik dat dit juist weer enorm veel bnenzine neemt omdat je motor dan wel draait en dus benzine aanzuigt. Wat is nou waar ?
Leo
Het handigste is om het verbruik en de kilometers gewoon een aantal tankbeurten op te schrijven. Voor de Alfa heb ik dat eens 5000km lang gedaan. Dan heb je echt een goed beeld van wat je auto gemiddeld gebruikt. Ik ben er met de BX Break nu ook mee bezig. Op 500km weet je nog net niks. (Of je moet steeds alleen maar hetzelfde stukje van 10km rijden )
Arne
Arne
Tijdens het afremmen op de motor gebruik je ongeveer even veel benzine als tijdens het stationair draaien. De klep in de carburateur is vrijwel gesloten, net als tijdens het stationair draaien, maar vanwege het hogere toerental wordt er iets meer aangezogen.
Ik rem zelden op de motor af. Afremmen op de motor geeft slijtage aan de koppelingsplaat en de motor zelf. Dan heb ik liever dat mijn remblokjes iets eerder versleten zijn.
In een lange afdaling moet je natuurlijk op de motor afremmen, omdat anders je schijven rood worden en niet zo lekker ruiken enzovoorts.
Ik rem zelden op de motor af. Afremmen op de motor geeft slijtage aan de koppelingsplaat en de motor zelf. Dan heb ik liever dat mijn remblokjes iets eerder versleten zijn.
In een lange afdaling moet je natuurlijk op de motor afremmen, omdat anders je schijven rood worden en niet zo lekker ruiken enzovoorts.
C'est la crème de la crème...
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Jammer Leo,Je maakt nu een technisch foutje,Als je op de motor wil remmen is dus de
snelheid van de auto hoger dan het motortoerental,en hoe had je gedacht om die 2
toerentallen bij elkaar te brengen,Juist door de koppeling andersom te laten slippen
En koppelingsplaten zijn duurder dan remblokjes.Dus gebruik alles waar het voor is
En om zuinig te rijden,dus gewoon gas los en uit laten rijden in de versnelling waar hij
in staat.
snelheid van de auto hoger dan het motortoerental,en hoe had je gedacht om die 2
toerentallen bij elkaar te brengen,Juist door de koppeling andersom te laten slippen
En koppelingsplaten zijn duurder dan remblokjes.Dus gebruik alles waar het voor is
En om zuinig te rijden,dus gewoon gas los en uit laten rijden in de versnelling waar hij
in staat.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik ben het met Gerard eens.
Alleen heeft mijn rijschool me altijd geleerd dat ik moest afremmen op de motor. Dit zou geen of nauwelijks extra slijtage geven aan de koppelingsplaat en reed rustiger. Met dit laatste ben ik het wel eens. Bij dat eerste hheb ik altijd mijn vraagtekens gehad.
Alleen heeft mijn rijschool me altijd geleerd dat ik moest afremmen op de motor. Dit zou geen of nauwelijks extra slijtage geven aan de koppelingsplaat en reed rustiger. Met dit laatste ben ik het wel eens. Bij dat eerste hheb ik altijd mijn vraagtekens gehad.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
rocco schreef:als mijn vader op de motor remt,
geeft hij altijd wat gas terwijl hij de koppeling op laat komen,
om de slijtage in te perken.
wat voor kwaad kan het aan de motor?
En dan is dus het hele effect weg kun je net zo goed gewoon remmen....en de benzine aan mij geven...
Wat brengt morgen.???
-
- Beginner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 1 feb, 2004 14:56
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Op 't moment dat je terugschakelt en "tussengas" geeft, breng je het toerental van de motor en de bak in evenwicht. Dat spaart de koppeling. Vroeger heette dat dubbelclutchen. Afremmen op de motor gebeurt dan doordat de motor gesmoord wordt (je geeft geen gas) en je dus terugzakt naar stationair toerental van de motor.
Alles over de Dyane op www.citroendyane.nl