trekogen en kantelmesjes

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

trekogen en kantelmesjes

Bericht door Punky » wo 14 jun, 2006 23:54

Ik wil mijn vering gaan herzien. Dit gaat inhouden de veerpotten beter (lees strakker) in de beugels hangen en de trekogen en kantelmessen vervangen, aangezien de oude al aan het inlopen zijn.

Nu zie ik dat er dikke en dunnen kantelmesjes zijn. Wat is het verschil? Voor en achter? of iets anders?

Is er een verschil in kwaliteit in de verschillende kantelmessen en trekogen? Harder staal ofzo?

Alvast bedankt :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 15 jun, 2006 07:42

dunne kantelmessen zijn voor voor, en de dikke voor achter.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 15 jun, 2006 08:21

Zoiets dacht ik al. :roll: :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 15 jun, 2006 09:11

Ik heb al eens RVS trekogen gezien, ik weet niet of het betere kwaliteit zijn het zag er in ieder geval blits uit.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Matchless
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless » do 15 jun, 2006 10:36

Zijn er ergens niet andere veren op de kop te tikken ? Ik heb die 4x4 eenden uit Engeland weleens gezien met open veren. Dat moet toch ergens te krijgen zijn ?
Beter een eend dan geen eend

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » do 15 jun, 2006 11:51

Je heb er een met een rond oog, (oud type ) en een met een zeskantig oog ( nieuw type).

Ik zou er het oude type inzetten. Het zeskantige type is mij al een keer gebroken, door een haarscheurtje.
De andere kant had dit haarscheurtje ook al.

En het geeft een flinke knal als die met 80 per uur breken.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 15 jun, 2006 12:19

:shock: Dat wil je niet mee maken, wel uit de bomen gehouden?

Passen die oude ronde gewoon op de nieuwere trekstangen?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » do 15 jun, 2006 15:09

Gebeurde net in een sbocht na een overweg in frankrijk. De auto hangt in een keer heel erg scheef maar ik heb hem gehouden.

De oude trekogen passen gewoon op nieuwere eenden.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 15 jun, 2006 16:45

Gelukkig maar!

Ik vind de oude ook eruit zien alsof er net wat meer aandacht aan besteed is. Ik denk dat er bij mij op den duur dus oude type opkomen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 22 jun, 2006 21:40

Vandaag druk bezig geweest met de wielophanging.

Ik heb de hele zaak gedemonteerd rubber blokken en veerpotten nagekeken. Deze opnieuw gemonteerd, na strak vast tussen het chassis. De openingen tussen de stelbus en het rubberblok was voor 5mm en achter 0. Is nu voor weer 5, maar achter rond de 1cm. Mijn veerpotten werden namelijk naar achtergetrokken en daardoor kwam voor het rubbere blok door en ik had geen mogelijkheid meer om de trekstang achter korter te zetten. Dus die 1cm heb ik achter nu mooi meegepakt en de veerpot zit goed klem en kan dus niet gaan schuiven. Was een tip van Cats ergens op dit forum.
Daarnaast ook de kantelmessen en trekogen vervangen. Zitten nu ronde in.

Resultaat:
Mijn eend kan hoger gesteld worden dan voorheen aan de achterzijde. Dus geen probleem meer met de aanhanger. De veerpotten blijven strak vast zitten. Vering is strakker geworden. Was eerst wat week, maar lijkt nu op andere eenden die ik ken. En alles nog een keer nagekeken, ingevet en in de kopervet zitten.
Wel hele dag bezig geweest met dit klusje.
Staat naar mijn zin nu voor wel iets te hoog, al staat hij op de hoogte van de vraagbaak. Dus ik denk dat ik hem voor nog iets laat zakken. Dan zal de grip op de voorwielen met de aanhanger erachter ook beter zijn. Eerst werden de voorwielen wat gelicht, wat zorgde voor minder grip.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ducky Duke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 13:59
Locatie: Vuren
Contacteer:

trekoog afgebroken

Bericht door Ducky Duke » zo 8 apr, 2007 15:09

buiten 20 graden, lekker dakje open, gezellig met de kids naar opa en oma. Draai de parkeerplaats op en......KNAL!! :shock:
Zaten we linksachter in één keer bijna op de grond.
Net weer thuis (lift van opa) en gelijk op het forum gedoken. Volgens mij zit ik hier goed want zoals ik snel kon zien was idd de zeskantbout van het trekoog afgebroken. Heb het afgebroken stukje als souvenir maar opgeraapt.
Kan ik dit euvel makkelijk zelf verhelpen? Of kan ik beter ff met 'm naar een specialist? Heb namelijk ook geen idee of ik een lang of kort trekoog zou moeten bestellen.
Charleston 1985, binnenkort geschorst voor complete restauratie

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » zo 8 apr, 2007 17:45

lange trekogen werden meestal gebruikt voor andere a-types zoals de dyane, nu worden ze door sommige mensen gebruikt om de eend beter te kunnen verlagen dmv uitschroeven. dus het eerste antwoord heb je al!
C'est une bonne voiture

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Re: trekoog afgebroken

Bericht door Lelijke Eend » zo 8 apr, 2007 21:05

Ducky Duke schreef:buiten 20 graden, lekker dakje open, gezellig met de kids naar opa en oma. Draai de parkeerplaats op en......KNAL!! :shock:
Zaten we linksachter in één keer bijna op de grond.
Net weer thuis (lift van opa) en gelijk op het forum gedoken. Volgens mij zit ik hier goed want zoals ik snel kon zien was idd de zeskantbout van het trekoog afgebroken. Heb het afgebroken stukje als souvenir maar opgeraapt.
Kan ik dit euvel makkelijk zelf verhelpen? Of kan ik beter ff met 'm naar een specialist? Heb namelijk ook geen idee of ik een lang of kort trekoog zou moeten bestellen.
Fatsoenlijk rijden kan je niet meer, dus losschroeven dat oude oog en meenemen naar de Eendenboer van jouw keuze en laten zien. Ik denk dat je zonder een woord te hoeven spreken dan wel een nieuw trekoog (met bijpassende rekening natuurlijk ;) ) krijgt.
Afblijven.

Koos de Kikker
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 4 apr, 2007 12:21
Locatie: De kop van Groningen

Bericht door Koos de Kikker » zo 8 apr, 2007 23:49

Het vervangen van een trekoog is niet moeilijk of veel werk. De eend aan de kant van de trekook opkrikken en met een 9 mm sleutel de trekstang uit het oog draaien. Het kantelmes die door het oog gaat is eenvoudig te verwijderen door één van de twee borgveertjes te verwijdren en het kantelmes eruit te schuiven. Bij montage de eend weer netjes op de juiste hoogte afstellen.

Ik zou meteen alle vier de trekogen controleren en bij twijfel preventief vervangen. Voor ongeveer € 80,- heb je vier nieuwe trekstangogen en kantelmessen. En in een uurtje (of twee) klussen zitten ze eronder.
Ik doe het al in mijn eendje sinds 1982

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 9 apr, 2007 10:30

En als ze niet vast gerot zitten willen ze er nog af ook... Niet te zuinig met de kruipolie, je kan beter je trekoog mollen dan je trekstang. Lijkt me toch niet een fijne ervaring om ineens met één kant aan de grond te zitten!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie