Problemen met immitatie achterrem cylinders

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Problemen met immitatie achterrem cylinders

Bericht door Spookeend » di 3 apr, 2007 09:56

patex schreef: Mijn geit remt goed, maar ik moet eigenlijk 2 maal op de pedaal duwen.
Er zit geen lucht in de leidingen. Ze is onlangs gekeurd en geen remprobleem.
Ik denk dat de achterste remschoenen te ver van de trommel afstaan, zodanig als ik 2 keer rap achter elkaar rem er genoeg remolie in de cilinder komt om toch goed te remmen. Los je de rem, dan duwt die veer natuurlijk alles terug. Mijn vraag is nu, hoe kan ik die remblokken juist zetten? :roll:
dank bij voorbaat
patex
even inhaken op een probleem waar wij (andre, mijn pa en ik) al 4 jaar mee tobben. Er zijn er meer die met een soortgelijk probleem aan het stoeien zijn.

De meharie heeft dit dus ook. En dat was een trommelsysteem.

Nu dit jaar maar eens besloten om de hele boel om te gooien naar een schijven systeem. Dus, alles is nieuw. Alles omgebouwd, vers blokkie erin, alles vervangen, gespoeld, gevuld en ontlucht, en nog steeds, 1e keer trappen, tot op de bodem, nog een keer trappen, en perfect op druk.

Nu was andre aan het zoeken, met google, en kwam zo op dit forum, een heel oud topic tegen. deze dus

Andre had zoiets, DAT IS HET. Dus, hij heeft de volgende dag alles weer opengemaakt, en jawel, een goede halve centimeter speling aan beide zijden van de remcylinder. Lochies dus dat je druk op moet bouwen voordat je de zuigers tegen de nokken van de schoenen hebt getrapt.

Nu heb ik foto's gemaakt, maar zijn de batterijen op (krijg ze er ff niet af) en ik zal van de week even verse halen, dan zet ik ze erbij.

De remedie is eigenlijk simpel, een veertje tussen de zuigertjes, en ze blijven keurig tegen de nokken van de remschoenen staan. Dus, de olie loopt niet terug, dus je hebt aan 1 keer trappen genoeg.

Niet dat we al hebben kunnen testen, want het fijne immitatie remcylindertje, tja, dat brak overmidden, de laatste natuurlijk, toen andre de leiding er in draaide brak de schroefdraad over midden.............

Ik vind eigenlijk dat dit of "Sticky" of bij "alledag" mag komen te staan.

Ik zal snel de foto's erbij zetten, dan is de uitleg wat duidelijker.

Greatnix Spookeend (met dank aan Andre)
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 3 apr, 2007 16:31

ik ben het helaas niet eens met je oplossing. (of je moet dbedoelen dat je remschoenen wel blijven staan en alleen je zuigertjes van je cilindertje wordt teruggeduwd door te stugge rubber afdichtingen??)

tussen je remschoenen zit een hoefijzervormige veer, en die is altijd sterker dan het veertje wat je in je cilindertje kan plaatsen. en dit is een veelvoorkomend iets, nu heeft citroen (en andere autofabrikanten) dit ook bedacht en er een standaard stelmogelijkheid op gemaakt, namelijk aan de achterkant van de remankerplaat zitten 2 zeskanten (boutkoppen) met aan de andere kant (dus binnenin de trommel/remankerplaat) 2 exenters. Door die exenters te verdraaien draai je je remschoenen dichter naar de trommel, dus het afstellen gaat als volgt. zet eht hele spul in elkaar en draai de bouten aan de achterkant naar beneden (de achterste linksom en de voorste rechtsom) tot je trommel vast staat (schoen tegen trommel) dan een klein stukje terug tot je trommel net vrij is. Als het goed is zou dan alles goed moeten werken!

suc6

Pleun
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 3 apr, 2007 16:51

Vergeet niet dat er ook zelfstellende (vermoed ik) IN de remschoenen zitten. Als deze vastzitten dan krijg je op den duur ook ruimte tussen remcilinder en remschoennok. Gangbaar maken is het devies.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 4 apr, 2007 20:57

backfire schreef:Vergeet niet dat er ook zelfstellende (vermoed ik) IN de remschoenen zitten. Als deze vastzitten dan krijg je op den duur ook ruimte tussen remcilinder en remschoennok. Gangbaar maken is het devies.
zijn niet zelfstellend, moet je zelf stellen. en dit zijn ook de exenters die ik bedoel, dus niet die onderin het draaipunt van de remschoenen zitten.

greetzzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 5 apr, 2007 11:51

ik bedoel dus degene die onderin het draaipunt zitten Pleun, als die vastzitten (wat ze bij mij zaten) komt er ook ruimte te veel.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 5 apr, 2007 20:57

(of je moet dbedoelen dat je remschoenen wel blijven staan en alleen je zuigertjes van je cilindertje wordt teruggeduwd door te stugge rubber afdichtingen??)

dat is dus het probleem. Maar, ik denk dat dat aan de vorm ligt ofzo. De nieuwe ORGINELE die er nu op zitten (duur, maar 100% Citroen) hebben ook geen veertje. En, dat rubber is nog stugger, dikker en heeft een opstaande rand. Nu werkt het perfect.

Dus, het ligt naar onze bescheiden mening toch echt aan het feit dat het immitatie is.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 6 apr, 2007 00:53

Ik heb besloten om mijn huidige orginele nog lekvrije zuigertjes te hergebruiken.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 12 apr, 2007 22:36

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierbij de begleidende foto's

spreken voor zich denk ik, maar als er vragen zijn, gooi op.

Greatnix Spookeend
Laatst gewijzigd door Spookeend op di 2 okt, 2007 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Remschoen

Bericht door Le Patron » vr 13 apr, 2007 20:20

Als ik het goed zie ligt het hier aan de remschoen, te veel materiaal (metaal) dit ligt tegen het rubber.

Pak er maar eens een oude bij als je die nog hebt, dan zul je waarschiojnlijk het verschil zien.

Deze zijn zeker een jaar lang geleverd in verkeerde vorm.

Als het inderdaad dit is dan even wat wegslijpen en het is opgelost.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 13 apr, 2007 21:42

nope, ik heb hetzelfde probleem.

ALs je de rem opgesteld hebt liggen de remschoenen tegen de stelnokken aan, de cylinder hangt er vrij tussen. En inderdaad tot 5mm speling tussen zuigertje en remschoen. De remschoen komt NIET tegen het rubber aan (bij mij toch).

Vroeger waren er remcylinders met een veer erin, maar volgens mij was dat bij trommels voor (ak400 meen ik me te herinneren, daar heb ik er een berg van gereviseerd).

Ik denk dat een veer in de remcylinder inderdaad een uitstekende oplossing is mits de veer in de remcylinder (veel) zwakker is als de U veer op de remschoenen.

Ja ik heb de 2e keer ook een veel hoger pedaal bij mijn ami, heb alles al nagelopen en ontdekte toen ook het remzuiger probleem. Het probleem verergert naarmate de voering dunner wordt en je verder gaat opstellen.

Zijn die originele overal te krijgen? Destijds (3 jaar geleden of zo) niet in iedergeval.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 13 apr, 2007 22:59

of ze overal te krijgen zijn weet ik niet. Bij onze huisdealer (Citroen) was het een kwestie van bestellen en een dag later ophalen. No problemo.

Het ligt gewoon aan dat rubber, die duwt de zuigers en de remolie zover terug dat je dus bij elkaar 1 cm loze speling krijgt, en dat dan aan elke kant (linker en rechter rem trommel) Voor je die hoeveelheid olie weer terug gepompt hebt..............

Maar goed, de Meharie is in 1 keer goedgekeurd, dat is in jaren niet meer gebeurd, en onze keurder (weer de huisdealer) heeft tegenwoordig zelfs een remmenbank.

Dus, bij deze, Andre een berg, Bart (DUKW) een beetje, ONWIJS top gedaan.

Papa Daan heeft wat om mee te rijden als tie van vakantie terug komt.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Plaats reactie